Frequenties > Landelijk
E.H.B.O met portfoon
Jos Budel:
beste Forumleden.
Vanmiddag zag ik op de vrijmarkt in mijn woonplaats Budel (koningsdag) de EHBO met portofoons rond lopen. Helaas heb ik niet gezien welk merk porto's door de drukte. Wel stond in het midden van de vrijmarkt een tent van de EHBO post, met een kleine antenne antenne er boven op. (dit ter grootte van een mobiele C.B antenne) Ik wist niet dat EHBO porto's had? Toch connectie met het Rode Kruis of niet?
Helaas heb ik bij thuiskomst niets gehoord.
jos75:
Op zicht niet vreemd
Iedereen kan vergunningvrije portofoons kopen en gebruiken. Deze zenden ook maar op 0,5W.
Ook is het mogelijk dat ze gebruik maken van een vergunning, en dan waarschijnlijk gebruik maken van de 3 landelijke UHF kanalen met hun aangemaakte TQ.
Maar het blijkt natuurlijk gissen en zoeken.
elsinga:
Ik maak voor EHBO en Scouting (of die combi) gebruik van een repeater en porto's op vergunning. Gebruik de bekende lijst met verhuurfreuenties in de 454/464 MHz. Dus dat komt voor.
Als ze een losse antenne gebruiken, dan vallen PMR446 vergunningsvrije porto's af. Die mogen geen losse antenne gebruiken.
Tom-:
--- Citaat van: jos75 op 27 april 2025, 06:53:12 ---Maar het blijkt natuurlijk gissen en zoeken.
--- Einde van citaat ---
Of Close Call gebruiken. ;D
Jos Budel:
Heren,
Dank voor jullie expertise. Ik neem dus aan, dat de EHBO Cranendonck zijn eigen porto's heeft. (dat is alleen maar goed toch ?)
Maar ik kon die kleine antenne niet plaatsen, die gemonteerd stond op de EHBO tent, en vandaar dus mijn vraag.
Helaas heb ik geen Close call.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie