Graag wil ik vast zelf wat informatie delen die openbaar op internet staat, wees vrij mij te corrigeren indien de informatie niet geheel correct is.
Regio'sProrail heeft het land onderverdeeld in
4 regio's. In de meldingen wordt er gesproken over ICB Regio's (Zwolle, Utrecht, Rotterdam en Eindhoven)
-Noord(-Oost)
-Randstad Noord
-Randstad Zuid
-Zuid
Daarnaast zie ik ook regelmatig de onderste twee 'regio's' voorbij komen.
-Schiphol
-Rotterdam Haven/Kijfhoek
UitruklocatiesProRail Incidentenbestrijding rukt uit vanaf 7 locaties. Volgens ProRail zijn er ook een groot aantal "satelliet locaties" waarvan er uitgerukt wordt, deze kan ik echter nergens terugvinden.
-Utrecht
-Schiphol
-Rotterdam
-Rotterdam Haven
-Rotterdam Kijfhoek
-Zwolle
-Eindhoven
Ik heb gezocht naar een uitrukvoorstel (welke personen/voertuigen) voor de TIS incidenten maar kon deze niet vinden.
Dan nu wat informatie m.b.t. uitrukken en de RICs. Om gedoe met ProRail en KPN te voorkomen en aangezien ik niet alles publiekelijk wil delen zal ik geen volledige RICs plaatsen. Mocht je al langer 172.450 MHz meeluisteren moet het geen probleem zijn deze te koppelen.
SemafoontestEr zijn 6 RICs die een wekelijkse semafoontest krijgen. Logica zou zeggen dat dit een groep of een extra proefalarm RIC is, echter worden er op deze 6 RICs ook meldingen uitgegeven die naar geen enkele andere RIC gaan. Een monitorcode/meeloopcode lijkt ook niet logisch aangezien deze RICs lang niet altijd gealarmeerd worden. De codes lijken ook niet gerelateerd aan een specifieke TIS. Ze lijken echter wel redelijk regio gebonden (met een enkel uitstapje).
IBGSIk ben er vrij zeker van dat de alarmering van de IBGS / gaspakken op de RIC eindigend met 863 zit. Als ik in het logboek voor de afgelopen maanden kijk zie ik hoofdzakelijk lekkende tankwagons en deze RIC wordt altijd meegestuurd bij een dergelijke melding. Meldingen komen hoofdzakelijk uit Rotterdam maar heb ook al een oproep in de regio Utrecht en Eindhoven voorbij zien komen. Mijn aannamen is dat deze RIC een groepscode is. Vraag die ik nu hoofdzakelijk nog heb is of er een vaste plek is vanwaar ze uitrukken.
VoormeldingenBij bijna alle RICs komen voormeldingen voor, ik ga er van uit dat deze meldingen gegeneerd worden zodra de meldkamer een telefoontje binnen krijgt en deze definitief wordt zodra de beller uitgehoord is (dit berust op een aannamen). Er zijn echter een aantal RICs die nooit voormeldingen ontvangen, uiteraard ben ik wel nieuwsgierig naar de rede hier achter. Wat is er anders aan deze RICs?
OVD-R / Ploegleiders / IncidentenbestrijdersDit lijken de 3 functies te zijn bij incidenten. Het lijkt er op dat bij kleinere incidenten waar geen ontruimingen o.i.d. vereist is (wisselstoring, brugstoring, smeulende biels) alleen de OVD-R een bericht van het incidenten krijgt. Als ik naar meldingen van smeulende bielsen zoek in de geschiedenis waarbij slechts 1 RIC gealarmeerd is kom ik echter per regio op een veelvoud van RICs uit. Als mijn logica klopt zou er dus per regio meerdere codes voor OVD-Rail zijn, misschien is deze OVD code per persoon uniek? Mocht de code persoonlijk zijn is de volgende vraag of deze dan altijd aan dezelfde functie gekoppeld is of dat dit per dag kan wisselen.
Welke codes exact gebruikt worden door ploegleiders en de incidentenbestrijders ben ik nog niet over uit. Ook ben ik er wel benieuwd naar of er chauffeurscodes zijn voor de vrachtwagen.
SchipholBij meldingen op Schiphol lijken de codes 864 en 879 altijd mee te gaan. Bij de 879 worden sommige meldingen dubbel verstuurd (met seconde, soms enkele minuten tussentijd). Bij de code 864 komen alle meldingen slechts eenmaal binnen. Een pure gok mijnerzijds zou zijn dat de ene voor de OVD-R is en de andere een monitorcode.
Melding gerelateerd aan??De grootste vraag blijft toch wel aan wat een RIC gerelateerd is. Is dit functie, persoon, voertuig of een combinatie (persoon in een bepaalde functie)? Op Twitter heb ik 2 voorbeelden van pagers gevonden. Op eentje is te zien dat een
OVD-R Eindhoven gealarmeerd wordt daarnaast heb ik twee (
1,
2) voorbeelden waarbij er in de pager persoonlijk staat. Dat doet de vraag weer opdrijven of een dergelijke persoonlijke code ook functie gerelateerd is, of dat dezelfde RIC de ene dag gebruikt kan worden als OVD-R en de andere dag als chauffeur.
Wellicht dat we gezamenlijk met onze puzzelstukjes tot een logische benaming voor de verschillende codes kunnen komen.