Het Scannerforum
Frequenties => Scheepvaart => Topic gestart door: Harold op 29 januari 2024, 11:11:10
-
Hoi,
Onderstaande kwam ik tegen in een ander forum?
Wie weet hiet iets van, t lijkt mij een erg onlogische rede....
De Sailor RT144 wordt per 1-1-2028 verboden bij wet, omdat hij geen 4 cijferige kanaal aanduiding heeft, zoals in gebruik gekomen via VDES.
Zelfs de RT2028 gaat daar probleem mee krijgen en b.v. de Navman ook.
-
Al een tijdje worden geen A/B toevoegingen meer gebruikt, maar 10/20 voorvoegsels, voor hoge en lage frequenties van simplex kanalen. Voor VDES zijn sinds 1-1-2024 een aantal frequentieblokken (waar voorheen de kanalen 24-26 en 84-86 zaten) in gebruik.
Wat dat met de viercijferige kanaalaanduiding te maken heeft... ik heb even geen idee.
Mijn handmarifoon ondersteunt in elk geval zowel de A/B als 10/20 variant van kanaalaanduiding. Dan zal die wel gebruikt mogen blijven worden.
-
Ik heb inmiddels uit een betrouwbare bron, dat het inderdaad een 'onzin' bericht is!
-
https://www.nauticlink.com/vals-alarm-agentschap/ (https://www.nauticlink.com/vals-alarm-agentschap/)
-
Beetje afwijkend van dit topic, maar kan me wel voorstellen dat de ‘telefoonhoorn’ van de Sailor eens wordt vervangen door een handmike. Een niet goed teruggehangen hoorn van de Sailor leidt vaak tot een blijvend ingedrukte spreeksleutel en dus tot een (hinderlijke) draaggolf op een marifoonkanaal.
-
https://www.nauticlink.com/vals-alarm-agentschap/ (https://www.nauticlink.com/vals-alarm-agentschap/)
Dit artikel heeft niets te maken met viercijferige kanaalaanduidingen, wel met storingsgevoeligheid.
Kan me voorstellen dat zo'n oude Sailor niet van kanaal 27 naar 1027 (en verder) om te zetten is. Dan zou je dus duplex werken op een simplex kanaal en dan dus het tegenstation niet horen (die zit tenslotte niet meer op 2027).
-
Kan me voorstellen dat zo'n oude Sailor niet van kanaal 27 naar 1027 (en verder) om te zetten is. Dan zou je dus duplex werken op een simplex kanaal en dan dus het tegenstation niet horen (die zit tenslotte niet meer op 2027).
Dat denken er meer, maar juist die oude Sailors (RT144 en RT2048) zijn juist héél makkelijk aan te passen, de RT144, programmeer je met schroefjes en gaatjes!
-
Okay, dan lijkt er geen reden te zijn om een Sailor van dat type te weren. Als het én goed geprogrammeerd kan worden én (voor gebruik op de binnenvaart) ATIS doet, dan niks mis mee toch?
-
Inderdaad, mijn idee!
Nieuwer is niet altijd beter ;)