Auteur Topic: Baofeng BF9700 verbinden niet met elkaar  (gelezen 4544 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline florisruit

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Baofeng BF9700 verbinden niet met elkaar
« Gepost op: 8 maart 2023, 10:20:34 »
Beste leden,


Op mijn zeilschool gebruiken we al een aantal jaren de Baofeng BF9700 zonder al te veel problemen. Nu hebben we echter vorig jaar 2 portofoons erbij gekregen van hetzelfde merk, maar die niet willen verbinden met de rest van de portofoons.

Bij navraag bij de 'helpdesk' van Baofeng kreeg ik het volgende antwoord:
- According to the response we have received so far, we did a revision of the 9700 in 2020, which made the 9700 comply with FCC policy and adjusted the band to 420-450 144-148 MHz. We do received some news about the old and new versions of the 9700 not being able to communicate with each other and we still working on this matter. -

De oplossing: kabeltje kopen en zelf programmeren, zo gezegd zo gedaan. Echter met de kabel + software die erbij zit kan ik de portofoon niet uitlezen of programmeren, ik krijg de foutmelding 'Read Fail'. De kabel, kabel-driver en software zijn correct geïnstalleerd (ook gecheckt met andere hulpwebsites, alles lijkt goed te staan).
Ook geprobeerd via CHIRP, maar die heeft geen categorie voor de BF9700. Alle opties doorgelopen en geprobeerd, helaas zonder resultaat (ofwel 'kan niet uitlezen', ofwel 'not the data we want').

Is er hier iemand die ervaring heeft met dit probleem, en mij wellicht kan helpen? Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd hierboven.
Alvast heel veel dank!!

Floris

Offline Scannerluisteraar__

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 27
Re: Baofeng BF9700 verbinden niet met elkaar
« Reactie #1 Gepost op: 8 maart 2023, 11:53:24 »
Kijk even op de site van rtsystemsinc.com daar kan je de software bestellen. Of gebruik je die software al? Daarmee kan je de Baofeng als het goed is mee programmeren. Anders zou de COM poort niet goed kunnen staan of missen er toch nog drivers voor de USB chip.

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 644
Re: Baofeng BF9700 verbinden niet met elkaar
« Reactie #2 Gepost op: 8 maart 2023, 12:46:44 »
je zegt: 'software die erbij zit'
dit is misschien niet de juiste software?

kijk hier eens:
https://www.baofengradio.com/pages/download

Offline florisruit

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Baofeng BF9700 verbinden niet met elkaar
« Reactie #3 Gepost op: 8 maart 2023, 15:29:58 »
Kijk even op de site van rtsystemsinc.com daar kan je de software bestellen. Of gebruik je die software al? Daarmee kan je de Baofeng als het goed is mee programmeren. Anders zou de COM poort niet goed kunnen staan of missen er toch nog drivers voor de USB chip.

je zegt: 'software die erbij zit'
dit is misschien niet de juiste software?

kijk hier eens:
https://www.baofengradio.com/pages/download

>> Dank voor jullie reactie!! Ik heb inderdaad de software gedownload vanaf de baofengradio website, dus dat zou de juiste moeten zijn lijkt mij.
Het plaatje echter op de rtsystemsinc.com ziet er wel anders uit dan de software die ik heb. Ik kan alleen niet helemaal zien of dit nou hetzelfde is dat ik al heb, of ook echt iets anders (anders zonde van de 25eu ;-)).

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Baofeng BF9700 verbinden niet met elkaar
« Reactie #4 Gepost op: 8 maart 2023, 16:01:55 »
Als je die porto's gebruikt, dan heb je ze ook laten programmeren op de voor jullie zeilschool uitgegeven frequentie(s), toch? Want zonder vergunning mag je ze niet gebruiken. En dan kan jouw leverancier dit toch gewoon voor je regelen?

Geen vergunning? Dan is dit type portofoon niet geschikt, kijk dan eens naar legale vergunningsvrije PMR446 portofoons. Die zijn type goedgekeurd en mogen dan vergunningsvrij gebruikt worden. En nee, die frequenties in je Baofeng programmeren mag ook niet... want niet type goedgekeurd.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline florisruit

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Baofeng BF9700 verbinden niet met elkaar
« Reactie #5 Gepost op: 8 maart 2023, 16:11:11 »
@elsinga
Oh, nee is nooit geprogrammeerd op bepaalde frequenties, die stonden er standaard in. Ook geen vergunning, stond nergens dat dat nodig zou zijn namelijk. Kreeg dit ook niet als een reactie terug van Baofeng, daar lijkt alles gewoon 'standaard' te zijn.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Baofeng BF9700 verbinden niet met elkaar
« Reactie #6 Gepost op: 8 maart 2023, 16:45:30 »
In dat geval kun je legale gebruikers van die frequenties storen en maak je je sowieso schuldig aan een economisch delict.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0041661/2019-01-01 - Basiscasus/delict 2.

Offline Scannerluisteraar__

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 27
Re: Baofeng BF9700 verbinden niet met elkaar
« Reactie #7 Gepost op: 9 maart 2023, 06:10:56 »
Het plaatje echter op de rtsystemsinc.com ziet er wel anders uit dan de software die ik heb. Ik kan alleen niet helemaal zien of dit nou hetzelfde is dat ik al heb, of ook echt iets anders (anders zonde van de 25eu ;-)).

rtsystemsinc.com maakt volgens mij zijn eigen software die is inderdaad anders dan de officiële software.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Baofeng BF9700 verbinden niet met elkaar
« Reactie #8 Gepost op: 9 maart 2023, 07:10:58 »
@elsinga
Oh, nee is nooit geprogrammeerd op bepaalde frequenties, die stonden er standaard in. Ook geen vergunning, stond nergens dat dat nodig zou zijn namelijk. Kreeg dit ook niet als een reactie terug van Baofeng, daar lijkt alles gewoon 'standaard' te zijn.

Ah, afhankelijk van het gekozen kanaal stoor je dan of Defensie of commerciële gebruikers die wel netjes hebben betaald voor gebruik van die frequenties... Zoals hierboven al geschreven: economisch delict en de boetes daarvoor zijn een stuk hoger dan door rood fietsen...

Een vergunning via het RDI (voorheen AT) kost een stuk minder dan de boete.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Shorty

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 480
Re: Baofeng BF9700 verbinden niet met elkaar
« Reactie #9 Gepost op: 9 maart 2023, 07:16:09 »
goed gezegd!

Shorty,

73 73
AR5000 | AR8600 MK2 | BC346XLT l 40m lwire l Diamond D777 | Celwave CX3 VHF Maritime | Logper | S-W France

Offline florisruit

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Baofeng BF9700 verbinden niet met elkaar
« Reactie #10 Gepost op: 9 maart 2023, 07:42:12 »
rtsystemsinc.com maakt volgens mij zijn eigen software die is inderdaad anders dan de officiële software.

Ah ga ik daar nog even naar kijken, dank!

Ah, afhankelijk van het gekozen kanaal stoor je dan of Defensie of commerciële gebruikers die wel netjes hebben betaald voor gebruik van die frequenties... Zoals hierboven al geschreven: economisch delict en de boetes daarvoor zijn een stuk hoger dan door rood fietsen...

Een vergunning via het RDI (voorheen AT) kost een stuk minder dan de boete.

Ik schrok even, maar als het goed is niet? De portofoons kunnen alleen tussen 400 en 520 Mhz ontvangen en versturen, en de volgende frequenties zijn volgens de overheid verboden:

"Het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben en/of het gebruik van een radioapparaat, bestemd om omroepfrequenties tussen de 87,5 MHz en de 108,0 MHz, tussen 2,0 Mhz en de 30 MHz, tussen 551 kHz en de 1602 kHz, tussen de 174 MHz en de 230 MHz en tussen de 1452 MHz en de 1479.5 MHz in gebruik voor radio-omroep te gebruiken, zonder vergunning ex art. 3.13, eerste lid, Tw, alleen gepleegd. "

Dank in ieder geval voor het meedenken!

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Baofeng BF9700 verbinden niet met elkaar
« Reactie #11 Gepost op: 9 maart 2023, 07:48:28 »
Lees even verder, onder Basiscasus/delict (2).

'Het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben en/of het gebruik van een radioapparaat, bestemd om andere frequentieruimte dan omroepfrequenties onder (1) genoemd te gebruiken, zonder vergunning of registratie ex art. 3.13, eerste lid, jo. 3.9 Tw, alleen gepleegd.

(strafbaarstelling: art. 10.15, eerste en tweede lid Tw jo. art. 1, sub 1º WED).

Het betreft apparaten voor maritieme communicatie zoals marifoons of portofoons en apparaten voor radiozendamateurs, zonder dat de houder in het bezit is van een vergunning voor gebruik van frequentieruimte ex art. 3.13, eerste lid Tw, of een registratie ex. art. 3.9 Tw. danwel waarbij er wel een vergunning of registratie is verleend maar de gebruiker de apparaten (moedwillig) onjuist gebruikt en dit tot gevaarlijke situaties leidt.'

Offline florisruit

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Baofeng BF9700 verbinden niet met elkaar
« Reactie #12 Gepost op: 9 maart 2023, 08:02:13 »
Lees even verder, onder Basiscasus/delict (2).

Oeps excuus, niet helemaal goed gelezen inderdaad. Dan ga ik hier eerst maar eens achteraan, super bedankt voor de info!

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 442
Re: Baofeng BF9700 verbinden niet met elkaar
« Reactie #13 Gepost op: 9 maart 2023, 08:06:12 »
Sowieso mag je deze porto’s niet zomaar zonder vergunning of opleiding zendamateur gebruiken. Ze hebben een verwisselbare antenne. Deze porto’s kopen en bezitten zonder deze vereisten mag, gebruiken echter niet.

Leuk als een van de leerlingen deze porto gebruikt als er gecontroleerd wordt (omdat je een andere frequentie verstoord). Wordt een duur zeilkamp voor die leerling.
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Baofeng BF9700 verbinden niet met elkaar
« Reactie #14 Gepost op: 9 maart 2023, 08:09:58 »
Dan ga ik hier eerst maar eens achteraan

Misschien is PMR446 voor jullie doel geschikt? Deze portofoons zijn vergunningsvrij. Zeker op open water zonder obstakels is het bereik best aardig.