Auteur Topic: Beste Discone antenne met goede eigenschappen op VHF + UHF? Liefst met TX optie  (gelezen 2347 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline SANE83

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Goedemiddag allemaal,

Ik heb na 20 jaar in de hobby en al bijna 20 jaar scannerforum.nl lezen toch eens besloten om een account aan te maken.
Ik ben een scannerluisteraar en zendamateur uit Amsterdam, nu heb ik in het verleden Diamond X50, D-777 en de Lange X-6000 gehad voor zowel ontvangen (scanners/sdr) als zenden op 2M en 70CM.

Nu ben ik laatst verhuisd en ze (buren en woonorganisatie) zijn niet zo blij met grote antennes in de tuin. Hoewel ik natuurlijk bepaalde rechten heb als zendamateur wil ik eerst kijken of er een degelijk alternatief kan worden gevonden die voor iedereen werkt.

Ik zou een mast van 6m op mijn achtergevel kunnen monteren zodat deze in ieder geval boven het dak uitsteekt. Ik heb nu een mast aan de schuur met een Diamond X6000 maar deze komt net niet boven het dak uit en dit hindert de prestaties, daarnaast heeft hij het flink te verduren gehad met stormen en is de ontvangst gewoon niet zo best omdat hij niet vrij staat. Ik heb ook begrepen dat deze antennes smalbandiger zijn omdat ze langer zijn.

Daarom dacht ik nu aan een discone antenne. Ik had altijd al begrepen dat het goede all-round antennes waren maar ik heb heel vaak gelezen op dit forum en op forums als Radio Reference dat discones niet best presteren vanaf 300 MHz.

Ik had graag voor een discone gegaan omdat deze meer low-profile is en beter bestand is tegen storm. Maar ik zou ik ook graag willen kunnen zenden op 2M en 70CM. Ik begrijp dat dit een compromis situatie is, maar ik zoek naar de beste keuze gezien de omstandigheden.

Ik heb ook gezien dat er prima discones op de markt zijn die goed presteren op UHF maar deze beginnen volgens de specs vaak bij 300MHz voor de RX. Dat lijkt me dus weer niet ideaal voor de VHF band.

Ik zou heel graag advies krijgen van mensen die het verschil zelf hebben ondervonden en spreken vanuit eigen ervaring.
Alvast bedankt!

Offline Scannerluisteraar__

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 27
Wat wil je vooral beluisteren? Als je het meeste luistert op 2 meter en 70 centimeter, kan je gewoon het beste een Diamond X50 of X200 nemen. De X50 is ook wat breedbandiger en werkt behalve in de amateurband, ook goed in de luchtvaartband en in de marifoonband. Ook op de 70cm is de X50 behoorlijk breedbandig. Mijn ervaring is toch dat deze dualband antennes beter zijn en meer versterking hebben als een discone. Maar als je ook op 27mc wilt luisteren en de UHF luchtvaartband is een discone toch weer beter.
Het ligt net eraan wat je wil ontvangen.

Groeten!

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21591
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Ik had graag voor een discone gegaan omdat deze meer low-profile is en beter bestand is tegen storm.

Dat laatste is juist niet zo.

Offline Scannerluisteraar__

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 27
Ik had graag voor een discone gegaan omdat deze meer low-profile is en beter bestand is tegen storm.

Dat laatste is juist niet zo.

Klopt je kan beter de orginele Diamond hebben, dan heb je ook de Comet antennes, ik weet even niet welke er steviger zijn, de Diamond of de Comet, er zit namelijk wel verschil in.

Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 328
Ik adviseer jou een (originele) Diamond X-50. Zelf luister ik alleen tussen 144 en 470. Deze antenne presteert ook buiten de opgegeven fabrieksspecificaties fantastisch.
Uniden SDS200E + Diamond X-50, Icom R7000 + Diamond MR77, AOR 3000A + 5/8 UHF, Uniden SDS100E.