Auteur Topic: Ongebruikte frequenties = ?  (gelezen 4745 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Hertzjager

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Ongebruikte frequenties = ?
« Gepost op: 7 april 2022, 11:34:03 »
Mede dankzij de kennis en antwoorden op mijn vragen verkregen via dit forum ben ik de scannerswereld met mijn Uniden UBC125XLT aan het verkennen.
Wat me ondertussen is opgevallen is dat het frequentiebereik van deze scanner onderbroken is.
In de handleiding (p. 11 van de Nederlandstalige versie / hoofdstuk Frequentiebandoverzicht 2) lees ik dat dit toestel volgende frequenties niet kan scannen:

- Tussen 87.2950 en 108.000 MHz
- Tussen 174.000 en 225.000 MHz
- Tussen 512.000 en 806.000 MHz

Zijn dit frequentiebanden die verboden zijn om te scannen met vrij verkrijgbare apparatuur?
Of worden die frequenties om een of andere reden niet gebruikt en valt er dus niets op te beluisteren. Is dit dan de zogenaamde "white space"?https://www.techtarget.com/whatis/definition/white-space

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Ongebruikte frequenties = ?
« Reactie #1 Gepost op: 7 april 2022, 11:56:51 »
Dat zijn frequenties die voor omroep worden gebruikt. Rond 700 en 800 MHz vind je ook mobiele communicatie (4G/5G).

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 470
  • Rotterdam
Re: Ongebruikte frequenties = ?
« Reactie #2 Gepost op: 7 april 2022, 16:52:00 »
Zijn dit frequentiebanden die verboden zijn om te scannen met vrij verkrijgbare apparatuur?

Dit is in de Verenigde Staten trouwens wel tot op een bepaalde hoogte het geval. Alle scanners die op de markt gezet worden moeten bepaalde gebieden in de 800 MHz blokkeren waar vroeger analoge mobiele telefoons op werkten. Andere stukjes die hier geblokkeerd zijn, zijn daar dan vaak wel weer beschikbaar (vooral in de 700 MHz, waar je soms netwerken van hulpdiensten vindt). Vergelijk bijvoorbeeld het frequentiebereik van de welbekende UBCD3600XLT (pp. 63-64) met dat van zijn Amerikaanse versie, de BCD436HP (p. 80). Aangezien de hardware waarschijnlijk vrijwel identiek is en er in Europa naar mijn weten geen vergelijkbare regels zijn, vraag ik me af waarom men hier stukken band blokkeert die technisch blijkbaar wel ontvangen kunnen worden. Of je er iets aan hebt is natuurlijk een tweede, maar als het hardwarematig mogelijk is, waarom niet?  Japanse ontvangers van bijvoorbeeld Icom hebben er geen problemen mee.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Hertzjager

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Re: Ongebruikte frequenties = ?
« Reactie #3 Gepost op: 8 april 2022, 17:39:26 »
Bedankt voor jullie info, Discriminator & Mose. Daarmee begrijp ik de werking van mijn scanner beter.

Wat die "frequenties voor de omroep" betreft: Dat is dan interne communicatie (bijv regie - cameramensen)?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Ongebruikte frequenties = ?
« Reactie #4 Gepost op: 8 april 2022, 21:32:22 »
Er zitten zeker frequenties voor draadloze microfoons bij, maar:

 87.2950 - 108.000 MHz: de FM-band. Kijk eens op een gewone radio
174.000  - 225.000 MHz: DAB+. De nieuwe digitale standaard voor radio
512.000  - 806.000 MHz: DVB-T. Digitenne en zo.

Offline Hertzjager

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Re: Ongebruikte frequenties = ?
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2022, 09:54:11 »
Bedankt voor deze bijkomende info.