Frequenties > Scheepvaart
Puls op 157.375 (marifoon Ch.87) in Noord-Holland
hf-hunter:
Dag allen,
Ik wilde eens vragen: kent iemand de oorsprong van het harde signaal op 157.375 welke vanaf Alkmaar hoorbaar is en steeds harder wordt naarmate je dichterbij Den Helder komt? Het is een pulssignaal welke iedere twee seconden voorbijkomt en al dagenlang aanhoudt. Misschien zelfs al langer maar mijn waarneming is sinds drie dagen. Ik kan de puls niet verklaren. Iemand anders misschien wel?
Vriendelijke (luister)groet
Martinus
Erik:
Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling zijn de kanalen 9, 76 en 87 aangewezen voor divers nautisch gebruik. Divers nautisch gebruik omvat zakelijk radioverkeer tussen bedrijven, organisaties en internationale (zee)schepen.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2024-01-01/0
hf-hunter:
Ah, dankjewel Erik, De toepassing zoals je die hierboven beschrijft, die begrijp ik. Ik kan alleen de voortdurende puls (nog steeds actueel) op genoemde frequentie niet plaatsen.
Harold:
Zit je niet per ongelukt op 87 hoog?
Dat is namelij AIS data
hf-hunter:
Hi Harold, nee zeker niet. Klonk ook niet als data. Het betrof hier louter een kort inschakelmoment, dwz een korte carrier zonder modulatie. Bron was grofweg de wijk Boatex. Signaal is overigens per 12/8 niet meer waargenomen…
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie