Auteur Topic: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.  (gelezen 178388 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline KeesScanner

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 232
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #255 Gepost op: 1 december 2021, 18:19:11 »
Mijn 3600XLT lijkt problemen te hebben met opnemen. Na zo'n 10 a 20 hits stopt hij ermee. En dat terwijl er normaal na een nacht+dag meerdere recordings met 100 hits te zien zijn.  Iemand enig waar in de instelling iets fout kan zitten?

Heeft het zin om hem te resetten en mijn profiel met frequenties weer in te laden? Of is er dan kans dat ik het probleem weer in de scanner zet?
Commtel COM205 - Realistic Pro-2006 - UBCD3600XLT - SDS200E

Offline KeesScanner

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 232
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #256 Gepost op: 1 december 2021, 23:10:31 »
Euh.... Het is opgelost. Lach mij niet uit aub  ;) Waarschijnlijk heb ik zonder dat ik het door had aan de squelchknop zitten draaien ipv volume. Hij stopte dus niet met opnemen, er kwamen maar enkele sterke signalen door. Het is niet eerder in mij opgekomen dit even te checken  ::)
Commtel COM205 - Realistic Pro-2006 - UBCD3600XLT - SDS200E

Offline Xarioga

  • SSC/ICT en Telecom - (Rijksoverheid)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 564
  • Eric - Den Haag / Leidschenveen
    • The ErLoices
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #257 Gepost op: 2 december 2021, 14:13:10 »
Tja... Dat heb je zo af en toe met die gecombineerde functies in 1 knop:)
Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Rhf10 / Na666 / Mr77b

Offline KeesScanner

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 232
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #258 Gepost op: 3 december 2021, 06:23:21 »
Yep! Ik kan er maar niet aan wennen  :P
Commtel COM205 - Realistic Pro-2006 - UBCD3600XLT - SDS200E

Offline Frits

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #259 Gepost op: 22 januari 2022, 12:51:20 »
Heeft iemand ervaring met de JIM M75
Breedband geluidsarme in-line scanner voorversterker met filters?
Kan ik deze zonder risico gebruiken op de 3600xlt?
Bedankt alvast
gr
Lo

Ja hoor, dat kan. Ik woon in Zwolle en voor mij is het gebruik van een M75 soms (onder goede atmosferische omstandigheden) net het verschil tussen het wel of niet horen van de verkeerstoren op Schiphol. Ik heb een Diamond D777 buitenantenne op 12 meter hoogte en dat is het hoogste punt in mijn directe omgeving in de richting van Schiphol
UBC785XLT - UBC3500XLT - UBC33XLT - Diamond D777 - Diamond D103

Offline SHUTTRR

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 230
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #260 Gepost op: 12 maart 2022, 11:14:40 »
Goedemiddag,

Weet iemand welke bout/schroef er gebruikt wordt om de ronde quick release aan de scanner te maken. Ik ben het boutje/schroefje verloren tijdens lopen. Kan de scanner niet meer aan de houder koppelen voor aan de riem.

Hoop dat iemand mij iets kan vertellen.

Dank u wel alvast.

Bas
Baofeng DM1701 | Informer Pro P2000 |

Offline firestopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 185
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #261 Gepost op: 8 april 2022, 11:50:34 »
Beste mensen,

Ik heb sinds enige weken de UBCD3600xlt vooral om de DMR mee te kunnen luisteren.
Ik ben hier erg nieuw in :-( .Locatie is Vlaardingen.
Bij search with scan worden er diverse "ratel" signalen ontvangst zichtbaar maar bij andere niet.
Bij diverse staat NX9 en bij andere staat Cap in het scherm, is waar Cap in het scherm staat DMR ?
Onder aan het scherm staat tag: --.--.--- klopt het dat dit leeg blijft ?

Of moten DMR kanalen op een andere manier opgezocht worden.

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 470
  • Rotterdam
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #262 Gepost op: 8 april 2022, 12:33:04 »
Hij zou elk signaal dat hij herkent direct moeten decoderen, tenzij je een kanaal expliciet als Analog Only programmeert. De werkwijze voor het zoeken en in een Department (van een 'Conventional' System) programmeren is in het beginsel hetzelfde als bij analoge kanalen. Als je echter gericht mee wil luisteren naar bepaalde talkgroups en/of timeslots moet je een DMR One Frequency System maken. In zo'n System dient de Department voor het opslaan van talkgroupnummers in plaats van frequenties (wat eigenlijk ook gewoon kanalen zijn--heel logisch dus).

NX9 is NXDN9600 (of Nexedge 9600). CAP is Capacity+, een variant op DMR van Motorola die trunking-achtige mogelijkheden biedt. Dat type systeem kun je het best apart als MotoTRBO Trunk-System programmeren. Dan kan de scanner er het beste mee omgaan en blijft hij niet steeds hangen op de regelmatige pulsjes die kenmerkend zijn voor Cap+. Wel moet je dan de zogenaamde Logical Channel Numbers (LCN's) hebben, die weer te vinden zijn met LCN Finder (of indirect met DSDPlus op een pc). Het klinkt moeilijker dan het is  ;)

Number tags zijn één manier om FL's, Systems en kanalen snel op te roepen. Als je bijvoorbeeld vaak naar een bepaalde lijst of een bepaald kanaal luistert, kan je daaraan een number tag toewijzen. Ik gebruik zelf liever Quick Keys. Beide zijn optioneel--zie p. 23 van de handleiding.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline KeesScanner

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 232
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #263 Gepost op: 11 april 2022, 17:50:36 »
Ik kan het even zo snel niet terug vinden in het topic of handleiding. Hoe programmeer ik een frequentie waar DMR in gebruik is maar ik weet de color code niet? Als CC0 of digital code search?
Commtel COM205 - Realistic Pro-2006 - UBCD3600XLT - SDS200E

Offline robje76

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 87
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #264 Gepost op: 19 april 2022, 19:59:32 »
Ik kan het even zo snel niet terug vinden in het topic of handleiding. Hoe programmeer ik een frequentie waar DMR in gebruik is maar ik weet de color code niet? Als CC0 of digital code search?

Op Search
UBCD3600XLT | UBC125XLT | 2x BCT15X |NETSET Pro-2029 | RTL-SDR | Diamond RH799 | Diamond X50N | Diamond DP-MRX

Offline firestopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 185
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #265 Gepost op: 26 april 2022, 19:44:27 »
De ene keer bij search wordt het digitale signaal herkent met colorcode etc. en de andere keer niet.
Al diverse instellingen geprobeerd maar blijft hetzelfde.

Zo had ik bijvoorbeeld gisteren diverse keren 172.64375 (Volgens mij Rode Kruis) met Colorcode 4 maar nu alleen maat digitale reutel.

Iemand een idee ??

Offline Chris

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 119
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #266 Gepost op: 5 juni 2022, 18:02:24 »
Deze week op een evenement geweest en op Search een frequentie met cc afgelezen. De portofoons die gebruikt werden geven in hun scherm bij het opstarten mototrbo aan.
Ik heb daarvoor een nieuw systeem aan de favorietenlijst toegevoegd met Mototrbo en nog maar een met One DMR, departments en sites.
Nu ontvangt de scanner deze frequenties niet op beide systemen. Wel weer als ik op search over ga. Wat kan er aan de hand zijn? Heeft iemand dit bij de hand gehad?

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 470
  • Rotterdam
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #267 Gepost op: 5 juni 2022, 23:55:41 »
'MotoTRBO Trunk' werkt alleen als het om een vorm van DMR-(pseudo)trunking gaat (ook dingen naast MotoTRBO--rare keuze van Uniden het zo te noemen). In zo'n geval geeft de scanner dit in searchmodus als het goed is ook aan (bijv. CAP, CON, XPT, DT3, etc.) Bij het programmeren van zo'n systeem heb je van elke site de LCN (Logical Channel Number) nodig, anders werkt het niet. Deze zijn te vinden met de ingebouwde LCN Finder of met DSDPlus. Als de scanner 'DMR' vermeldt is het gewoon conventionele DMR en volstaat een DMR One Frequency System. MotoTRBO-porto's kunnen ook als 'normale' DMR-apparaten dienen zonder het proprietary stukje van Motorola.
Als het om iets van Cap+ gaat is het zaak om even de LCN Finder te laten draaien.

In beide gevallen zal de scanner standaard alleen de in een department opgeslagen TGID's laten horen. Tenzij je precies weet welke gebruikt worden of je specifiek wil filteren, is het belangrijk nog even ID Search aan te zetten. Makkelijk over het hoofd te zien (net als veel andere dingen bij de 3600). Als dat niet werkt kun je proberen ze in een conventionele System en Department op te slaan als Digital Only-kanalen. Werkt ook prima (al heb je minder controle over wat je hoort).
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Chris

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 119
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #268 Gepost op: 6 juni 2022, 17:21:24 »
Ik had na het lezen van de handleiding wel al een klein vermoeden. Ga ermee aan de slag. Bedankt voor de uitleg.

Offline Chris

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 119
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #269 Gepost op: 7 juni 2022, 18:47:06 »
Ik had na het lezen van de handleiding wel al een klein vermoeden. Ga ermee aan de slag. Bedankt voor de uitleg.

Vandaag  maar een Discovery aangemaakt in het menu met trunking. Hopelijk slaat deze met LCN op
In Review Discovery kan ik het dan terugzien neem ik aan.
Het is nu wachten tot een volgend evenement met trunking.

Ook vond ik in het menu de keuze Analyze . Daar staat een LCN finder in en moet je iets invoeren? system name?