Auteur Topic: Antenne op dak, ervaringen  (gelezen 7870 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7565
  • PE1RFR
Antenne op dak, ervaringen
« Gepost op: 1 februari 2012, 19:26:10 »
Hallo allen,

Ik ben op zoek naar ervaringen van personen die (legaal) een antenne op het dak van een flat hebben geplaatst. Nu woon ik op de bovenste verdieping van een flatgebouw met een ongebruikte antenne vlak boven mij. Nu zou ik die antenne graag over willen nemen (eventueel iets anders plaatsen, maar dat is voor later zorg). Praktisch gezien verandert er voor de flat (en het aangezicht) dus erg weinig, alleen gaat de kabel een andere kant op.

Men doet daar een beetje moeilijk over omdat ze "individuele bewoners" geen toegang tot het dak willen geven. Voor mij extra cru, aangezien ik beroepshalve (en dus met kennis van zaken) dagelijks op daken van flatgebouwen loop, maar dat terzijde...

We zitten weliswaar op een scannerforum, maar ik ben tevens radiozendamateur en hopelijk kan dat papiertje mij wat sterker maken.

Ben benieuwd naar eventuele ervaringen/meningen.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4918
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Antenne op dak, ervaringen
« Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2012, 19:34:50 »
Men doet daar een beetje moeilijk over omdat ze "individuele bewoners" geen toegang tot het dak willen geven. Voor mij extra cru, aangezien ik beroepshalve (en dus met kennis van zaken) dagelijks op daken van flatgebouwen loop, maar dat terzijde...

We zitten weliswaar op een scannerforum, maar ik ben tevens radiozendamateur en hopelijk kan dat papiertje mij wat sterker maken.

Ben benieuwd naar eventuele ervaringen/meningen.

Ik heb de laatste jaren veel in België gewerkt. Wat daar belangrijk is, zijn de Health and Safety-voorwaarden. Met name certificering voor het werken op hoogte is daar van belang. Weet niet wat de situatie in NL is, maar zo'n certificaat bestaat er hier vast ook wel.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7565
  • PE1RFR
Re: Antenne op dak, ervaringen
« Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2012, 19:49:10 »
Ik heb de laatste jaren veel in België gewerkt. Wat daar belangrijk is, zijn de Health and Safety-voorwaarden. Met name certificering voor het werken op hoogte is daar van belang. Weet niet wat de situatie in NL is, maar zo'n certificaat bestaat er hier vast ook wel.

Men is bekend met het feit dat ik beschik over relevante opleidingen, ervaringen en veiligheidsmiddelen maar dat bleek niet relevant. Het ging naar hun zeggen puur om de "toegang tot het dak".

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1300
  • Qua Patet Orbis
Re: Antenne op dak, ervaringen
« Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2012, 19:51:21 »
Men doet daar een beetje moeilijk over omdat ze "individuele bewoners" geen toegang tot het dak willen geven. Voor mij extra cru, aangezien ik beroepshalve (en dus met kennis van zaken) dagelijks op daken van flatgebouwen loop, maar dat terzijde...

We zitten weliswaar op een scannerforum, maar ik ben tevens radiozendamateur en hopelijk kan dat papiertje mij wat sterker maken.

Ben benieuwd naar eventuele ervaringen/meningen.

Ik heb de laatste jaren veel in België gewerkt. Wat daar belangrijk is, zijn de Health and Safety-voorwaarden. Met name certificering voor het werken op hoogte is daar van belang. Weet niet wat de situatie in NL is, maar zo'n certificaat bestaat er hier vast ook wel.

In Nederland heet dat VCA(Veiligheid, Gezondheid en Milieu (VGM) Checklist Aannemers)

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7565
  • PE1RFR
Re: Antenne op dak, ervaringen
« Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2012, 19:57:15 »
Beroepshalve heb ik alle certificaten op op een dak te mogen werken en middelen om mezelf (indien van toepassing) mbv een veiligheidsharrnas te kunnen zekeren. Daar is men dus van op de hoogte, maar dat schijnt niet relevant te zijn omdat men dus "individuele bewoners" op het dak wil laten.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2409
  • Apres moi le deluge
Re: Antenne op dak, ervaringen
« Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2012, 20:03:34 »
Wellicht kun je proberen om een 'bevoegd' iemand jouw antenne op de gewenste plek te laten zetten? In het gekste geval huur je die persoon in, kost misschien een paar centen maar dan staat ie wel...
Luisterspulletjes :)

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: Antenne op dak, ervaringen
« Reactie #6 Gepost op: 1 februari 2012, 20:06:53 »
Hoeveel mensen heb je al gesproken bij de verhuurder?
Soms is het even zoeken naar de juiste deur die op een kier staat.
73 es gud dx de eric pe7eb k

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7565
  • PE1RFR
Re: Antenne op dak, ervaringen
« Reactie #7 Gepost op: 1 februari 2012, 20:09:43 »
Wellicht kun je proberen om een 'bevoegd' iemand jouw antenne op de gewenste plek te laten zetten? In het gekste geval huur je die persoon in, kost misschien een paar centen maar dan staat ie wel...

Opzich ook wel een interessant argument waarmee ik kan peilen of ze dan ineens weer met andere bezwaren komen.

Het interessante in dit verhaal is dat er reeds antennes op het dak staan van een zendamateur en volgens de complexbeheerder heeft die recentelijk nog werkzaamheden aan de antennes verricht. Dat persoon moet dus als "individuele bewoner" ook toegang hebben tot het dak, er wordt dus met twee maten gemeten. Om het NOG interessanter te maken, de amateur in kwestie woont helemaal niet in de flat, maar in de laagbouw ernaast. Klinkt misschien bizar, maar dat is een gerucht wat al jaren gaat, is min of meer bevestigd door de complexbeheerder (ik citeer: "een bewoner, maar niet van deze flat") en een mede-amateur schijnt hem te kennen, maar weet niet exact meer waar hij woont. Omgeven door een hoop vraagtekens dus, maar het zijn voor de volle 100% amateurantennes. Overigens zal ik voornamelijk ontvangen, dus van mij zal hij geen last hebben (eerder andersom, maar dat neem ik dan maar voor lief)

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7565
  • PE1RFR
Re: Antenne op dak, ervaringen
« Reactie #8 Gepost op: 1 februari 2012, 20:11:23 »
Hoeveel mensen heb je al gesproken bij de verhuurder?
Soms is het even zoeken naar de juiste deur die op een kier staat.

Uh, het is een koopflat en de antenne (al dan niet nieuw te plaatsen) staat op een gemeenschappelijke ruimte en is dus niet mijn eigendom. Ik heb dus te maken met een woningcorporatie en een VvE-beheer. Dit beheer schijnt het tegen te willen houden, maar meet dus blijkbaar met verschillende maten.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4906
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Antenne op dak, ervaringen
« Reactie #9 Gepost op: 1 februari 2012, 21:21:15 »
Je kunt geen antennemast langs het balkonhek omhoog steken? Zal vanwege de VvE regels wellicht niet mogen, maar toch...
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7565
  • PE1RFR
Re: Antenne op dak, ervaringen
« Reactie #10 Gepost op: 1 februari 2012, 21:23:40 »
Dat gaat helaas niet zo eenvoudig, op de bovenste verdieping steekt een soort schuin afdak uit wat in de weg zit, anders was dat inderdaad een goed alternatief geweest :)

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2409
  • Apres moi le deluge
Re: Antenne op dak, ervaringen
« Reactie #11 Gepost op: 1 februari 2012, 21:51:08 »
Ik zou denk proberen in contact te komen met die bewuste zendamateur die wél op het dak mag en hem vragen jouw antenne volgens jouw wensen te plaatsen....
Luisterspulletjes :)

Offline boris

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: Antenne op dak, ervaringen
« Reactie #12 Gepost op: 1 februari 2012, 21:55:11 »
Kun je niet in de eerstvolgende vergadering van de VVE het verzoek doen om e.e.a. te mogen plaatsen op het dak? Je hebt, lijkt mij, genoeg kwalificaties in huis om de vergadering te overtuigen. Of is de VVE bij jou niet het hoogste orgaan van de gemeenschappelijke eigenaren? Wat voor rol speelt de 'woningcorporatie'. Ikzelf woon ook in een appartementencomplex, maar deze constructie komt mij onbekend voor. Overigens heb ik van mijn VVE geen toestemming gekregen om een antenne te mogen plaatsen. Het leverde al een probleem op bij het plaatsen van een antenne op de gemeenschappelijk balkons. Er mag hier eigenlijk niets aan of op het balkon bevestigd worden. Erg vervelend.

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: Antenne op dak, ervaringen
« Reactie #13 Gepost op: 1 februari 2012, 22:32:48 »
Ook daar wordt het dus tijd voor een toetsing aan art. 10 van het EVRM Boris.
VvE'n denken vaak dat ze alles zomaar eenzijdig kunnen verbieden, de juridische realiteit is echter toch iets anders.
Een reglement wat strijdig is met lokale-, landelijke- en/of internationale wet- of regelgeving is ten alle tijden aanvechtbaar.
Uit jurisprudentie blijkt dat rechters bijvoorbeeld weinig waarde hechten aan termen als "precedent werking" en "waarde vermindering".
Op zendamateur.com is al heel veel geschreven over antenne plaatsings-problematiek, inclusief een stappenplan hoe te handelen.
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: Antenne op dak, ervaringen
« Reactie #14 Gepost op: 2 februari 2012, 11:03:40 »
Je kunt natuurlijk alles via de rechter proberen uit te vechten. Maar je bent ook mede eigenaar in de VvE en een "minnelijke schikking" is dan vaak de beste oplossing.  ;)
Het probleem is dat je vrijwel zeker een overeenkomst/huishoudelijk regelement over het gebruik van de "buitenruimte" hebt afgesloten met de VvE bij de koop van het appartement.
Als  (vrijwel zeker) in die overeenkomst staat dat bewoners geen toegang hebben tot het dak én dat (schotel)antennes niet toegestaan zijn, ligt daar de basis voor het probleem.
Toch hoeft dat geen belemmering te zijn voor het plaatsen van antennes zo blijkt uit je toelichting.
De mast die je wilt gebruiken staat er immers al. Ooit geplaatst door en onderhouden door een derde partij zoals je aangeeft.
Als er binnen de VvE de wil te vinden is om je toestemming te geven tot het plaatsen van een antenne in die mast moet je het denk ik op die wijze proberen te spelen.
Dergelijke overeenkomsten kennen ook altijd uitzonderingen voor specifieke situaties. Indien iets bij meerderheid binnen de VvE wordt besloten kan bijna alles.
Ik zou het namelijk niet via de rechter proberen te spelen omdat dan de uitkomst bij lange na niet zeker is.

Mijn voorstel is dan om -uiteraard via het bestuur- de VvE te vragen om het beheer en gebruik van die bestaande mast over te nemen tegen een al dan niet symbolisch huurbedrag.
Je kunt ze bij het voorbereiden van die beslissing helpen door aan te geven dat:
- Het hebben van een specifieke ontvangst (en zend-) installatie om correcte opstelling van daartoe geeigende antennes vraagt.
- De VvE kan plaatsing van een antenne in de eigen woning of het balkon niet verbieden, doch dit zal bijdragen aan het veroorzaken van storingen, ook bij het ontvangen van signalen.  Juist daarom verzoek je om de antennes op een juiste wijze op te kunnen stellen.
- De betreffende signalen niet op een andere wijze ontvangen (of uitgezonden) kunnen worden. Geen enkele andere bestaande bedraade- of mobiele dienst zoals kabeltelevisie, satellietontvangst en/of internet zijn als vervanging te gebruiken.
- Het overnemen van het beheer en gebruik van de bestaande installatie vraag verder niet om een extra (bouw-) vergunning of extra (gemeentelijke) toestemmingen.
- De bestemming van het gebruik van de bestaande installatie wijzigt niet.
- Er is geen sprake van een precedentwerking door je toestemming te geven. Zendamateurs komen niet in grote getalen voor en de toestemming tot gebruik beperkt zich ook alleen daartoe.
- Het risico van schade door het gebruik van de mast wil je voor eigen rekening afdekken bij een verzekeraar. De polisvoorwaarden wil je met plezier aan de VvE ter goedkeuring voorleggen.
- Er kan een regeling worden getroffen met betrekking tot de toegang tot het dak nadat de installatie werkend is opgesteld. Dit kan beperkt worden tot momenten dat er door regulier onderhoud aan het dak/de flat toch al toegang tot het dak nodig is.
- Degene (ook jij als gebruiker van de mast) die dan tegelijk werkzaamheden aan de antenne installatie verricht dient aan alle veiligheids voorwaarden voor het verblijf en het werken op het dak -zoals die dan gelden- te voldoen.

Via de volgende links kun je wellicht een beeld krijgen van wat kan en hoe dat bereikt is.
http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BM0110
http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BB0969
Het probleem dat hier geschetst wordt http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BB9163 probeer ik te omzeilen door te wijzen op het reeds bestaan van zo'n overeenkomst tot verhuur. Dus beroep op de modelovereenkomst is niet direct van toepassing.
(mogelijk helpt dit het bestuur een eventuele toestemming te onderbouwen)
Er zijn overigens evenzovele uitspraken te vinden die tot een negatieve beslissing leiden. Daarom ook mijn eerder opmerking om het niet via die weg op te lossen.

Succes!