Auteur Topic: 27mc bak versterken met een Lineair  (gelezen 19530 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Charles

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 79
27mc bak versterken met een Lineair
« Gepost op: 7 augustus 2007, 01:36:35 »
Ik ga samen met een aantal vrienden bakkies in de auto zetten. Nu wil ik er ook een versterker achter doen. Is dit legaal?
Yaesu FT-11R, Yaesu FT-70D, UBC 3500XLT, Icom IC-R6

Offline MTH

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 466
Re: 27mc bak versterken met een Lineair
« Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2007, 08:48:18 »
Nee, dit is niet legaal.

Met een goede transceiver en een goede antenne kunnen al prima resultaten geboekt worden, zelfs met 4 Watt.

Maar de antenne is toch wel het allerbelangrijkst.
Goede 11 meter antenne's zijn bv. de Wilson 1000/5000 of de K40.

Sucses !

Offline Charles

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 79
Re: 27mc bak versterken met een Lineair
« Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2007, 10:30:02 »
OK dank je voor je antwoord, nu heb ik nog een andere vraag. Stel mijn keuze valt op een magneetvoetantenne (goedscrabble woord), kan ik kan ook de magneet eraf halen en er een andere bevestiging onder maken. Ik wil namelijk niet zo'n magneet op me dak ivm krassen. Ik heb bij conrad zo'n raamantenne houden gezien en bij een andere webshop een kofferdeksel houder. Kan dat makkelijk?


http://www.elektronikashop-vdsluis.nl/product_info.php?cPath=102&products_id=1036&osCsid=db2fb64694e119e962739bc55

Sorry voor de grote links.

Groet Charles
Yaesu FT-11R, Yaesu FT-70D, UBC 3500XLT, Icom IC-R6

Offline MTH

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 466
Re: 27mc bak versterken met een Lineair
« Reactie #3 Gepost op: 7 augustus 2007, 10:55:25 »
Zo'n raamantenne zou ik niet nemen, de prestaties zijn van zo'n type antenne zijn ver onder de maat.

Een magneet-voet kan je gerust gebruiken, mits het oppervlak van je auto en de onderkant van de magneet-voet goed schoon is en geen zand resten bevat.

Een Wilson antenne zijn nog in een aantal andere bevestigings versies leverbaar.

http://www.wilsonantenna.com/w5000.htm

Sucses !

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: 27mc bak versterken met een Lineair
« Reactie #4 Gepost op: 7 augustus 2007, 12:58:21 »
Conrad links werken niet rechtstreeks uit de adresbalk gekopierd. Je moet op het knopje "directe productlink" klikken voor een verkorte bruikbare URL. Ik heb de dode link verwijderd.

Een magneetantenne kan je gerest gebruiken om een schone ondergrond. De onderkant van een magneetvoet is voorzien van rubber ter bescherming van de lak. Leg ook altijd een natte spons opgeborgen in een dichte plastic zak (tegen opdrogen) in je auto, zo kan je de ondergrond altijd schoonmaken.

Met een raamklem heb je geen tegencapaciteit, met een magneetvoet wel.

Offline woody_duiven

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 632
    • RonV Media
Re: 27mc bak versterken met een Lineair
« Reactie #5 Gepost op: 7 augustus 2007, 19:09:40 »
Citaat van: "Charles"
OK dank je voor je antwoord, nu heb ik nog een andere vraag. Stel mijn keuze valt op een magneetvoetantenne (goedscrabble woord), kan ik kan ook de magneet eraf halen en er een andere bevestiging onder maken. Ik wil namelijk niet zo'n magneet op me dak ivm krassen. Ik heb bij conrad zo'n raamantenne houden gezien en bij een andere webshop een kofferdeksel houder. Kan dat makkelijk?

Groet Charles

Als je een goede antenne wilt zou ik de Little Wil van Wilson willen aanraden, werkt bijna net zo goed als de Wilson1000 en is maar de helft van de lengte ( zo'n 75cm) Om krassen van de magneetvoet te voorkomen kun je ook een stukje stof eronder leggen, bijvoorbeeld een stukje van een theedoek, als het maar niet erg dik is. In combinatie met een goede bak ( Midland 48+ bv) boek je hier goede resultaten mee, op snelwegen heb je al gauw een kilometer of 6 tot 10 bereik. Bijkomend voordeel is dat deze antenne bij het plaatsen op een goede ondergrond al nagenoeg 1 op 1 staat.

Een lineair is niet toegestaan zoals je al hebt gehoord, maar als jullie in elkaars buurt blijven op de snelweg heb je dit ook niet nodig. Een goede antenne en een juiste afstelling werken net zo goed en zijn beter voor bak en antenne.
RonV Media wenst u allen een geweldig en gezond 2018!

Offline Dahlia

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 54
    • http://www.wacars.nl
Re: 27mc bak versterken met een Lineair
« Reactie #6 Gepost op: 7 augustus 2007, 19:16:40 »
Citaat van: "Charles"
Ik wil namelijk niet zo'n magneet op me dak ivm krassen.

Zelf had ik altijd een stuk (in een rondje op maat) geknipt zeem of poetsdoek tussen het dak en de magneetvoet gedaan om krassen te voorkomen.
En met 140 km/u bleef de antenne nog mooi zitten op het dak, ondanks sommige mensen anders beweerden.

Groetjes,
Dahlia

Offline Uncle Scrooge

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 46
Re: 27mc bak versterken met een Lineair
« Reactie #7 Gepost op: 7 augustus 2007, 20:57:45 »
Stukje doorzichtige stickerfolie (verkrijgaar bij de boekhandel, om te kaften) op het dak plakken. Dan voorkom je ook krassen en je ziet er bijna niks van  ;)
[size=85]| Uniden Bearcat 800XLT @ Sirio SD1300N + Diamond X50N | Icom IC-E91 | Puxing PX-2R | Infostream Xstream 3 |[/size]

Offline Charles

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 79
Re: 27mc bak versterken met een Lineair
« Reactie #8 Gepost op: 8 augustus 2007, 09:57:06 »
Dat zijn allemaal zeer welkome ideeen. :) Ga nu zo kijken naar een Premier CB2000. Eens kijken of dat wat is.
Yaesu FT-11R, Yaesu FT-70D, UBC 3500XLT, Icom IC-R6

Offline MTH

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 466
Re: 27mc bak versterken met een Lineair
« Reactie #9 Gepost op: 8 augustus 2007, 11:42:23 »
Citaat van: "Charles"
Dat zijn allemaal zeer welkome ideeen. :) Ga nu zo kijken naar een Premier CB2000. Eens kijken of dat wat is.

In mijn 27mc tijd ben ik ook in het bezit geweest van een Premier tranceiver ( type onbekend ) en had daar hele nare herinneringen aan.
Weet nog heel goed dat vooral de ontvangst-gevoeligheid ronduit matig was, maar misschien dat dat tegenwoordig allemaal anders is.

Had destijds hele goede ervaringen met een President Jackson en deze is tegenwoordig ook een een ' goedgekeurde ' versie leverbaar.

Marc !

Offline Charles

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 79
Re: 27mc bak versterken met een Lineair
« Reactie #10 Gepost op: 8 augustus 2007, 12:59:59 »
Heb hem er nu inzitten. Vamavond naar mijn werk eens even kijken of we wat kunnen tokkelen :) Wel een mooie grote antenne 110cm
Yaesu FT-11R, Yaesu FT-70D, UBC 3500XLT, Icom IC-R6

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: 27mc bak versterken met een Lineair
« Reactie #11 Gepost op: 8 augustus 2007, 13:43:49 »
Ja verschrikkelijk bagger die Premier's. (CB1000 & CB2000)

Ontvangst is slecht, en vaak problemen met de microfoon. Een andere microfoon geeft een klein beetje verbetering, maar het uitgezonden audio blijft waardeloos klinken.

Pasgeleden die bak op zolder gevonden en voor 10 euro verkocht, meer kon ik er niet voor vragen.

Online Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1807
    • aw foto
Re: 27mc bak versterken met een Lineair
« Reactie #12 Gepost op: 8 augustus 2007, 13:51:41 »
Ha je je beter een Danita kunnen kopen. Heb vroeger de Danita 640 gehad. Waren goeie bakkies.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: 27mc bak versterken met een Lineair
« Reactie #13 Gepost op: 8 augustus 2007, 14:04:13 »
Toch waren de Midland's en Presidenten beter.  ;)

Offline Charles

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 79
Re: 27mc bak versterken met een Lineair
« Reactie #14 Gepost op: 8 augustus 2007, 15:09:55 »
aaah boeie als het echt van de grond komt kunenn we altijd nog anderen bekijken :P
Yaesu FT-11R, Yaesu FT-70D, UBC 3500XLT, Icom IC-R6