Auteur Topic: Maritieme hulpverlening  (gelezen 2439 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Harold

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 168
Maritieme hulpverlening
« Gepost op: 7 juni 2022, 08:17:22 »
Hoi
Ca 2 jaar geleden is op dit forum al eens bericht over de verandering in de werkwijze van de Kustwacht en daarmee het onderscheid tussen Nood/Speod verkeer en meldingen zonder Nood/Spoed.

Maar dit gaat op de lange termijn natuurlijk niet goed, én de bergers (Rederij Noordgat Jelle Bos Noordwaard Maritiem B.V  etc) én de KNRM oproepen voor Maritieme Dienst- of Hulpverlening! #geenNood

https://kustwacht.nl/hulp/#lijst

En knap onhandig. Ik zelf heb zo'n lijst met telefoonnummers aan boord. Maar als je het niet weet en gewoon de kustwacht oproep, klinkt eea best onhandig en niet "klant" vriendelijk.
Ik heb het nu zeker 2x gevolgd, 1x in het Nederlands en 1x in het Duits......
Harold,
Scheepvaart, Marifoon, Scanners etc

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21649
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Maritieme hulpverlening
« Reactie #1 Gepost op: 7 juni 2022, 08:38:25 »
Nooit geweten dit eigenlijk.
Nou begrijp ik ook laatst een situatie op de Waddenzee.

En ik zie nu ook pas dat het IJmuidense sleepbedrijf Iskes in de Eemshaven actief is.
Volgens hun eigen site is dat inderdaad ook zo en als ik het goed begrijp slepen ze niet meer in IJmuiden.
Echter op AIS is wel te zien dat er 3 schepen van Iskes in de haven van IJmuiden liggen.
Maar goed dat is dan ook hun thuisbasis.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1973
Re: Maritieme hulpverlening
« Reactie #2 Gepost op: 7 juni 2022, 08:38:37 »
Wat is de logica hierachter? Op zee zet je de marifoon op kanaal 16, op binnenwateren op kanaal 10.

Als je te ver van de kust bent, heb je gewoon geen bereik met een mobiele telefoon en niet iedereen heeft een satelliettelefoon.

Ik heb hier een studieboek liggen voor marifonie en krijg soms het idee dat er wordt vastgehouden aan haast antieke regelgeving. Dual watch en een scanfunctie mag niet in Nederland, dus je lost het ook niet op met een extra blokkanaal op zee. Zo heeft het ook lang geduurd voordat er een mobiele telefoon aan boord gebruikt mocht worden. Vele schippers zaten destijds illegaal op ATF1.

Offline KeesScanner

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 232
Re: Maritieme hulpverlening
« Reactie #3 Gepost op: 7 juni 2022, 08:42:46 »
Toevallig zat ik hier ook even over te denken. Eergisteravond nog een gesprek kunnen volgen tussen een Duits zeiljacht en de kustwacht. Heel klantvriendelijk kwam het niet op mij over inderdaad. Een lijstje met telefoonnummers, die je eerst mag opzoeken op de website van de kustwacht, is ook heel handig als je geen/slecht bereik hebt... Hoe dit op te lossen is, geen idee.
Commtel COM205 - Realistic Pro-2006 - UBCD3600XLT - SDS200E

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1973
Re: Maritieme hulpverlening
« Reactie #4 Gepost op: 7 juni 2022, 08:51:19 »
Met een extra kanaal? Zoiets als geen spoed wel politie als alternatief voor 112. Maar dat moet dan internationaal geregeld worden en dan ben je zo 10 jaar verder.. En dan het liefst met een extra knop op de marifoon. Oranje of zo, naast de rode kanaal 16 knop. Dus fabrikanten moeten er ook op anticiperen.

Offline Harold

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 168
Re: Maritieme hulpverlening
« Reactie #5 Gepost op: 7 juni 2022, 08:53:44 »
Toevallig zat ik hier ook even over te denken. Eergisteravond nog een gesprek kunnen volgen tussen een Duits zeiljacht en de kustwacht. Heel klantvriendelijk kwam het niet op mij over inderdaad. Een lijstje met telefoonnummers, die je eerst mag opzoeken op de website van de kustwacht, is ook heel handig als je geen/slecht bereik hebt... Hoe dit op te lossen is, geen idee.

Was dat toevallig het gesprek in de buurt van Hindeloopen, met het duitse jacht Bella Classica?
Die had ik inderdaad ook gevolgd.

Wat overigens ook storend is, is dat de KNRM er is voor Nood en de bergers dus voor andere gevallen.
Maar dat je o.a. via de KNRM Helpt app wel de KNRM kunt vragen daarvoor.
Harold,
Scheepvaart, Marifoon, Scanners etc

Offline Harold

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 168
Re: Maritieme hulpverlening
« Reactie #6 Gepost op: 7 juni 2022, 08:55:21 »
Met een extra kanaal? Zoiets als geen spoed wel politie als alternatief voor 112. Maar dat moet dan internationaal geregeld worden en dan ben je zo 10 jaar verder.. En dan het liefst met een extra knop op de marifoon. Oranje of zo, naast de rode kanaal 16 knop. Dus fabrikanten moeten er ook op anticiperen.

Nee idd dat gaat niet werken.
Overigens is het toch geregeld, oproepen op 16 en dan naar 67, met de redder of de berger ;-).
Harold,
Scheepvaart, Marifoon, Scanners etc

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 864
Re: Maritieme hulpverlening
« Reactie #7 Gepost op: 7 juni 2022, 14:27:21 »
Zie het probleem niet, KWC ontvangt oproep op 16, niet urgent is in de email van de bergers met een pagingbericht dat de mail verzonden is en anders als het urgent is gaat de KNRM mee. Wat dan weer niet gewaardeerd wordt door de bergers.

Als mensen via de KNRM app om sleep/pechhulp zonder nood vragen dan bezetten ze in mijn ogen een reddingsboot die misschien wel dringender werk moet doen.

Maarja, Nederlanders zullen geen Nederlanders zijn als ze niet iedere (vaak verzekerings)cent willen besparen terwijl ze de premie toch al betaald hebben.

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Maritieme hulpverlening
« Reactie #8 Gepost op: 7 juni 2022, 20:18:09 »
In het IJsselmeergebied, zeker in het vaarseizoen, een hele verademing dit systeem.
Minder ruzie tussen KNRM en bergers, minder inzetten met KWC regie.

Bij SAR lijken de bergers en KNRM in gebieden waar daarvoor openlijk over de marifoon ruzie werd gemaakt nu beter samen te werken ook.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 452
Re: Maritieme hulpverlening
« Reactie #9 Gepost op: 7 juni 2022, 20:29:01 »
Tja, en dan heb je ook nog met internationaal zeerecht te maken. Lloyds Open Form, No cure-No pay en tegenwoordig de verplichting om hulp te accepteren om schade/vervuiling aan het milieu te voorkomen. Het is geen makkelijke materie. Voor bergers is het hun business model, voor de KNRM het verlenen van (noodzakelijke) hulp. Het KWC moet natuurlijk coördinerend optreden, maar in geval van nood op zee geldt (volgens mij) nog steeds: de eigenaar van het vaartuig bepaald welke hulp hij accepteert en onder welke voorwaarden. Als er gerede kans op milieu schade/vervuiling is kan het KWC bepalen welke hulp door de eigenaar geaccepteerd moet worden om deze schade/vervuiling te voorkomen.
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4894
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Maritieme hulpverlening
« Reactie #10 Gepost op: 8 juni 2022, 08:21:10 »
Zo moeilijk is het niet: 16 en 10 zijn beide naast NSV kanaal ook een oproepkanaal. Dus op 16 op zee een sleepdienst oproepen mag. Luistert de KW wel mee en die kan bij andere indruk ook gewoon de regie pakken. Beter is om DSC te gebruiken trouwens.

Buiten bereik VHF? Dan moet je gewoon HF aan boord hebben en kun je met DSC de Kustwacht (of anderen) ook oproepen, want de Kustwacht hoeft niet meer te luisteren op 2182.

Tip: op IJsselmeer luistert de KW gewoon op kanaal 16. Kanaal 10 hebben ze niet in hun zenders zitten. En ook op het IJsselmeer is de GSM dekking vaak beroerd, dus marifoon nodig.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Maritieme hulpverlening
« Reactie #11 Gepost op: 8 juni 2022, 14:53:30 »
Het CMIJ kan dan weer wel uitkomen op VHF10, naast VHF01. Dat zou ook nog een optie kunnen zijn.