Auteur Topic: rtty  (gelezen 2670 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline mikado

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
rtty
« Gepost op: 23 september 2013, 14:21:44 »
Hallo allemaal

Ik weet niet precies waar ik beginnen moet  ;)
Zal eerst vertellen dat ik vroeger (1979 ) een converter  had en aan de commodore 64 gehangen, en zo kon ik perfect vele rtty berichten mee lezen.
Nu heb ik windows 7 en verschillende progjes, mmtty  mmvari  Seatty en natuurlijk Yand voor navtex geprobeerd, maar zonder resultaat  :-[
Er zijn natuurlijk veel verschillende signalen inmiddels na dertig jaar ;)
Hoe kom ik er nu achter bij bv rtty signalen hoeveel baud en shift ze hebben en welk progje voor welke signalen ?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, al krijg ik maar vast een dingetje aan het lopen  ;D

Vriendelijke groet Jol

Offline mikado

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: rtty
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2013, 19:58:02 »
Ik kan jullie mededelen dat na poging (weet ik veel) >:(, heb ik Yand aan de loop gekregen op 518 kHz  ;D  ongeveer 10 min.
Nu geen tijd meer, morgen verder kijken hoe het loopt  :)

Groet Jol

Offline mikado

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: rtty
« Reactie #2 Gepost op: 26 september 2013, 20:04:20 »
Ben ik weer  ;D

Na een paar dagen stug doorzetten, proberen proberen en nog eens proberen de ene keer met SeaTTY dan weer met MMTTY, is het mij toch gelukt om rtty te ontcijferen op 14.082 mhz met progje MMVARI  ;D
Het gaat nog heel voorzichtig, schrijffouten en zo maar dat is een kwestie van fijn afstellen  ;)

Groet Jol

hamsatman

  • Gast
Re: rtty
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2013, 17:33:49 »
Hoi mikado,
fijn dat het werkt. Het is niet alleen een kwestie van fijn afstellen, maar het ligt er ook aan hoe je het signaal ontvangt..
Heb je veel ruis er door, hoor je meerdere signalen door elkaar heen? Dat zijn al factoren die het aantal fouten drastisch doet toenemen..
Heb je goede filters en een goed signaal heb je ook al weer veel gewonnen..
Bij de preselectie is er veel te scoren wat dat betreft..

Offline mikado

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: rtty
« Reactie #4 Gepost op: 27 september 2013, 18:38:35 »
Hamsatman
Bedankt voor je antwoord.
Ik ben er inderdaad achter gekomen dat ruis en meerdere signalen op de achtergrond voor veel fouten zorgen.
Bij ons in de buurt na 18.00 uur veel storing en als bij ons de plasma aan gaat kan ik wel inpakken  >:(

Je hebt het over filters ik neem aan in de ontvanger, welke zou ik eventueel moeten hebben voor de kenwood R-2000, en kunnen deze zo geplaatst worden ?

Groet Jol