Auteur Topic: Legaliteit vraagje  (gelezen 5328 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Bastiaan

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 1
Legaliteit vraagje
« Gepost op: 25 juni 2016, 09:51:05 »
Beste Allemaal,

Even een kort vraagje waarop ik via de zoekfunctie helaas geen antwoord kon vinden.
Het betreft de legaliteit van het bezit van de Baofeng UV-5r (in tegenstelling tot de legaliteit van het gebruik ervan).
Ik ben amateur paraglide piloot, bij gebrek aan bergen in Nederland beoefen ik die hobby vrijwel uitsluitend in de Alpen. Hiervoor dacht ik een goedkope porto op de kop te tikken die ruimschoots goed genoeg is hiervoor. Mijn pakketje is echter door de douane onderschept, (nog?) niet omdat de douane het product als illegaal heeft bestempeld maar omdat ze het niet op waarde konden schatten. Ik moet een factuur op de post doen om het ding te mogen krijgen. Echter, dit deed mij denken over de legaliteit van de porto. In mijn geval ga ik hem niet gebruiken in Nederland, maar heb ik het ding zodadelijk natuurlijk wel in bezit. Ik ben dan ook bang dat ik door aan te geven dat ik de baofeng inderdaad heb gekocht zodadelijk niet mijn pakketje thuis gestuurd krijg, maar wel een boete krijg voor het bezit van een porto die buiten het toegestane bereik kan zenden. Mijn vraag is dan ook of ik hier risico op loop; gaat het om het ongeoorloofde gebruik of bezit van zendapparatuur?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Legaliteit vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2016, 10:12:48 »
Als je geen vergunning hebt, is dat strafbaar. Ook het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben van radiozendapparatuur.

https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/radio-en-televisie/toezicht/illegale-uitzendingen/aanpak-illegale-uitzendingen/sancties

In het buitenland is men nog minder tolerant, dus geen goed idee om hem naar de Alpen mee te nemen.