Auteur Topic: 115 Volt op behuizing scanner  (gelezen 1312 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1980
115 Volt op behuizing scanner
« Gepost op: 22 maart 2023, 21:26:37 »
Er staat 115V op de metalen (gelakte) buitenkant van mijn Uniden Bearcat BCT15X.

Ik kwam tot deze ontdekking doordat ik de scanner aanraakte terwijl mijn arm tegelijkertijd verbinding maakte met een metalen jackplug welke in de koptelefoonuitgang van mijn laptop zit.

Ik ben de hele dag aan het testen en onderzoeken geweest. Alle stekkers in het hele huis eruit getrokken, aardeleidingen doorgemeten, stekkerdoos vervangen enz. Na ingewikkelde testopstelling kwam ik uit bij de volgende simpele test:

Adapter van de scanner in een wandcontactdoos met randaarde. Ene kant van de multimeter tegen de randaarde van dezelfde wandcontactdoos en het andere uiteinde tegen de negatieve zijde van de DC plug (die je normaal achterin de scanner stopt): 115 VAC.

Daarna flink wezen zoeken op Google: in geschakelde netvoedingen zit kennelijk een filter bestaande uit twee condensatoren, welke de helft van de netspanning naar aarde én de negatieve DC zijde zet. In een ideale wereld leveren ze alleen geaarde netvoedingen, zodat deze voltage letterlijk via de aarde kan wegvloeien en isoleren ze het AC van het DC gedeelte, maar in de praktijk kan het geen kant op omdat er slechts een 2-polige eurostekker (zonder randaarde) op de adapter zit. Het probeerde dus zijn weg te vinden via mijn arm naar de wel geaarde laptop.

Daarna een lade opengetrokken waarin ik diverse netvoedingen/adapters bewaar en deze allemaal op dezelfde manier getest: bij allen metingen rond de 100 VAC.

Nu vraag ik mij af: is dit schadelijk voor de scanner of mijzelf? Ik begreep dat het maar om een lage stroom gaat, maar toch voelde het alsof iemand mij kneep (of een speldenprik, net hoe je het wilt omschrijven).

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1980
Re: 115 Volt op behuizing scanner
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2023, 22:32:11 »
Aanvulling: de stroom die erdoorheen loopt is zeer gering, slechts 77,6 microampère.

Offline Airman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 253
Re: 115 Volt op behuizing scanner
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2023, 12:55:01 »
Een soortgelijke situatie heb ik ook gehad op de antenne coupler, er staan drie scanners een sdr en een dual band set op - ik kreeg een flinke tik op de coupler en heb de coupler aan aarde gelegd en geen potentiaal verschil meer erna, het lijkt me trouwens ook niet goed voor je spullen.
PD4SAT- TX :Yaesu FT-1200 - Icom 910 H- TYT-390 - BCT 15 X -UBC 125 XLT -Mini-Spy -Jim 75 .

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1980
Re: 115 Volt op behuizing scanner
« Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2023, 13:53:07 »
Ik heb de scanner inmiddels buiten gebruik gesteld. Ondanks dat de metingen meevielen betreffende de stroom die liep, was het toch best pijnlijk en vergelijkbaar met het aanraken van een fasedraad waarop 230V staat (helaas ooit eens ervaren). Ook weet ik niet zeker of het helemaal volgens de norm is om zomaar een extra los aardedraadje te trekken naar een wandcontactdoos.

Ik neem liever geen risico's met elektrische installaties. Zelfs ooit een keer brand gehad door vermoedelijk een zwevende nul..

Ik heb daarom maar een ander type scanner aangeschaft.  8)

Offline Airman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 253
Re: 115 Volt op behuizing scanner
« Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2023, 09:38:39 »
Ik heb hier ook van die stopcontacten, niet aan aarde gelegd na de renovatie , heb daarom the coupler aan de centrale verwarming gelegd , die wel is geaard en geen statics meer- trouwens nieuwe scanner is ook wel leuk -Grt.
PD4SAT- TX :Yaesu FT-1200 - Icom 910 H- TYT-390 - BCT 15 X -UBC 125 XLT -Mini-Spy -Jim 75 .

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: 115 Volt op behuizing scanner
« Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2023, 15:14:51 »
Ook weet ik niet zeker of het helemaal volgens de norm is om zomaar een extra los aardedraadje te trekken naar een wandcontactdoos.

Nee, maar het is alleszins charmanter om het netjes en degelijk, maar mogelijks niet helemaal conform norm uit te voeren dan het maar ergens aan een blank stukje CV-leiding o.i.d. te knopen. Charmantere oplossing is misschien een aardestekker zoals ook gebruikt wordt om ESD-matten en polsbandjes aan de RA te leggen. Dan moet je enkel een WCD opofferen om de stekker in te steken. Wel eentje achter dezelfde eindgroep natuurlijk.

Offline Airman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 253
PD4SAT- TX :Yaesu FT-1200 - Icom 910 H- TYT-390 - BCT 15 X -UBC 125 XLT -Mini-Spy -Jim 75 .