Het Scannerforum

Frequenties => Militair => Topic gestart door: Reckless op 26 maart 2018, 21:11:09

Titel: QRA Procedure
Bericht door: Reckless op 26 maart 2018, 21:11:09
Ik heb al op internet en het forum gezocht, maar vind wat tegenstrijdige berichten.
Kan iemand mij duidelijk maken wat de procedure is bij een QRA en wat de gebruikte frequenties zijn?
Titel: Re: QRA Procedure
Bericht door: WH521 op 28 maart 2018, 06:24:24
De precieze procedure weet ik niet.

Ze verschijnen hier vaak op de volgende frequenties
262.6250 Nederlandse QRA met Bandbox (NL) of Efflux (BE)
358.5000 Belgische QRA met Bandbox (NL) of Efflux (BE)
138.5250 Air to Air QRA Volkel
140.1250 Air to Air QRA Leeuwarden
De Belgische moet ik er nog in zetten.

Callsigns vaak gebruikt:
Leeuwarden: AJ**
Volkel: AG**
Kleine Brogel: AL**
Florennes: LH**
Titel: Re: QRA Procedure
Bericht door: Faramir op 28 maart 2018, 07:38:59
Wat ik er van weet is dat het valt onder 'NAVO  Air policing'. Een en ander hierover is te vinden op deze (http://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_8203.htm#) site. AOCS Nieuw-Miligen wordt voor een QRA scramble als ik mij niet vergis aangestuurd via het Combined Air Operations Centre (CAOC) in Uedem, Duitsland.
Titel: Re: QRA Procedure
Bericht door: Discriminator op 28 maart 2018, 08:54:00
En vergeet niet 121.500 waarop contact gezocht wordt met het onderschepte toestel.
Titel: Re: QRA Procedure
Bericht door: Able Archer83 op 28 maart 2018, 19:49:56
Zou de 243.000 er ook in zetten heb er regelmatig wat opgehoord over onderscheppingen van vliegtuigen
Titel: Re: QRA Procedure
Bericht door: Reckless op 1 april 2018, 09:22:09
Bedankt voor jullie reactie
Titel: Re: QRA Procedure
Bericht door: TTT242 op 28 augustus 2020, 18:37:11
Wat ik bij de QRA oefening in BE opmerk is dat de AL01/02 of LH01/02 f-16’s van KB of FL bij oefening bij vertrek na de twr en app freq overschakelen op Belga radar op Vhf 140.425 ipv Belga radar uhf (284.850 north of 306.600 south) en Efflux op uhf 358.500, later schakelen ze over van 140.425 Belga op 141.400 a/a en uhf blijven ze op Efflux 358.500. Weet niet of dit met een echte scramble ook zo is maar vermits de procedure zo ingeoefend is vermoed ik van wel. Die 140.425 Belga Radar lijkt me wel enkel in gebruik voor QRA?
Titel: Re: QRA Procedure
Bericht door: MarcelHdt op 28 augustus 2020, 18:56:30
Wat ik bij de QRA oefening in BE opmerk is dat de AL01/02 of LH01/02 f-16’s van KB of FL bij oefening bij vertrek na de twr en app freq overschakelen op Belga radar op Vhf 140.425 ipv Belga radar uhf (284.850 north of 306.600 south) en Efflux op uhf 358.500, later schakelen ze over van 140.425 Belga op 141.400 a/a en uhf blijven ze op Efflux 358.500. Weet niet of dit met een echte scramble ook zo is maar vermits de procedure zo ingeoefend is vermoed ik van wel. Die 140.425 Belga Radar lijkt me wel enkel in gebruik voor QRA?

140.425 is een freq van Kleine Brogel, niet van Belga Radar.  :)
Titel: Re: QRA Procedure
Bericht door: Lord Flashheart op 28 augustus 2020, 19:03:07
Wat ik bij de QRA oefening in BE opmerk is dat de AL01/02 of LH01/02 f-16’s van KB of FL bij oefening bij vertrek na de twr en app freq overschakelen op Belga radar op Vhf 140.425 ipv Belga radar uhf (284.850 north of 306.600 south) en Efflux op uhf 358.500, later schakelen ze over van 140.425 Belga op 141.400 a/a en uhf blijven ze op Efflux 358.500. Weet niet of dit met een echte scramble ook zo is maar vermits de procedure zo ingeoefend is vermoed ik van wel. Die 140.425 Belga Radar lijkt me wel enkel in gebruik voor QRA?

140.425 is een freq van Kleine Brogel, niet van Belga Radar.  :)

Nope het is wel degelijk Belga net zoals 139.975 dat is. Ook vandaag was zeer duidelijk te horen dat ze werkten met Belga. Vandaag vroeg de MATRIX55 aan Belga om op VHF met hun te praten zodat hij op de UHF met Efflux en naderhand met de LH's en NATO 04 kon werken. De vraagstelling is zeker grappig, ik heb daar nooit bij stilgestaan eigenlijk. Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat bij het gebruik van 140.425 ze in airspace zitten van Belga en mogelijk dus traffic information e.d. kunnen krijgen. Eenmaal in het oefengebied kunnen ze dan naar 141.400 en heeft Efflux het voor het zeggen. Bij een A-scramble zal het wellicht zo zijn dat Efflux/CAOC het voor het zeggen hebben. Ik weet echt niet of dit correct is, maar dit is iets wat zo in mij opkomt. Leuke vraag!
Titel: Re: QRA Procedure
Bericht door: Henk Voortwijs op 28 augustus 2020, 19:56:37
Inderdaad good question 8)

Ik heb het als volgt in mijn scanners staan:

EFFLUX 358.5000 QRA primary
EFFLUX 265.6250 QRA secondary

EBBL 141.1000 QRA a/a

BELGA RADAR 139.9750 CAS monitor
BELGA RADAR 140.4250 GCI/WOC/QRA

Correct me if I'm wrong.
Titel: Re: QRA Procedure
Bericht door: TTT242 op 28 augustus 2020, 21:53:55
QRA secondary kende ik nog niet.
De a/a van EBBL en EBFS bij QRA moet denk ik 141.400 ipv 141.100. Typo?
Titel: Re: QRA Procedure
Bericht door: Lord Flashheart op 29 augustus 2020, 07:53:31
Inderdaad good question 8)

Ik heb het als volgt in mijn scanners staan:

EFFLUX 358.5000 QRA primary
EFFLUX 265.6250 QRA secondary

EBBL 141.1000 QRA a/a

BELGA RADAR 139.9750 CAS monitor
BELGA RADAR 140.4250 GCI/WOC/QRA

Correct me if I'm wrong.

We dwalen een beetje af maar toch.

In mijn optiek kan je de 141.400 beschouwen als een BAF A/A common. Het gebeurd nog wel eens dat een "reguliere" vlucht die freq gebruikt.
Je zou ook kunnen overwegen om de QRA UHF freqs op te slaan als CAOC QRA Belgium Pri / Sec.
Titel: Re: QRA Procedure
Bericht door: TTT242 op 29 augustus 2020, 08:10:53
In mijn optiek kan je de 141.400 beschouwen als een BAF A/A common. Het gebeurd nog wel eens dat een "reguliere" vlucht die freq gebruikt.
Je zou ook kunnen overwegen om de QRA UHF freqs op te slaan als CAOC QRA Belgium Pri / Sec.

Klopt als een bus. Maar heb de a/a toch als “QRA a/a” staan. 95% kans dat de “Alpha Lima” of “Lima Hotel” dan in de lucht zijn. Deze a/a heeft trouwens niet zelfde vhf vox nr dacht ik. 141.400 is in KB V01 en in FL V19 maar over die nrs ga ik een ander topic openen of een bestaand aanvullen.
Titel: Re: QRA Procedure
Bericht door: Henk Voortwijs op 29 augustus 2020, 12:55:40
QRA secondary kende ik nog niet.
De a/a van EBBL en EBFS bij QRA moet denk ik 141.400 ipv 141.100. Typo?

Oeps, je heb gelijk  ;)
Titel: Re: QRA Procedure
Bericht door: Polly1959 op 30 augustus 2020, 16:28:36
Is er iemand die mij kan helpen met de vraag hoe je de oproepen van de towers en de piloten kan ontvangen
( en dan bedoel ik hoe hoog de squelch moet staan )

Bvb mijn dank
Titel: Re: QRA Procedure
Bericht door: Johan Beck op 30 augustus 2020, 16:54:42
( en dan bedoel ik hoe hoog de squelch moet staan )

Net op het randje zodat je geen ruis meer hoort.
Titel: Re: QRA Procedure
Bericht door: Henk Voortwijs op 4 september 2020, 12:23:03
Is er iemand die mij kan helpen met de vraag hoe je de oproepen van de towers en de piloten kan ontvangen
( en dan bedoel ik hoe hoog de squelch moet staan )

Bvb mijn dank

Squelch altijd net door de ruis heen, dan is de ontvangst het best. Even testen op verschillende frequenties, bij de ene moet je wat verder door de ruis dan de ander. AM en FM zit ook verschil in.
Titel: Re: QRA Procedure
Bericht door: TTT242 op 4 september 2020, 13:41:43
Vorige woensdag was er een qra oefening met de f-16s van Florennes met LH01 en 02. Op 358.500 qra efflux was te horen dat ze een onderscheppingsopdracht kregen. Soort authenticatiecode werd meegegeven en de onderschepping werd richting franse luchtruim gestuurd. Vanuit Frankrijk kwam een socata tbm 700 van de france luchtmacht die recht naar belgie vloog als “indringer”. De qra’s werden over de franse grens gestuurd en er moest contact opgenomen worden op 307.325. Ik vermoed dat dit een qra freq van frankrijk is? Raki? Effectief de f-16s op gehoord en even later zaten de socata en f-16s terug in BE luchtruim en dus ook terug op efflux 358.500. Vervolgens was de socata “not complying” en werd er een authenticatie code doorgegeven om een “ first burst” te geven met de guns... Daarna einde oefening en de socata maakte nog een low pass of touch and go in Florennes en dan terug naar la douce France.
Edit: op adsb exchange deze week verschillende keren in Duitsland de LM01 en 02 gezien. Ik vermoed dat dit de duitse qra toestellen zijn.
Titel: Re: QRA Procedure
Bericht door: TTT242 op 4 september 2020, 13:51:07
Nog even een screenshot van adsb exchange
(https://i.ibb.co/qmHY9Nj/C72-FCD06-4-C6-B-48-B6-A95-A-E6-F859417925.jpg)
Titel: Re: QRA Procedure
Bericht door: Able Archer83 op 4 september 2020, 14:02:20
Dat hangt helemaal af of hoe ver je van een vliegbasis afzit, en met wat voor antenne je werkt ik zit hier in de buurt van Rotterdam airport en ik ontvang het goed met de SQL dicht.

kijk wat het beste werkt voor jou ontvangst