Auteur Topic: Betere antenne voor Maycom Fr-100  (gelezen 3138 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Jwaris

  • Gast
Betere antenne voor Maycom Fr-100
« Gepost op: 9 januari 2005, 16:56:04 »
Hallo iedereen!

Een jaar geleden kocht ik een handheldscanner bij conrad. Het betreft een Maycom Fr-100. Een eenvoudig ding dat echter heel wat frequenties aankan.

Nu ben ik vooral geinteresseerd in het meeluisteren naar de luchtvaart. Als ik naar Brussel ga heb ik geen problemen, alles komt verstaanbaar binnen. Ben ik echter thuis (in vogelvlucht zo'n 30 km van Brussel) dan kan ik het wel vergeten. Noppes! En dat is wel erg spijtig...

Dus mijn vraag: Kan ik door middel van een nieuwe en betere antenne een grotere 'range' bereiken? (Brussels Tower op 30 km zou fantastisch zijn, een radius van 50 km is helemaal toppie natuurlijk) Hebben jullie suggesties? bepaalde merken/modellen? onlineshops waar deze te koop zijn?

Bedankt en veel luistergenot in 2005!

Jwaris.

aor

  • Gast
Re: Betere antenne voor Maycom Fr-100
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2005, 14:52:55 »
Citaat van: "Jwaris"
Ben ik echter thuis (in vogelvlucht zo'n 30 km van Brussel) dan kan ik het wel vergeten. Noppes! En dat is wel erg spijtig...

Dus mijn vraag: Kan ik door middel van een nieuwe en betere antenne een grotere 'range' bereiken? (Brussels Tower op 30 km zou fantastisch zijn, een radius van 50 km is helemaal toppie natuurlijk) Hebben jullie suggesties? bepaalde merken/modellen? onlineshops waar deze te koop zijn?

Er is een formule bekend die bij benadering je ontvangstbereik aangeeft zie forum/viewtopic.php?t=2307&highlight=formule.
Verder geef je niet aan of je een buitenantenne hebt, daar zou ik dus mee beginnen. Een discone of als je alleen naar luchtvaart wilt luisteren een op die frequenties afgestemde antenne. Voor 30 km afstand moet je met bovenstaande alles prima kunnen ontvangen. Wil je alleen met een binnenantenne kunnen ontvangen dan kun je ook een antenne versterker proberen. De electro/scanner shop in de buurt kan je verder helpen.

nl7425

  • Gast
Re: Betere antenne voor Maycom Fr-100
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2005, 17:17:11 »
Citaat
ontvangstbereik(in km)= 5*wortel uit de som van hoogte(in m) van de ontvangerantenne en de zenderantenne

En welke invloed heeft dan het zendvermogen, het soort antenne, de antennegain, binnenshuis/buitenshuis, etc.?
Of speelt dat allemaal geen rol ?

Gr.
Hans

Offline EdSki

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 168
Re: Betere antenne voor Maycom Fr-100
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2005, 17:56:34 »
Citaat van: "nl7425"
En welke invloed heeft dan het zendvermogen, het soort antenne, de antennegain, binnenshuis/buitenshuis, etc.?
Of speelt dat allemaal geen rol ?

Gr.
Hans

Hans,

Deze factoren, zijn van invloed op de afstemming oftewel de signaalsterkte.


EdSki

aor

  • Gast
Re: Betere antenne voor Maycom Fr-100
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2005, 22:20:58 »
Citaat van: "nl7425"
Citaat
ontvangstbereik(in km)= 5*wortel uit de som van hoogte(in m) van de ontvangerantenne en de zenderantenne

En welke invloed heeft dan het zendvermogen, het soort antenne, de antennegain, binnenshuis/buitenshuis, etc.?
Of speelt dat allemaal geen rol ?

Natuurlijk speelt zendvermogen ed een rol, als brussel met 100 kW zou kunnen/mogen zenden kun jij zonder antenne alles nog ontvangen maar helaas voor jou is dit zendvermogen gelimiteerd. Bij de formule is uitgegaan van de bekende opstellingen. De hoogte is het belangrijkst. Indien je verder gelegen station wilt ontvangen dan moet je de hoogte in met je antenne zowel voor een binnen- als buitenantenne.

Jwaris

  • Gast
Re: Betere antenne voor Maycom Fr-100
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2005, 20:59:58 »
KN40 FLEX Aufsteckantenne
 
Hoch flexible Scanner-Amateurfunk-LPD-PMR446 SMA-Aufsteckantenne  ( RX von 100 kHz bis 1300 MHz)

Informationen:

Hoch flexible und leistungsstarke SMA-Aufsteckantenne f ür Scanner und Funkgeräte! Sehr groøer Empfangsfrequenzbereich. Diese Antenne kann viele original Aufsteckantennen ersetzen, teilweise mit deutlich besseren Leistungen. Die KN40 - eine Scanner- und Funkantenne in einem!

Technische Daten:

Frequenzbereich RX: ca. 100 kHz bis 1300 MHz (auch BOS, Flugfunk, Amateurfunk, etc.)
Frequenzbereich TX: 2m Amateurfunk und 70cm Amateurfunk, LPD-Funk und PMR446 Funk
Länge: 44cm
Anschluø: sma
flexibel: ja

*****
 
Ik ben een leek en heb dus absoluut jullie hulp nodig!  :roll:  Past deze antenne op mijn maycom Fr-100? Zal deze antenne de vooropgestelde doelstellingen halen?

Groeten en bedankt!

Jwaris.