Auteur Topic: Ontvangst PDW ineens naar 20%  (gelezen 6816 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Ontvangst PDW ineens naar 20%
« Reactie #15 Gepost op: 30 maart 2021, 23:29:50 »
Nee, een KPN ERMES-zender op de verkeerde frequentie. Ik ga even zoeken in de e-mailcommunicatie hoe onprofessioneel KPN hierop reageerde.

Wederom een NAT3 paal op de verkeerde frequentie: 169.6450 MHz..

Offline Verbindingsdienst

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Ontvangst PDW ineens naar 20%
« Reactie #16 Gepost op: 8 mei 2023, 23:02:42 »
Zijn er mensen die in Noord Nederland momenteel ook problemen ondervinden met de ontvangst van KPN NAT3 via PDW?
Signaal was altijd prima (100%), echter sinds zondag is het signaal slecht. (zondagmiddag 32%)
Na rebooten zie je hem rond de 90% beginnen en elke keer verder terug zakken en hoop verminkte berichten.

Heb PDW meerdere keren gereboot, maar telkens zakt signaal weer terug.
Andere ontvanger geprobeerd, deze geeft zelfde resultaat, op P2000 getest, deze geeft gewoon 100% ontvangst.

Lijkt wel alsof er andere zender door heen zit, danwel zenders in het netwerk niet synchroon in de lucht komen. (Offset of timing niet goed?)

Wat ook op valt is dat als ik meeluister met het signaal, dat de signaalmeter van PDW niet uitslaat, terwijl er wel een databurst te horen is, met mogelijk een ander signaal erdoor heen.

Mijn conclusie:
- Ontvanger is niet het probleem, aangezien andere ontvanger het zelfde gedrag vertoont
- PC met PDW is niet het probleem aangezien P2000 wel functioneert

* Storing lijkt mij in het NAT3 netwerk te zitten, aangezien ook diverse "vaste" berichten soms wel en soms niet binnenkomen.

Ben benieuwd of er meer mensen dit probleem momenteel hebben regio Groningen - Drenthe

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
Re: Ontvangst PDW ineens naar 20%
« Reactie #17 Gepost op: 9 mei 2023, 13:10:03 »
Momenteel N3 100% in Vriezenveen. (Overijssel)
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline Verbindingsdienst

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Ontvangst PDW ineens naar 20%
« Reactie #18 Gepost op: 9 mei 2023, 13:44:10 »
Hier nog steeds problemen.
Na reboot start PDW met rond de 80% en zakt steeds verder terug.
Net gereboot ongeveer 10 minuten geleden, staat nu weer op 50,2%

Als ik meeluister hoor ik wel data maar meter van PDW slaat lang niet altijd uit, heel soms even.
Coniguratie heeft altijd goed gedraaid, maar nu dus problemen.
schakel ik over van Nationaal3 naar P2000 is de ontvangst 100%

Lijkt er mijn inziens dus echt op dat er zender problemen zijn op nationaal3, kan op dit moment even geen andere conclusie trekken.
Zou ook even niet weten wat ik verder nog kan proberen op dit moment, dus tips zijn meer dan welkom.

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
Re: Ontvangst PDW ineens naar 20%
« Reactie #19 Gepost op: 9 mei 2023, 14:20:41 »
Hier nog steeds problemen.
Na reboot start PDW met rond de 80% en zakt steeds verder terug.
Net gereboot ongeveer 10 minuten geleden, staat nu weer op 50,2%

Als ik meeluister hoor ik wel data maar meter van PDW slaat lang niet altijd uit, heel soms even.
Coniguratie heeft altijd goed gedraaid, maar nu dus problemen.
schakel ik over van Nationaal3 naar P2000 is de ontvangst 100%

Lijkt er mijn inziens dus echt op dat er zender problemen zijn op nationaal3, kan op dit moment even geen andere conclusie trekken.
Zou ook even niet weten wat ik verder nog kan proberen op dit moment, dus tips zijn meer dan welkom.

Zou zo maar kunnen zijn dat de lokale N3 paal er bij jou uit ligt.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Ontvangst PDW ineens naar 20%
« Reactie #20 Gepost op: 9 mei 2023, 14:23:06 »
Je scanner lijkt goed te zijn. Je zou ergens kunnen proberen zodat je op een andere paal zit om dit te checken.
Lijkt een uitgevallen zender te zijn, maar dan regent het binnen de kortste keren klachten bij KPN. Die worden dan direct opgelost.

Zit er vlak naast wellicht een andere zender die stoort, zoek dat stukje band eens af?
Zonnepanelen, omvormer in de buurt erbij gekomen?

Offline Verbindingsdienst

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Ontvangst PDW ineens naar 20%
« Reactie #21 Gepost op: 10 mei 2023, 11:25:16 »
Ja dat idee had ik zelf ook al dat de ontvanger goed is.
Signaal is nu wel iets beter, blijft nu rond de 60% hangen, nog steeds veel verminkte berichten of gemiste berichten.

Even gezocht rond de freq. band, maar niet direct andere stoorsignalen gevonden, helaas geen spectrumanalyzer beschikbaar op dit moment.
Ook zo niet bij mij bekend dat er recentelijk ergens zonnepanelen of omvormers zijn geplaatst/vervangen.

Heb wel idee dat er wat met NAT3 netwerk is, lijkt soms wel of deze in continious mode staat.

We wachten nog maar even af of het zich gaat herstellen

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
Re: Ontvangst PDW ineens naar 20%
« Reactie #22 Gepost op: 10 mei 2023, 16:33:03 »
Ook niet per ongeluk een geluidsinstelling in Windows veranderd? Misschien dat het p2000 signaal wat harder door doorkomt waardoor die die daar geen last van heeft.
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Ontvangst PDW ineens naar 20%
« Reactie #23 Gepost op: 10 mei 2023, 16:41:08 »
Neem aan dat je met het modem werkt? Volume instelling maakt dan niks uit.
Je scanner iets verplaatsen, dichter bij raam / verder van PC weg?

Offline Verbindingsdienst

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Ontvangst PDW ineens naar 20%
« Reactie #24 Gepost op: 10 mei 2023, 19:17:42 »
Heb toch echt sterk het idee dat er een zender uit licht hier.
Heb een kathrein euroline magneetvoet aan de ontvanger hangen, en dan ontvangst toch soms matig.
Geprobeerd op rubberduck, dan bijna geen ontvangst, dit is wel heel bizar, zou haast zonder antenne moeten kunnen ontvangen.
(afstand tot NAT3 zender is hemelsbreed 1,5 Km)

Nu even tijdelijk een kabeltje gelegd naar buitenantenne, is wel een UHF, maar nu ontvangst redelijk. Soms zelf rond de 97% en dan zakt ie weer in, soms gemiste berichten, soms verminkte berichten, maar dit zou natuurlijk kunnen komen doordat er nu te veel zenders worden ontvangen of dat de lokale NAT3 zender soms mee in de lucht komt en rotzooi verspreid?  Geen idee, maar kan me goed voorstellen dat als er b.v Co-Channel effect optreed PDW hiervan over de zeik gaat.

Offline Verbindingsdienst

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Ontvangst PDW ineens naar 20%
« Reactie #25 Gepost op: 11 mei 2023, 10:22:53 »
Even een update:
PDW draait nu nog steeds op de provisorisch aangesloten buitenantenne (UHF) maar signaalsterkte is 100%

08:46 alles gereboot en zie die tijd alle testmeldingen (EM) nog ontvangen tot nog toe.
Zal als ik wat meer tijd heb de andere antenne eens weer aansluiten en kijken of het signaal dan ook weer goed is en goed blijft.

Offline Verbindingsdienst

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Ontvangst PDW ineens naar 20%
« Reactie #26 Gepost op: 11 mei 2023, 16:15:09 »
Inmiddels weer terug geschakeld van de tijdelijke antenne naar de originele antenne.
Opstelling is inmiddels weer zo als die was en draait al weer geruime tijd probleemloos.
Signaalsterkte 100% en alle testberichten komen tot dusver binnen.
Lijkt er dus inderdaad op dat de zender alhier eruit lag of storing veroorzaakte.

Probleem is dus weer opgelost.