Auteur Topic: Wat mag er nog voor mij?  (gelezen 4751 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline vanderspank

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Wat mag er nog voor mij?
« Gepost op: 18 augustus 2021, 12:06:28 »
Hoi allen,

Je kent dat wel, net gescheiden en op zoek naar een nieuwe hobby :-)
Nou lijkt het mij leuk om naast het scannen met de Uniden 125, ook wat te kunnen kletsen met mensen maar wat mag ik zonder vergunning?
Ik heb hier gezocht maar omdat de meeste berichten al wat ouder zijn, twijfel ik een beetje wat ik zou kunnen kopen?!
Ik ben niet op zoek naar een portofoon of walkie talkie maar meer naar een vaste opstelling in mijn huis en een antenne op dak.
Misschien slim om te vermelden dat ik binnenkort een Diamond D-777 heb staan voor de scanner.
Grote dank
Rob

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
Re: Wat mag er nog voor mij?
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2021, 12:09:06 »
Ik denk dat er behalve 27mc weinig voor je overblijft wat je zonder licentie of vergunning mag doen.
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline vanderspank

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Re: Wat mag er nog voor mij?
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2021, 12:59:30 »
Dank Sander, ok dan is dat zo, geen probleem.
Is er een bepaald vermogen waar ik mij dan aan moet houden en waar kan ik het beste de apparatuur kopen zodat ik geen problemen krijg met de instanties?!
Dank

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 644
Re: Wat mag er nog voor mij?
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2021, 14:06:28 »
voor jou is CBShop Overloon het dichtste bij

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 644
Re: Wat mag er nog voor mij?
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2021, 14:34:38 »
wat mag (citaat cbradio.nl):

Sinds 1991 kunnen 40 kanalen in de zogenaamde 27 MHz band zonder vergunning worden gebruikt. Daarbij mocht uitsluitend FM worden toegepast met een uitgangsvermogen van maximaal 4 watt. Nieuw is dat in 2001 in Nederland nu ook onder voorwaarden gebruik mag worden gemaakt van AM (A3E) en SSB (J3E).

Gebruik AM en SSB
De wijzigingen betekenen geen uitbreiding van frequenties in de 27 MHz band. Bij gebruik van AM of SSB worden dezelfde 40 kanalen gebruikt als bij FM met dien verstande dat bij SSB per kanaal gekozen kan worden tussen een hoge (USB) en een lage zijband (LSB) waardoor er effectief 80 kanalen ontstaan. Het zender-uitgangsvermogen (power output) mag bij AM en SSB niet meer bedragen dan 4 watt PEP. Bij AM (A3E) betekent dit 1 watt draaggolf-vermogen wat bij volledige modulatie dan weer 4 watt PEP oplevert.

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
Re: Wat mag er nog voor mij?
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2021, 14:55:28 »
Wordt 27mc buiten vrachtwagenchauffeurs nog wel veel gebruikt? Zie op Facebook dat er wel initiatieven zijn met packet verbindingen.
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline Feiko GRN

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: Wat mag er nog voor mij?
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2021, 15:23:54 »
Misschien is ZELLO ook nog een optie kijk maar eens rond op google en youtube er is genoeg te vinden.
Hier kun je wat info vinden https://zello.com/
commtel 205 - Wouxun KG-UVD1 - UBCD3600XLT - SureF22 voor Zello. Ook bereikbaar op Zello kanaal "Uniden UBCD3600XLT  NLD"