Frequenties > Landelijk

Rode Kruis over op digitale portofoons

<< < (3/43) > >>

elsinga:
Ik heb hier een dubbel gevoel over: als EHBO'er juich ik encryptie toe vanwege de impact die de communicatie kan hebben, als luisteraard vind ik het jammer dat er weer minder valt te beluisteren.

Voor wat betreft het kraken van de encryptie: dat lijkt me strafbaar. Mocht iemand dat dus doen, dan lijkt het me niet verstandig eventuele keys hier op het forum te delen. Zowel degene die het deelt als het forum zouden dan weleens strafbaar kunnen zijn.

gjbzmr:

--- Citaat van: elsinga op 18 december 2020, 09:15:50 ---Voor wat betreft het kraken van de encryptie: dat lijkt me strafbaar. Mocht iemand dat dus doen, dan lijkt het me niet verstandig eventuele keys hier op het forum te delen. Zowel degene die het deelt als het forum zouden dan weleens strafbaar kunnen zijn.
--- Einde van citaat ---

En waarom zou er juridisch een verschil zitten tussen het delen van zo'n key, en het delen van frequenties, met in het geval van digitaal de bijbehorende cc's, tg's etc., en in het geval van analoog de tq's? Het zijn toch gewoon allemaal zaken die wij als luisteraars nodig hebben om verstaanbare taal uit onze apparatuur te krijgen. Natuurlijk zijn er instanties die liever niet hebben dat er met ze meegeluisterd wordt, en daarom hun frequenties en alles wat daarbij hoort geheim zouden willen houden. Maar of een encryptie key daar juridisch een uitzondering op vormt durf ik te betwijfelen

Remon:

--- Citaat van: r0n. op 18 december 2020, 09:09:33 ---
--- Citaat van: Discriminator op 17 december 2020, 19:21:45 ---Een botnet huren voor een paar euro vind ik geen bijzondere inspanning om een DDoS-aanval te doen.
--- Einde van citaat ---

Dat vind jij, maar een rechter zal er mogelijk anders over denken  :'(

Decoderen van vercijferde informatie is niet toegestaan, maar wanneer het gebruikte protocol een openbaar protocol is, dan veranderd dit natuurlijk.
Zo zijn Tetra, Flex, PocSac en dergelijke protocollen gewoon openbaar en mogen dus gedecodeerd worden.
Eigenlijk net als Telex en Morse  ;D
--- Einde van citaat ---

Tetra en FLEX zijn geen "open" protocollen. Voor zover ik weet zijn deze nog steeds alleen onder licentie te gebruiken door fabrikanten van apparatuur. Wel zijn er documenten waarin de standaarden zijn omschreven, net zoals bij DMR.

Er zijn mensen die het DMR protocol "reverse engineered" hebben, waardoor je met een stukje software kunt meeluisteren. Of je daarbij, net zoals veel portofoons gebruikt door radioamateurs geheel legaal gebruik maakt van de (AMBE) codecs betwijfel ik. Het meeluisteren van RAS verbindingen is ook alleen mogelijk door het omzeilen van de standaarden.

Bij DMR is ook encryptie omschreven en gedeeltelijk reverse engineered en dit is juist het zwakke punt (zeer matig beveiligd). Je hebt enkel nog een "for loop" nodig.

r0n.:

--- Citaat van: Remon op 18 december 2020, 10:25:53 ---Tetra en FLEX zijn geen "open" protocollen.
--- Einde van citaat ---

Zie deze link van een Motorola medewerker.

Het is net zo open van DOCx van Microsoft, er rusten patenten en auteursrechten op, maar het mag gewoon gebruikt worden.
Het is dan ook geen OpenStandaard, maar een open protocol, d.w.z. dat de specificaties verkrijgbaar zijn.

elsinga:

--- Citaat van: gjbzmr op 18 december 2020, 09:34:11 ---
--- Citaat van: elsinga op 18 december 2020, 09:15:50 ---Voor wat betreft het kraken van de encryptie: dat lijkt me strafbaar. Mocht iemand dat dus doen, dan lijkt het me niet verstandig eventuele keys hier op het forum te delen. Zowel degene die het deelt als het forum zouden dan weleens strafbaar kunnen zijn.
--- Einde van citaat ---

En waarom zou er juridisch een verschil zitten tussen het delen van zo'n key, en het delen van frequenties, met in het geval van digitaal de bijbehorende cc's, tg's etc., en in het geval van analoog de tq's? Het zijn toch gewoon allemaal zaken die wij als luisteraars nodig hebben om verstaanbare taal uit onze apparatuur te krijgen. Natuurlijk zijn er instanties die liever niet hebben dat er met ze meegeluisterd wordt, en daarom hun frequenties en alles wat daarbij hoort geheim zouden willen houden. Maar of een encryptie key daar juridisch een uitzondering op vormt durf ik te betwijfelen
--- Einde van citaat ---

Ik denk dat het er aan ligt hoe je die key gekregen hebt. Stel, je bent goede vriendjes van iemand die de beschikking heeft over de lijst met keys en hij geeft die aan je. Dan is er niet sprake van een bijzondere inspanning als je die in je eigen scanner zou zetten. Andere geval, waar je een hele stapel GPU's inzet om de key te extracten uit encrypted radioverkeer, dan denk ik dat je wel een bijzondere inspanning hebt gedaan en dat zou dus strafbaar zijn.

Bijzonder geval is de TAE2 key van C2000, die is tot staatsgeheim verklaard en dus tenzij je expliciet met (dat) staatsgeheim(en) mag werken ben je altijd de sjaak als je die kent.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie