Auteur Topic: Nog de moeite of niet?  (gelezen 3829 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline 9600

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #15 Gepost op: 22 maart 2023, 22:10:57 »
ik heb dit draadje doorgelezen, maar ben een beetje in de war:
je luistert al DMR via een porto en zegt dat gebruik in jouw omgeving minimaal is.
toch vraag je om advies over een scanner die DMR ontvangt en dat heb je ook gekregen met aanvullingen over de digitale modes die de 3600 aankan.
dan heeft DMR ineens geen prioriteit meer en heb je het over andere digitale signalen.
wat voor digitale signalen wil je dan ontvangen?
Semafoonwinkel heeft al aangegeven dat je voor bijvoorbeeld Tetra andere apparatuur nodig hebt.

Met die DMR bedoel ik dan de radioamateurs!

Zijn er andere DMR gebruikers?
Daarom ook dat ik al voorheen vroeg of er soms frequentielijsten te zien zijn voor Belgie.
Als daaruit blijkt dat er niet alleen radioamateurs zijn, weet ik welke beslissing te nemen voor mijn aankoop.

Offline 9600

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #16 Gepost op: 22 maart 2023, 22:16:07 »
Een groot voordeel van de 3600 is dat je DMR kunt meeluisteren onafhankelijk van de instellingen (contact, CC etc).
Wanneer je DMR Porto's gebruikt, moeten deze settings goed staan, tenzij hij beschikt over "digital monitor mode" of "promiscuous mode".
Nadeel is dat ook veel merken DMR porto's geen dPMR (Tier 1) kunnen.
Ook kunnen ze maar 16 kanalen per zone scannen, scansnelheid is tegenwoordig wel redelijk.
De software van de meeste goedkope b-keus bami-porto's is ronduit verschrikkelijk, zitten veel fouten in, alleen de grotere merken hebben dat goed voor elkaar.

Voordeel van een DMR porto is dat ze zeer goedkoop zijn.
Ook analoge mode hebben, en VHF en UHF bereik.
Wanneer je naar vaste kanalen wil luisteren/scannen, is de bediening van zo'n porto zeer eenvoudig. Zeker wanneer je sneltoetsen programmeert voor de scan en zone functies.
Een nieuwe UBC125 en een nieuwe goede DMR porto -met gratis software- zijn samen veel goedkoper dan een 3600.
Leercurve van een 3600 is behoorlijk stijl.

De 3600 kan ook NXDN. Kan in bepaalde situaties handig zijn.
Voor Tetra (DMO en TMO) kom je al snel op de MTH800 of MTP850 uit. Maar die kunnen niet scannen (gaat met Tetra niet). Ook is in DMO het bereik erg beperkt.

Al met al best wel lastig om een keuze te maken.
Ik heb het geluk dat ik ze allemaal heb, soms is het ene handiger, soms het andere.
Het is echt per situatie/persoon/budget verschillend wat handig is, is voor iedereen weer anders.

Ik weet wel wat je bedoelt maar het ging mij zoals ik zei tegen ACE.

Offline louis52

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 39
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #17 Gepost op: 23 maart 2023, 00:05:44 »
Beste 9600, was helaas vergeten dat jij in Belgie woont in mij enthousiasme. Ik heb het geluk dat bij mij in de buurd paar  repeaters staan o.a DMR . Eentje binnen 1500 meter. Ook zijn er diverse bewakings bedrijven die DMR gebruiken. Maar als dat in Belgie niet, of bijna niet wordt gebruikt is dat erg jammer voor u. Voor de rest van de digitale modes gebruik ik een AOR AR DV1.Maar daar ging het niet over ha ha. Nogmaals succes met de hobby. Groetje`s.
AOR AR DV1, AOR AR DV10, Uniden SDS 200, Uniden ubcd3600xlt , Diamond X200, Inverted v antenne 2x7,5 mtr, SDRPlay RSPdx , Anytone 878 voor DMR ontvangst, Yaesu FTDX10 voor HF ontvangst en MLA 30 plus.

Online www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2365
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #18 Gepost op: 23 maart 2023, 07:04:23 »
Bij RAS is een 3600 of SDR Dongle een voordeel om mee te luisteren.
Bij porto's blijft dat i.d.d. rommelig / inconsequent. Vooral de goedkopere laten het vaak wel horen, mijn Anytone niet.

Capacity+ kan vlg mij alleen Motorola goed (consequent) mee overweg.

Wanneer je echt serieus met DMR bezig bent, is een Motorola altijd het overwegen waard.
Iets duurder, maar wanneer je een gebruikte kunt kopen, zeker een aanrader.
Ik ben groot fan van de DP1400, die is heel veelzijdig voor het geld. SL1600 is ook fijn, wat compacter om mee te nemen.
Of een DM voor in de shack.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 455
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #19 Gepost op: 23 maart 2023, 07:28:10 »
@9600 Ja, DMR wordt niet alleen gebruikt door zendamateurs. Het wordt door allerlei bedrijven en organisaties gebruikt.

Het lijkt dat je een lijst wil inzien met wat er bij jou in de buurt te beluisteren is. Het advies naar de frequentiedatabase is al gegeven. Een kant en klaar lijst vindt je niet in de frequentiedatabase, je zal per plaatsnaam moeten zoeken. Lijkt mij dat je beter kan vragen of er iemand met een 3600 bij je in de buurt woont die eens een paar keer een custom search kan doen. Je kan ook besluiten een 3600 (marktplaats.nl, 2ehands.be) te kopen en zelf de digitale signalen bij jou in de buurt in kaart brengen (en in de frequentiedatabase zetten ).

Tip uit eigen ervaring; heb je een een buitenantenne? Zonder geschikte buitenantenne zal je ontvangst van digitale signalen beperkt worden.
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline 9600

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #20 Gepost op: 23 maart 2023, 09:55:17 »
@9600 Ja, DMR wordt niet alleen gebruikt door zendamateurs. Het wordt door allerlei bedrijven en organisaties gebruikt.

Het lijkt dat je een lijst wil inzien met wat er bij jou in de buurt te beluisteren is. Het advies naar de frequentiedatabase is al gegeven. Een kant en klaar lijst vindt je niet in de frequentiedatabase, je zal per plaatsnaam moeten zoeken. Lijkt mij dat je beter kan vragen of er iemand met een 3600 bij je in de buurt woont die eens een paar keer een custom search kan doen. Je kan ook besluiten een 3600 (marktplaats.nl, 2ehands.be) te kopen en zelf de digitale signalen bij jou in de buurt in kaart brengen (en in de frequentiedatabase zetten ).

Tip uit eigen ervaring; heb je een een buitenantenne? Zonder geschikte buitenantenne zal je ontvangst van digitale signalen beperkt worden.

Dat is het nu net....
DMR wordt gebruikt door anderen ook en dat had ik nodig !
Dus ja dan is het de moeite om iets meer uit te geven en het zou geen extra nut zijn geweest mocht ik enkel nog extra dmr radioamateur kunnen luisteren.

Ja de frequentiedatabase ben ik al gaan kijken....er is zelfs geen enkele freq. te bespeuren in mijn buurt maar ik ben zeker dat er zijn.
De bedoeling is dat ik deze zou gebruiken aan een buitenantenne die er al staat. Eventueel maak ik zelf wel nog eentje.
Tnx voor de info.

Offline 9600

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #21 Gepost op: 23 maart 2023, 09:56:32 »
Beste 9600, was helaas vergeten dat jij in Belgie woont in mij enthousiasme. Ik heb het geluk dat bij mij in de buurd paar  repeaters staan o.a DMR . Eentje binnen 1500 meter. Ook zijn er diverse bewakings bedrijven die DMR gebruiken. Maar als dat in Belgie niet, of bijna niet wordt gebruikt is dat erg jammer voor u. Voor de rest van de digitale modes gebruik ik een AOR AR DV1.Maar daar ging het niet over ha ha. Nogmaals succes met de hobby. Groetje`s.

Geen erg je bedoeling is alvast goed....

Offline 9600

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #22 Gepost op: 23 maart 2023, 09:58:15 »
Bij RAS is een 3600 of SDR Dongle een voordeel om mee te luisteren.
Bij porto's blijft dat i.d.d. rommelig / inconsequent. Vooral de goedkopere laten het vaak wel horen, mijn Anytone niet.

Capacity+ kan vlg mij alleen Motorola goed (consequent) mee overweg.

Wanneer je echt serieus met DMR bezig bent, is een Motorola altijd het overwegen waard.
Iets duurder, maar wanneer je een gebruikte kunt kopen, zeker een aanrader.
Ik ben groot fan van de DP1400, die is heel veelzijdig voor het geld. SL1600 is ook fijn, wat compacter om mee te nemen.
Of een DM voor in de shack.

Voorlopig ben ik zover nog niet....dus ga ik het proberen met algemeen toestel. We zien wel wat het allemaal geeft.

Offline manitou

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 67
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #23 Gepost op: 24 maart 2023, 11:31:17 »
het hangt er vanaf of uw ontvangst lokatie in de buurt is waar er veel communicatie plaatsvindt. Ik luister bijna enkel nog digitaal (AOR DV-1) op de commerciele kanalen. Haven van Antwerpen is veel DMR en NXDN en ook vrij veel Tetra meestal niet gecodeerd. Luchthaven Zaventem verschillende open Tetra frequenties met 4 slots. Met de DV1 ontvang je ook amateurs in DMR, D-Star en C4FM en in Brussel is er zelfs een amateur Tetra repeater. Genoeg te beleven dus.
scanner : AOR DV1 / SDR Airspy and many more radio's

Offline Scanner Brussels

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 222
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #24 Gepost op: 24 maart 2023, 14:00:59 »
Hey manitou,

Wat is de frequentie van die tetra repeater? Heb die nog niet gevonden...

Scanner Brussels

Offline manitou

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 67
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #25 Gepost op: 24 maart 2023, 15:05:04 »
ON0MSF
Repeater ID: BE-13019
Downlink:   438.075000
Uplink:   430.475000
Offset:   -7.6 MHz
scanner : AOR DV1 / SDR Airspy and many more radio's

Offline Scanner Brussels

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 222
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #26 Gepost op: 24 maart 2023, 16:43:55 »
Thanks, daar gaan we is naar luisteren.