Auteur Topic: Nieuwe meldkamer Oost Nederland  (gelezen 7891 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1295
  • Qua Patet Orbis
Re: Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Reactie #15 Gepost op: 8 juli 2022, 08:08:03 »
ja dat snap ik , alleen jij snapt ook dat een 15 minuten in reanimatiegeval te lang is :-\

Daarom bestaat er ook "Hartslag.nl', zodat er binnen een paar minuten vrijwilligers ter plaatsen zijn om een aanvang te maken met de reanimatie tot het moment dat er hulpverleners ter plaatsen zijn.

Offline Peter71

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 119
Re: Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Reactie #16 Gepost op: 8 juli 2022, 08:18:36 »
Het is ook onzin, ook als de ambulancezorg door een commerciële partij gedaan wordt zal die zorg binnen de gestelde zorgnormen moeten worden gedaan. En inmiddels is het aangetoond dat de brandweer in zeer veel gevallen als eerste ter plaatse is. En er dus cruciale tijd gewonnen wordt. Vandaar dat er veel regio,s de brandweer mee laten rijden voor een reanimatie, en met succes zoals blijkt. Ook hier geld dat de burger recht heeft op de snelst mogelijke hulp. Argumenten als wat nu als een brandweereenheid aan het reanimeren is, en diezelfde gemeente ook een brand uitbreekt zijn grote kul. Ook dan gaat het gewone KVT model gelden, dus daarin is voorzien. Ik heb liever dat een brandweereenheid dan aan het reanimeren is, dan ingezet staat om een kat uit de boom te vissen.

Daarom bestaat er ook "Hartslag.nl', zodat er binnen een paar minuten vrijwilligers ter plaatsen zijn om een aanvang te maken met de reanimatie tot het moment dat er hulpverleners ter plaatsen zijn.

Hartslag.nu is niet zaligmakend. Zelf nu een paar maal mee gemaakt dat wij als eerste ter plaatse waren, en er helemaal niemand van hartslag.nu op kwam dagen.

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 720
Re: Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Reactie #17 Gepost op: 8 juli 2022, 08:29:26 »
Begrijp ik goed dat je denkt dat een reanimatie een verdienmodel voor de ambulancedienst is?

Het klinkt cru.. maar elke rit voor een commercieële ambulancedienst is inkomsten. Dus ook reanimatie's.
In Noord Oost Gelderland rijdt Witte Kruis de ambulance ritten voor de RAV. In Gelderland Midden doet de RAV dat zelf.

Maar dat is overigens geen reden om de brandweer niet in te zetten. Die keuze ligt bij de RAV/GHOR en de brandweer van een veiligheidsregio.
Immers, Witte Kruis verzorgt bijvoorbeeld ook een deel van de ambulancedienst in Kennemerland en daar komt de brandweer wel.

Offline Peter71

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 119
Re: Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Reactie #18 Gepost op: 8 juli 2022, 08:35:20 »
In Zeeland verzorgt het witte kruis ook het ambulancevervoer, samen met een andere commerciële vervoerder. Het is ook de keuze van de regio. En juist in een regio als VNOG zou ik verwachten dat de brandweer mee rijdt. Zeker gezien de vele natuurgebieden in die regio, waar de plaatselijke bekendheid van de brandweer erg groot is

Offline Bernt

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1851
Re: Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Reactie #19 Gepost op: 8 juli 2022, 13:10:35 »
kan mij ooit een post op hvforum herinneren dat zelfs de politie vroeger in VNOG geen AED's had omdat er genoeg ambulances waren.

Offline Fireball

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 48
Re: Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Reactie #20 Gepost op: 10 juli 2022, 20:00:20 »
Begrijp ik goed dat je denkt dat een reanimatie een verdienmodel voor de ambulancedienst is?

Het klinkt cru.. maar elke rit voor een commercieële ambulancedienst is inkomsten. Dus ook reanimatie's.
In Noord Oost Gelderland rijdt Witte Kruis de ambulance ritten voor de RAV. In Gelderland Midden doet de RAV dat zelf.

Maar dat is overigens geen reden om de brandweer niet in te zetten. Die keuze ligt bij de RAV/GHOR en de brandweer van een veiligheidsregio.
Immers, Witte Kruis verzorgt bijvoorbeeld ook een deel van de ambulancedienst in Kennemerland en daar komt de brandweer wel.

Klopt, het verschil tussen Kennemerland en de VNOG is voornamelijk beroepskazernes in Kennemerland. De beroeps zitten er al en zijn al betaald. Dat weegt anders dan steeds vrijwilligers naar de kazerne roepen voor een niet-wettelijke taak.

Offline Fireball

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 48
Re: Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Reactie #21 Gepost op: 10 juli 2022, 20:11:59 »
Ik blijf het bijzonder vinden. ...
Waarom krijgt iemand uit Oosterbeek(GM) bijvoorbeeld binnen een paar minuten een brw wagen voor de deur bij reanimatie en hier in Sinderen(NOG) niet? Waarom moet je hier 15 minuten op een Ambu wachten (als je geluk hebt)

Ambulancedienst GM valt onder de Veiligheidsregio, in VNOG niet. Reanimatie is een ambulancetaak, met bijhorende opkomsttijd en financiering. In de VNOG veelal commerciële partijen. Dan snap ik best dat de VNOG geen brandweer stuurt, oftewel niet in het gat springt wat een andere partij laat liggen met bijhorende kosten. Wat zou er gebeuren als een brandweereenheid ergens aan het reanimeren is en er in het dorp brand uitbreekt?

Ik heb dit nou een keer of 15 doorgelezen, maar heb geen idee wat je nou werkelijk zegt. Begrijp ik goed dat je denkt dat een reanimatie een verdienmodel voor de ambulancedienst is?

De reanimatie an sich misschien niet, maar het vervoer is inderdaad declarabel, zoals WH521 ook zegt. Voor de brandweer is het niet declarabel en zijn het dus kosten voor een niet-wettelijke taak. Als je als brandweerregio keuzes moet maken (lees: moet bezuinigen), kan ik me voorstellen dat dit soort dingen als eerste geschrapt worden of niet aan begonnen wordt.

Offline Fireball

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 48
Re: Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Reactie #22 Gepost op: 10 juli 2022, 20:17:23 »
kan mij ooit een post op hvforum herinneren dat zelfs de politie vroeger in VNOG geen AED's had omdat er genoeg ambulances waren.

Jaren geleden was er een politieregio met AED's, die tijdens een bezuiniging weer van de auto's gehaald werden,  omdat het teveel tijd kostte en geen kerntaak was van de politie.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 707
Re: Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Reactie #23 Gepost op: 13 juli 2022, 06:30:28 »
Het is ook onzin, ook als de ambulancezorg door een commerciële partij gedaan wordt zal die zorg binnen de gestelde zorgnormen moeten worden gedaan. En inmiddels is het aangetoond dat de brandweer in zeer veel gevallen als eerste ter plaatse is. En er dus cruciale tijd gewonnen wordt. Vandaar dat er veel regio,s de brandweer mee laten rijden voor een reanimatie, en met succes zoals blijkt. Ook hier geld dat de burger recht heeft op de snelst mogelijke hulp. Argumenten als wat nu als een brandweereenheid aan het reanimeren is, en diezelfde gemeente ook een brand uitbreekt zijn grote kul. Ook dan gaat het gewone KVT model gelden, dus daarin is voorzien. Ik heb liever dat een brandweereenheid dan aan het reanimeren is, dan ingezet staat om een kat uit de boom te vissen.

Daarom bestaat er ook "Hartslag.nl', zodat er binnen een paar minuten vrijwilligers ter plaatsen zijn om een aanvang te maken met de reanimatie tot het moment dat er hulpverleners ter plaatsen zijn.

Hartslag.nu is niet zaligmakend. Zelf nu een paar maal mee gemaakt dat wij als eerste ter plaatse waren, en er helemaal niemand van hartslag.nu op kwam dagen.

Zucht wat een discussie.

Ambulance "vervoerders" (want zo worden ze feitelijk nog steeds gezien) krijgen een budget op basis van het aantal vervoerde patiënten (hoewel dat tegenwoordig iets anders is gelukkig). Wat cru zou kunnen zijn, is dat als je met een zere teen door een ambulance vervoerd wordt naar een zorginstelling, dat je daar als patient de volledige ritprijs voor moet betalen (900 euro of zo). Als de patient ter plaatse blijft, dan levert dat de ambulance niets op, dan wordt er niets in rekening gebracht.

Bij die zere teen toucheert de ambulancedienst een behoorlijk bedrag. Bij een beetje reanimatie komen er tegenwoordig twee ambulances. Soms wordt er ook nog een rapid responder Ambu meegestuurd, soms een OVD-G, soms een MMT. Slaagt de reanimatie niet, wat vaak het geval is, dan blijft de patient over het algemeen ter plaatse en levert het de ambulancedienst niets op.

Soms wordt ook nog politie en brandweer meegestuurd. Ook daar wordt geen rekening voor gestuurd.

De situatie daar ken ik niet, maar vrijwel altijd wordt er een analyse gemaakt waar knelpunten zijn. Als er gebieden zijn waar responsetijden van ambulance (en politie) te lang zijn, dan kan er maatwerk geleverd worden door de brandweer als First Responder mee te laten rijden. Omdat zij ook in het buitengebied vaak snel ter plaatse kunnen zijn.

E.e.a. is geen commerciële afweging, maar gewoon nuchter afwegen hoe er zo snel mogelijk ergens adequate hulp kan zijn.

Ideaalbeeld is natuurlijk op elk moment van de dag overal in Nederland een ambulance in de buurt die binnen 8 minuten ter plaatse kan zijn... Maar dat gaat nooit gebeuren.

Offline Dutch Firefly

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 260
Re: Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Reactie #24 Gepost op: 15 juli 2022, 09:17:23 »
Ook in deze regio zijn first responderteams actief, alleen niet op elke brandweerpost en (vrijwel) nooit gealarmeerd via P2000.

Offline paolo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 396
Re: Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Reactie #25 Gepost op: 21 november 2022, 16:33:54 »
Valt me de laatste maand op dat de lifeliner 3 meer info krijgt in z’n p2000 melding. Vooral Reanimatie en Hv weg komen veel voorbij. Zou dit te maken hebben met de nieuwe meldkamer? Of wat zou een andere rede kunnen zijn