Auteur Topic: Aor Ar Dv10 nu met tetra update  (gelezen 21253 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline alpha1

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 224
Aor Ar Dv10 nu met tetra update
« Gepost op: 17 april 2019, 22:19:45 »
Er is nieuwe firmware(beta) beschikbaar voor de Aor Ar Dv10 met Tetra toevoeging,goed nieuws voor de Dv10 bezitters.

Scan&search zou niet ondersteund worden (op tetra)op het moment,alleen in VFO mode  


Te downloaden op de Aor site:http://www.aorja.com/support/firmware_ar-dv10.html

opabert

  • Gast
Re: Aor Ar Dv10 nu met tetra update
« Reactie #1 Gepost op: 17 april 2019, 23:56:15 »
Deze update gaat bewijzen of de DV10 werkelijk last heeft van freq drift.
Want, als de DV10 echt zoveel freq drift heeft zoals er wordt geschreven, dan zal er geen enkel verstaanbaar (tetra) woorden uit de loudspeaker komen.
Komen er wel een goed verstaanbare woorden uit de speaker, dan loopt het wel los met de freq drift van de DV10

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: Aor Ar Dv10 nu met tetra update
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2019, 07:45:43 »
Deze update gaat bewijzen of de DV10 werkelijk last heeft van freq drift.
Want, als de DV10 echt zoveel freq drift heeft zoals er wordt geschreven, dan zal er geen enkel verstaanbaar (tetra) woorden uit de loudspeaker komen.
Komen er wel een goed verstaanbare woorden uit de speaker, dan loopt het wel los met de freq drift van de DV10

De drift is gereduceerd tot +-200 hertz, dat is verwaarloosbaar op een breedbandig signaal als TETRA. Enige waar het enigsinds nog merkbaar is, is op HF.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Aor Ar Dv10 nu met tetra update
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2019, 07:51:00 »
@c1: Hoe is de tetra mode op de DV 10? Is het audio goed en niet vervormd en is het ding een beetje gevoelig in de 420-430 MHz band?
En gaat het decoderen van DMR/NXDN na de updates ook wat beter inmiddels?

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: Aor Ar Dv10 nu met tetra update
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2019, 08:35:11 »
TETRA werkt prima, AOR heeft onlangs mijn DV10 vervangen en sindsdien heb ik veel minder shielding problemen en ik vermoed dat mede daardoor digitale signalen veel beter klinken. Hij komt een stuk rustiger over. UHF gevoeligheid is goed, Op VHF vind ik hem wat overbeladen, ik gebruik daar meestal een attenuator. Los van de software kwaliteit begin ik steeds meer tevreden te worden over de DV10.

opabert

  • Gast
Re: Aor Ar Dv10 nu met tetra update
« Reactie #5 Gepost op: 18 april 2019, 09:10:33 »
C1
tetra werkt anders dan jij denkt, verder ga ik geen discussie met je over tetra.

Maar goed om te horen dat tetra TMO werkt.

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: Aor Ar Dv10 nu met tetra update
« Reactie #6 Gepost op: 18 april 2019, 09:21:48 »
C1
tetra werkt anders dan jij denkt, verder ga ik geen discussie met je over tetra.

Maar goed om te horen dat tetra TMO werkt.

Nee goed verhaal, laat het inderdaad maar hierbij.

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: Aor Ar Dv10 nu met tetra update
« Reactie #7 Gepost op: 18 april 2019, 11:04:07 »
Zojuist even een testje gedaan met een TETRA signaal wat 2khz naast ze frequentie zit, en wat denk je? gewoon prima demodulatie. Raar want volgens de zelf benoemde TETRA expert zou dit nooit moeten werken. 2khz, zo ver drift de DV10 niet eens meer op UHF dat is maximaal maar 200hz.

Enfin, ik ben allang blij dat ondanks dat deze experts zeiden dat AOR nooit TETRA zou ondersteunen, hij dat nu toch doet.

Danny

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: Aor Ar Dv10 nu met tetra update
« Reactie #8 Gepost op: 18 april 2019, 11:34:12 »


De echte frequentie is 425.68125, dus dat drift verhaal versus TETRA valt wel mee, en komt gewoon verstaanbaar geluid uit me "loudspeaker". 200hz merk je niks van, als je dat al zou merken is het op iets als NXDN wat een veel smaller signaal is.

opabert

  • Gast
Re: Aor Ar Dv10 nu met tetra update
« Reactie #9 Gepost op: 18 april 2019, 11:40:10 »
Je heb geen idee waarover je praat

Offline alpha1

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Aor Ar Dv10 nu met tetra update
« Reactie #10 Gepost op: 18 april 2019, 11:43:22 »
Zojuist even een testje gedaan met een TETRA signaal wat 2khz naast ze frequentie zit, en wat denk je? gewoon prima demodulatie. Raar want volgens de zelf benoemde TETRA expert zou dit nooit moeten werken. 2khz, zo ver drift de DV10 niet eens meer op UHF dat is maximaal maar 200hz.

Enfin, ik ben allang blij dat ondanks dat deze experts zeiden dat AOR nooit TETRA zou ondersteunen, hij dat nu toch doet.

Danny

Ook experts kunnen er naast zitten,geeft niet, wij zijn allemaal mensen,het is tenslotte Aor en de andere grote jongens die bepalen wat er toegevoegd wordt in hun scanners/ontvangers


Het punt is dat tetra in de Dv10 wordt ondersteunt,en daar gaat het om,tenslotte hebben we elkaar nodig op deze forum,met onze bevindingen,vragen,kennis delen etc.

Veel luister plezier met je dv10(tetra toevoeging) en hoop dat het steeds beter wordt met de toekomstige update(s)

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: Aor Ar Dv10 nu met tetra update
« Reactie #11 Gepost op: 18 april 2019, 12:15:37 »
Bedankt Aplha1,

Natuurlijk kan iemand er naast zitten, dat geeft niet. Maar een echte techneut ontwijkt nooit een discussie als het om ze vak gebied gaat en roept nooit zomaar wat.

Danny

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: Aor Ar Dv10 nu met tetra update
« Reactie #12 Gepost op: 18 april 2019, 12:20:04 »
Je heb geen idee waarover je praat

Beste Opabert,

Ik heb me zojust door 16 pagina's aan posts van je heen gewerkt waarin je allerlij IT en RF gerelateerde termen door elkaar haalt of compleet verkeerd uitlegt, zodoende ben ik inmiddels van mening dat ik het zelfde over jou kan zeggen en tevens kan aantonen.  Gewoon een beetje narrig doen, maakt je geen expert :) I rest my case, enjoy the weather sunshine  8)

Danny

Offline terrestrial

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 113
Re: Aor Ar Dv10 nu met tetra update
« Reactie #13 Gepost op: 18 april 2019, 15:34:51 »
Was een tetra signaal niet 25 Khz breed?  Als je een paar kHz naast de freq staat hoef je dat niet meteen te merken, ligt er een beetje aan hoe de filtering is afgesteld.  .   Als je hakkelend geluid hebt zit je er te ver naast of de het signaal laat te wensen over. Maar het geluid zelf wordt niet minder van kwaliteit, het is digitaal dus je hebt geluid of je hebt het niet.
AirSpy R2 & Spyverter  -- Diamond D130N -- Aircel 7 - Rpi2 Piaware ADS-B/MLAT Flightfeeder -- Virtual Radar Server

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: Aor Ar Dv10 nu met tetra update
« Reactie #14 Gepost op: 18 april 2019, 15:51:58 »
Was een tetra signaal niet 25 Khz breed?  Als je een paar kHz naast de freq staat hoef je dat niet meteen te merken, ligt er een beetje aan hoe de filtering is afgesteld.  .   Als je hakkelend geluid hebt zit je er te ver naast of de het signaal laat te wensen over. Maar het geluid zelf wordt niet minder van kwaliteit, het is digitaal dus je hebt geluid of je hebt het niet.

Helemaal correct! En aangezien de drift op UHF niet meer dan 200hz betreft is het compleet verwaarloosbaar. Als de fout ratio te hoog word heb je gewoon geen audio of gebroken audio, afhankelijk van de fout tolerantie van de ontvanger. Anyways, misschien maar niet te serieus op in gaan wanneer de zelfde persoon suggereerde dat je voor DMR een bandwith filter van 18khz nodig heb ipv 15khz, Een ieder weet dat het juist smaller dan 15khz zou moeten zijn.

Enfin, TETRA werkt prima.. daar ging het over :)