Auteur Topic: Tegenvallende prestaties R&S HK-014  (gelezen 2640 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline NL14207

  • Senior WIFI Engineer
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 29
  • Pura Vida
Tegenvallende prestaties R&S HK-014
« Gepost op: 20 januari 2022, 14:54:24 »
Graag jullie mening:

Ik heb een HK-014 geplaatst voor gebruik op vhf en uhf. Kabel en connectoren zijn in orde en toch presteert deze antenne beduidend minder, op dezelfde frequentie, als mijn Diamond discone. Deze twee antennes staan zo’n 3 meter uit elkaar.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Gr. Johan
Icom IC-R8600 / Icom IC-R30 / Uniden UBCD3600XLT / Yupiteru MVT7100 / Diamond D-303 / D-777N / RF Systems DX one Pr MK2 / Rf Systems NAVTEX GMDSS / AOR LA400 / Wellbrook LN1530 / Comet GP93 / Icom IC-7300

Offline Toine55

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 5
Re: Tegenvallende prestaties R&S HK-014
« Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2022, 13:59:06 »
Hej Johan,

Ik heb deze antenne een tijdje te leen gehad, was een zgan exemplaar, en heb hem vergeleken met een Icom 8000 discone en voor luchtvaart een Diamond D 777. Resultaten op mijn diamond 777 antenne waren  zelfs veel beter, en de Discone ongeveer gelijk betreft ontvangst. In mijn ogen is deze R&S HK-014 te veel opgehemeld, ikzelf dacht ook dat dit de ultieme ontvangst antenne was,maar weet inmiddels beter. Er zijn veel goedkopere alternatieven voor deze veel te zware, moeilijk te plaatsen, en te dure antenne, daar ben ik inmiddels achter. Uiteraard zijn de meningen hierover verdeeld, en dit zijn dan ook puur mijn bevindingen.
Het testen is gedaan op gelijke hoogte, met dezelfde hoogwaardige coax.

Gegroet en succes met de hobby
Toine

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Tegenvallende prestaties R&S HK-014
« Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2022, 14:33:38 »
Ik denk dat jullie een beetje voorbij gaan aan het feit dat de HK over het gehele gebied een SWR van 1:1 moet hebben omdat er ook mee gezonden kan worden.
Een dergelijke SWR haal je met geen enkele andere antenne.

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1226
Re: Tegenvallende prestaties R&S HK-014
« Reactie #3 Gepost op: 8 februari 2022, 17:36:14 »
Dat heeft hij ook niet.
Op 2 meter zo wie zo niet.
Weet de swr niet meer, maar geen 1:1.
Toen ik de HK  had,heb ik de swr meter er eens tussen gehad
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Tegenvallende prestaties R&S HK-014
« Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2022, 18:04:19 »
De claim van R&S is een VSWR < 2 over het frequentiegebied tussen 100 en 1300 MHz.


Offline BZK2 SIGINTSPEC

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: Tegenvallende prestaties R&S HK-014
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2022, 13:05:25 »
Weet nog dat er smakelijk gelachen is toen de luisterposten van de dienst telecom deze zowel voor de basis als de mobiele luisterposten als basis uitrusting kozen. Jaren 90 en wat later hingen ze metertje of 30 40 ondersteboven op veel Marine schepen. Onder die omstandigheden deden ze het geweldig!  De bestandbaarheid tegen zout en verdere stevigheid was ook een belangrijke. Maar nogmaals bij de marine werd er in Oegstgeest smakelijk om gelachen nu word er gelukkig beter geluisterd naar o.a. de NBV (Nationaal bureau verbindingen) Wie nu denkt dat ik het beter weet , met die kennis wist ik toch niet hoe snel ik de portemonnai moest trekken toen ik er 1 kon kopen. Had ik beter kunnen laten ook ik kreeg er geen goede resultaten mee naar binnen. Echter de Dx-One staat hier nog steeds met een modern nieuw LNA element erin en die doet me elke dag nog steeds verbazen. (alleen ontvangst overigens) In d e woonkamer is het een waar kunststuk die HK maar bijna iedereen ook defensie personeel schrikt zich de pokken als ze hem zien , gezien de gelijkenis met een raket dus wees gewaarschuwd voor meldingen uit je leef-omgeving.

Offline NL14207

  • Senior WIFI Engineer
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 29
  • Pura Vida
Re: Tegenvallende prestaties R&S HK-014
« Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2022, 21:52:11 »
Iedereen bedankt! Ik heb mijn HK inmiddels gedumpt. Niets voor mij. Doet nu dienst als bijzettafel ;)
Icom IC-R8600 / Icom IC-R30 / Uniden UBCD3600XLT / Yupiteru MVT7100 / Diamond D-303 / D-777N / RF Systems DX one Pr MK2 / Rf Systems NAVTEX GMDSS / AOR LA400 / Wellbrook LN1530 / Comet GP93 / Icom IC-7300