Auteur Topic: Whistler TRX-2 gebruikerservaring  (gelezen 1215 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Whistler TRX-2 gebruikerservaring
« Gepost op: 19 april 2022, 20:30:56 »
Omdat ik erg tevreden ben over de Whistler TRX-1 was ik al een tijdje op zoek naar de basisversie, de Whistler TRX-2. Twee weken geleden kon ik een mooi exemplaar overnemen, de bedoeling is/was dat hij mijn twee AOR AR3000 receivers zou gaan vervangen.

De programmering is bijna identiek aan de TRX-1, mooie bijkomstigheid is dat de datafiles met frequenties in beide ontvangers kunnen worden geladen. Toch ben ik begonnen met een aparte database aan te leggen voor de TRX-2, een frisse start. De software is bekend terrein en in mijn optiek gebruiksvriendelijk, ik vind vooral de opname functie die per kanaal is in te schakelen een mooie optie, hij slaat dan tevens de gegevens op die nodig zijn voor het decoderen van DMR zoals CC/TGID enz.

Tot zover niks dan lof, wat mij wel erg tegenvalt is de selectiviteit van deze ontvanger die veel weg heeft van een Realistic scanner in de jaren 90. Voorbeeld op 126.7666 zou ik graag alleen Maastricht Radar willen horen, maar regelmatig hoor ik comms die op 126.7750 (Londen Control sector 11) en zo zijn er nog meer voorbeelden. Gelukkig is de frequentie van Maastricht geschakeld met de UHF frequentie waar het probleem zich niet voordoet.

Bij slaat de twijfel toe, zou ik voor de luchtvaart toch beter de AOR AR3000 kunnen behouden en de TRX-1 voor de digitale modes?

Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen met een TRX-2. Herken je dit probleem en heb je het wellicht op een andere manier opgelost?

MVG Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne