Auteur Topic: Scanner voor wielrennen  (gelezen 4604 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Xylan

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Scanner voor wielrennen
« Gepost op: 24 december 2013, 16:43:53 »
Hallo iedereen,

Ik volg al meerdere jaren het wielrennen, vaak ook ter plaatse. Al die tijd heb ik mensen gezien met een scanner bij de hand. Het is tijd dat ik er mij ook eentje aanschaf. Mijn oog is gevallen op de Bearcat UBC-72 Xlt. Is dit een goed apparaat om wielerwedstrijden te volgen, en is het makkelijk te bedienen ?

Verder heb ik ook enkele technische vragen. Wat is het bereik van dergelijk apparaat ? Hoe ver van de bron kan men bijvoorbeeld wielerwedstrijden ontvangen ? Kan ik makkelijk in huis ontvangen, of moet ik daarvoor nog andere apparatuur aankopen ?

Dank bij voorbaat.

Offline Xylan

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: Scanner voor wielrennen
« Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2014, 18:15:17 »
Niemand die kan helpen ?

hamsatman

  • Gast
Re: Scanner voor wielrennen
« Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2014, 18:58:05 »
Hoi Xylan,
Ik zie nu pas voor het eerst je bericht..
Het is algemeen geaccepteerd op forums dat je je eerst voorstelt voordat je vragen gaat stellen.
De ervaring leert dat de meesten zich aanmelden, een vraag plaatsen, en vervolgens nooit meer iets van zich laten horen..
Daar zit niemand op te wachten..
Wat de scanner betreft.. Uniden is mijns inziens een van de betere spelers op de scannermarkt,
dus ik verwacht eigenlijk niet dat je daar een miskoop aan doet.
De wielerwedstrijden vinden in Nederland plaats in het VHF gebied (138-174 MHz),
dus elke scanner met dit bereik voldoet..
Wat het bereik betreft..
Radiosignalen in het VHF gebied buigen niet mee met de kromming van de aarde.
Tevens komen condities in het VHF gebied niet dagelijks voor zodat je zenders ontvangt die honderden kilometers verderop zijn..
Daarnaast ben je afhankelijk van de apparatuur die voor de zender wordt gebruikt, en de opstelplaats..
Als je de KNWU frequentie's wilt monitoren zul je merken dat het bereik niet al te groot is...
De KNWU gebruikt zenders en antennes in de auto's die in de wielerkoers meerijden..
Dus als het peleton in de buurt is zul je iets horen, zitten ze ver van je af hoor je niets...
Je kunt wel zorgen dat je ze al een stukje uit de buurt kunt horen..
Daarvoor kun je een aparte antenne op je scanner aansluiten.
De originele antenne die op de scanner zelf zit (rubber duck) heeft niet zo'n goede eigenschappen om op een afstand een zender
te kunnen ontvangen.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Scanner voor wielrennen
« Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2014, 09:42:58 »
De wielerwedstrijden vinden in Nederland plaats in het VHF gebied (138-174 MHz),
dus elke scanner met dit bereik voldoet..

Radio Tour zit nog in de VHF, het merendeel van de ploegleiders (de 'oortjes') zitten in de UHF.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Xylan

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: Scanner voor wielrennen
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2014, 16:23:53 »
Allereerst dank voor het antwoord. Sorry dat ik me op het forum niet voorgesteld heb.

Wat je zegt over die antenne die je apart kan aankopen. Daarmee heb je dus sowieso een beter bereik, als ik het goed begrijp ? Waar moet ik exact naar vragen in de winkel ? Daarnaast zie ik op wielerwedstrijden wagens van fans met een externe antenne op het dak, is dat dan nog iets anders ?

Dank bij voorbaat.