Auteur Topic: Legaliteit vraagje  (gelezen 5328 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Bastiaan

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 1
Legaliteit vraagje
« Gepost op: 25 juni 2016, 09:51:05 »
Beste Allemaal,

Even een kort vraagje waarop ik via de zoekfunctie helaas geen antwoord kon vinden.
Het betreft de legaliteit van het bezit van de Baofeng UV-5r (in tegenstelling tot de legaliteit van het gebruik ervan).
Ik ben amateur paraglide piloot, bij gebrek aan bergen in Nederland beoefen ik die hobby vrijwel uitsluitend in de Alpen. Hiervoor dacht ik een goedkope porto op de kop te tikken die ruimschoots goed genoeg is hiervoor. Mijn pakketje is echter door de douane onderschept, (nog?) niet omdat de douane het product als illegaal heeft bestempeld maar omdat ze het niet op waarde konden schatten. Ik moet een factuur op de post doen om het ding te mogen krijgen. Echter, dit deed mij denken over de legaliteit van de porto. In mijn geval ga ik hem niet gebruiken in Nederland, maar heb ik het ding zodadelijk natuurlijk wel in bezit. Ik ben dan ook bang dat ik door aan te geven dat ik de baofeng inderdaad heb gekocht zodadelijk niet mijn pakketje thuis gestuurd krijg, maar wel een boete krijg voor het bezit van een porto die buiten het toegestane bereik kan zenden. Mijn vraag is dan ook of ik hier risico op loop; gaat het om het ongeoorloofde gebruik of bezit van zendapparatuur?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Legaliteit vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2016, 10:12:48 »
Als je geen vergunning hebt, is dat strafbaar. Ook het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben van radiozendapparatuur.

https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/radio-en-televisie/toezicht/illegale-uitzendingen/aanpak-illegale-uitzendingen/sancties

In het buitenland is men nog minder tolerant, dus geen goed idee om hem naar de Alpen mee te nemen.

Als ik jou was, zou ik gebruik maken van legale PMR446-portofoons. Die zijn in de meeste Europese landen toegestaan. Als je in de lucht hangt, heb je daarmee een prima bereik.

Offline PE9PE Rob

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: Legaliteit vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2016, 10:22:16 »
Beste Allemaal,

Even een kort vraagje waarop ik via de zoekfunctie helaas geen antwoord kon vinden.
Het betreft de legaliteit van het bezit van de Baofeng UV-5r (in tegenstelling tot de legaliteit van het gebruik ervan).
Ik ben amateur paraglide piloot, bij gebrek aan bergen in Nederland beoefen ik die hobby vrijwel uitsluitend in de Alpen. Hiervoor dacht ik een goedkope porto op de kop te tikken die ruimschoots goed genoeg is hiervoor. Mijn pakketje is echter door de douane onderschept, (nog?) niet omdat de douane het product als illegaal heeft bestempeld maar omdat ze het niet op waarde konden schatten. Ik moet een factuur op de post doen om het ding te mogen krijgen. Echter, dit deed mij denken over de legaliteit van de porto. In mijn geval ga ik hem niet gebruiken in Nederland, maar heb ik het ding zodadelijk natuurlijk wel in bezit. Ik ben dan ook bang dat ik door aan te geven dat ik de baofeng inderdaad heb gekocht zodadelijk niet mijn pakketje thuis gestuurd krijg, maar wel een boete krijg voor het bezit van een porto die buiten het toegestane bereik kan zenden. Mijn vraag is dan ook of ik hier risico op loop; gaat het om het ongeoorloofde gebruik of bezit van zendapparatuur?

Bastiaan,

Uitsluitend is PMR446 toegestaan in zowel Nederland als Zwitserland met vele andere Europese landen.

Ik begrijp alleen niet waarom jij je niet "vooraf" geïnformeerd hebt over legaal gebruik.

Rob

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Legaliteit vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 25 juni 2016, 14:37:54 »
Als je de Baofeng zonder accu en antenne hebt liggen, dan is bezit gewoon legaal. Gebruik niet. Ook niet in Zwitserland, vermoed is. Ook van mij de PMR446 tip, dan weet je zeker dat je goed zit.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 645
Re: Legaliteit vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 25 juni 2016, 14:46:34 »
@Bastiaan, welke frequentie(s) wilde je gaan gebruiken dan met die Baofengs? Verder sluit ik me bij de anderen aan.

Offline Rob_nl

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 95
Re: Legaliteit vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 25 juni 2016, 14:57:35 »