Auteur Topic: Toch maar even  (gelezen 1849 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline PythonManiac

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 27
Toch maar even
« Gepost op: 9 mei 2022, 16:15:22 »
Ik ben Huug, 59 jaar.
Ik ben sinds kort op dit forum, had al een tijdje een Commtel225 staan maar deed er niet zoveel mee. De diskcone was een onhandig ding en niet geschikt voor UHF. Vorig jaar begonnen met een 25cm sprietje op een lange stok en daar hoorde ik op 398.025 de controller praten.
Via een ander lid (familie) kwam ik hier terecht, en ik heb veel plezier aan de nieuwe mogelijkheden en contacten. Voorheen luisterde ik ATC-livestreams maar de eigen scanner is veel leuker.
Ik heb een lange ziekte geschiedenis van militaire luchtvaart, stond al 40 jaar geleden op Ypenburg voor een enkele 104 of 'nortrop'. Ik had toen een radiootje van termeulen, 30 gulden, bedoeld voor 118-136 MHz, maar het bleek dat je daarmee een spiegelfrekwentie van de UHF kon vinden. De doffe stem van de majoor op de verkeerstoren klonk als muziek in mijn oren!
Ik heb nu een bazoeka antenne, gemaakt van coaxdraad, in de nok van het huis staan (onder de pannen), en daar ontvang ik nog weer meer mee. Door de plek (prov. Groningen) is het verkeer boven Duitsland aardig te ontvangen, maar de antenne is 25cm dus 300MHz, en meer dan 50MHz daar vanaf is problematisch. Vanochtend hoorde ik de verkeersleider van Bremen (299.1) en dat was voor mij een nieuw hoogtepunt.
Ik hoop hier (op het forum en aan de scanner) nog lang zoveel plezier aan te beleven.
Huug

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Toch maar even
« Reactie #1 Gepost op: 9 mei 2022, 16:27:55 »
Welkom, veel plezier met de hobby, en op dit forum. Grt. Werner.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Toch maar even
« Reactie #2 Gepost op: 9 mei 2022, 18:15:36 »
Welkom Huug en veel luisterplezier.
Veel frequenties zijn te vinden in mijn online database.

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Toch maar even
« Reactie #3 Gepost op: 9 mei 2022, 20:05:11 »
Hey Huug,

Welkom op het forum, waar genoeg te vinden is.

Veel plezier met de luisterhobby!

Groeten van Michel
Groeten van Michel