Auteur Topic: Beginnen met ATV-ontvangst, wat nodig.  (gelezen 4880 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Beginnen met ATV-ontvangst, wat nodig.
« Gepost op: 25 oktober 2017, 10:14:30 »
Ik heb nog nooit iets met ATV-ontvangst gedaan. In Den Haag is de ATV repeater PI6ZTM weer operationeel, er staat (of komt) een ATV-repeater in het Westland en kijkend op Google zijn er nog veel meer ATV-repeaters actief.

PI6ZTM zendt uit op 10.150 Mhz. De meeste andere ATV-repeaters zenden (analoog) rond die frequentie uit en als ik het goed lees, zijn er enkele repeaters die ook ergens rond de 1250 Mhz. en 2300zoveel Mhz. uitzenden.  

Wat heb ik nodig om de PI6ZTM te kunnen volgen? Overigens heb ik vanaf mijn dak sowieso vrij zicht op de Alticom-toren waar PI6ZTM nu gehuisvest is.

- Een LNB toch? Via PI6ZTM kan er voor een hele redelijke prijs een LNB besteld worden. Maar hoe stel je die LNB op? Moet die dan nog in een schoteltje en moet je dat schoteltje richten op de toren, of hang je de LNB een beetje hoog in de mast op het dak, als ware het een normale omni-antenne?

- Een analoge satellietontvanger toch?  Volstaat elke analoge ontvanger? Bij de kringloopwinkel in de buurt liggen er momenteel 3 of 4, waarvan ze voor de goedkoopste 2,5 euro vragen en voor de duurste 6 euro ;-). Voor die bedragen loop je weinig risico,

Verder nog iets, behalve goede coaxkabel, goede connectoren enzovoort?

Offline satfreakholl

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 27
Re: Beginnen met ATV-ontvangst, wat nodig.
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2017, 11:22:15 »
voor 1250 Mhz zou je een oude analoge sat tuner kunnen gebruiken  
met een richt antenne  [ zorg wel dat de 12v lnb spanning uitgezet word ] of een dc blokker er tussen
ontvanger heb ik intussen
de antenne nog niet  maar zijn te koop al van af 75 euro nieuw