Auteur Topic: Band stappen en modulatie plan UBCD3600XLT  (gelezen 1971 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline SHUTTRR

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 236
Band stappen en modulatie plan UBCD3600XLT
« Gepost op: 24 juni 2020, 13:12:02 »
Goededag allemaal,

Ik zit te stoeien met het standaard band plan met stappen en modulatie van de scanner. Ik heb het idee dat de scanner niet helemaal de juiste stappen (kHz) heeft om in een bepaalde range te scannen. BV; de 108 - 137 stond in step van 20kHz  dat heb ik al gewijzigd naar 8.333kHz.

Is er een algemeen afgesproken stappen grote voor de banden. Ik kan dit niet vinden op de site van Agentschap Telecom.

Als iemand een plaatje of een siteje weer hou ik mijn aanbevolen zodat ik de scanner iets nauwkeuriger kan instellen.

Dank voor de moeite alvast.

groetjes
Bas
Baofeng DM1701 | Informer Pro P2000 |

Offline Feiko GRN

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: Band stappen en modulatie plan UBCD3600XLT
« Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2020, 13:59:00 »
Misschien heb je hier iets aan.
Ook hier in staan stappen van 25 Khz
Vertaald vanuit een Engels Wikipedia site :

De VHF-airband gebruikt de frequenties tussen 108 en 137 MHz. De laagste 10 MHz van de band, van 108–117,95 MHz, is opgesplitst in 200 smalbandige kanalen van 50 kHz. Deze zijn gereserveerd voor navigatiehulpmiddelen zoals VOR-bakens en precisie-naderingssystemen zoals ILS-lokalisatoren. [2] [3]

Vanaf 2012 verdelen de meeste landen de bovenste 19 MHz in 760 kanalen voor stemtransmissies met amplitudemodulatie, op frequenties van 118–136.975 MHz, in stappen van 25 kHz. In Europa wordt het steeds gebruikelijker om die kanalen verder in drieën te verdelen (8,33 kHz kanaalafstand), waardoor mogelijk 2.280 kanalen mogelijk zijn. Sommige kanalen tussen 123.100 en 135.950 zijn in de VS beschikbaar voor andere gebruikers, zoals overheidsinstanties, advies van commerciële bedrijven, zoek- en reddingsdiensten, militaire vliegtuigen, zweefvliegtuigen en ballonvaren van lucht naar grond, vluchttests en gebruik door de nationale luchtvaartautoriteit. Een typisch zendbereik van een vliegtuig dat vliegt op kruishoogte (10.668 m) is ongeveer 322 km onder goede weersomstandigheden. [2] [3] [5] [6]

Andere bands
Aeronautische spraakcommunicatie wordt ook uitgevoerd in andere frequentiebanden, waaronder satellietstem op Inmarsat, Globalstar of Iridium [7] en hoogfrequente spraak. Meestal worden deze andere frequentiebanden alleen gebruikt in oceanische en afgelegen gebieden, hoewel ze over grotere gebieden of zelfs wereldwijd werken. Militaire vliegtuigen gebruiken ook een speciale UHF-AM-band van 225,0 tot 399,95 MHz voor lucht-lucht en lucht-grond, inclusief luchtverkeersleidingcommunicatie. Deze band heeft een aangewezen nood- en bewakingskanaal van 243,0 MHz. [2] [8]

Radio luchtvaartnavigatiehulpmiddelen (navaids) gebruiken andere frequenties. Niet-directionele bakens (NDB) s werken op lage frequentie- en middenfrequentiebanden 190–415 kHz en 510–535 kHz. Het instrumentlandingssysteem (ILS) -glijpad werkt in het UHF-bereik van 329,3-335,0 MHz met markeringsbakens op 75 MHz. Afstandsmeterapparatuur (DME) maakt ook gebruik van UHF van 962 tot 1150 MHz. [2]

Kanaalafstand
De kanaalafstand voor spraakcommunicatie op de luchtband was oorspronkelijk 200 kHz tot 1947, [9] met 70 kanalen van 118 tot 132 MHz. Sommige radio's uit die tijd boden een ontvangstbereik van minder dan 118 MHz voor in totaal 90 kanalen. Van 1947–1958 werd de afstand 100 kHz; vanaf 1954 weer gesplitst tot 50 kHz en de bovengrens uitgebreid tot 135,95 MHz (360 kanalen) en vervolgens tot 25 kHz in 1972 om 720 bruikbare kanalen te bieden. Op 1 januari 1990 werden de frequenties tussen 136.000 en 136.975 MHz toegevoegd, wat resulteerde in 760 kanalen. [5]

De toenemende verkeerscongestie heeft geleid tot een verdere onderverdeling in smalbandige 8,33 kHz-kanalen in de Europese ICAO-regio; alle vliegtuigen die vliegen, moeten beschikken over communicatieapparatuur voor deze kanaalafstand. [2] [10] [11] [12] Buiten Europa zijn 8,33 kHz-kanalen in veel landen toegestaan, maar vanaf 2012 worden ze niet veel gebruikt.

Het noodcommunicatiekanaal 121,5 MHz is het enige kanaal met een kanaalafstand van 100 kHz in de VS; er zijn geen kanaaltoewijzingen tussen 121,4 en 121,5 of tussen 121,5 en 121,6 [13]

Modulatie
Radioverbindingen van vliegtuigcommunicatie maken wereldwijd gebruik van amplitudemodulatie, voornamelijk A3E dubbele zijband met volledige draaggolf op VHF en UHF, en J3E enkele zijband met onderdrukte draaggolf op HF. Behalve dat ze eenvoudig, energiezuinig en compatibel met oudere apparatuur zijn, staan ​​AM en SSB sterkere stations toe om zwakkere of storende stations te negeren. Bovendien heeft deze methode geen last van het vastlegeffect dat wordt aangetroffen in FM. Zelfs als een piloot aan het zenden is, kan een verkeerstoren over die transmissie "praten" en zullen andere vliegtuigen een ietwat onleesbaar mengsel van beide transmissies horen, in plaats van slechts het een of het ander. Zelfs als beide transmissies met dezelfde signaalsterkte worden ontvangen, zal er een heterodyne worden gehoord waar een dergelijke indicatie van blokkering niet duidelijk zou zijn in een FM-systeem. [14]

Alternatieve analoge modulatieschema's worden besproken, zoals het "CLIMAX" [15] multi-carrier systeem en offset-carrier-technieken om een ​​efficiënter gebruik van spectrum mogelijk te maken.

Audio-eigenschappen
De audiokwaliteit in de airband wordt beperkt door de gebruikte RF-bandbreedte. In het nieuwere kanaalafstandsschema is de grootste bandbreedte van een luchtbandkanaal beperkt tot 8,33 kHz, dus de hoogst mogelijke audiofrequentie is 4,166 kHz. [16] In het kanaalafstandsschema van 25 kHz zou theoretisch een hogere audiofrequentie van 12,5 kHz mogelijk zijn. [16] De meeste spraaktransmissies via de luchtband bereiken deze limieten echter nooit. Meestal is de hele transmissie binnen een bandbreedte van 6 kHz tot 8 kHz, wat overeenkomt met een hogere audiofrequentie van 3 kHz tot 4 kHz. [16] Deze frequentie, hoewel laag in vergelijking met de bovenkant van het menselijk gehoorbereik, is voldoende om spraak over te brengen. Verschillende vliegtuigen, controletorens en andere gebruikers zenden uit met verschillende bandbreedtes en audiokenmerken.

Digitale radio
Er is overwogen om over te schakelen op digitale radio's, aangezien dit de capaciteit enorm zou vergroten door de bandbreedte die nodig is om te zenden te verminderen

https://en.wikipedia.org/wiki/Airband
commtel 205 - Wouxun KG-UVD1 - UBCD3600XLT - SureF22 voor Zello. Ook bereikbaar op Zello kanaal "Uniden UBCD3600XLT  NLD"

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 460
Re: Band stappen en modulatie plan UBCD3600XLT
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2020, 14:28:10 »
Bij mijn 125XLT kan ik voor de band 137.000 - 137.999 geen 8.33 stap selecteren. Wel 5.0, 6.25, 10.0 of 12.5
modulatie staat op AM. Heeft iemand advies welke stap voor deze band dan de beste keuze is? (of doe ik iets fout?)
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline SHUTTRR

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 236
Re: Band stappen en modulatie plan UBCD3600XLT
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2020, 15:07:34 »
Dank Feiko. Helder.
Baofeng DM1701 | Informer Pro P2000 |

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4911
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Band stappen en modulatie plan UBCD3600XLT
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2020, 16:00:17 »
Bij mijn 125XLT kan ik voor de band 137.000 - 137.999 geen 8.33 stap selecteren.

8.33 kHz wordt alleen gebruikt tussen 118 en 137 MHz.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 460
Re: Band stappen en modulatie plan UBCD3600XLT
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2020, 19:47:02 »
@discriminator; dank voor je antwoord!
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx