Auteur Topic: Naamloze Antenne...  (gelezen 3270 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

ArieScanner

  • Gast
Naamloze Antenne...
« Gepost op: 15 december 2004, 21:10:31 »
Hallo,
Ik heb 1 week geleden bij Elopta Amsterdam een Antenne aangeschaft. De mensen hebben me niet veel uitgelegt erover en wil het dus aan jullie vragen. Ik weet ook niet hoe de antenne heet, misschien kunnen jullie me daar ook wat over vertellen.

Omschrijving:
4 antennes met verschillende lengtes (met VHF krul???). Deze 4 antennes staan op een zwarte voet die magnetisch is. Hij is geschikt voor binnen en buiten. Er staat op de doos bijna niks, behalve "Sky Scan-DX" en Car Mag Mount, 526-1300 HZ Celular Phones.
s.r.p trading.

Misschien kunnen jullie me meer uitleggen over deze antenne?
Met Vriendelijke Groet,

ArieScanner

Offline 7243

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 249
Re: Naamloze Antenne...
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2004, 21:49:19 »
hmmm, dus je bent naar die winkel gegaan en je hebt gezegd doe mij een antenne en vervolgens geeft de verkoper je al zwijgend een model mee???

lijkt me toch dat je in die winkel vraagt voor een bepaalde antenne en dat de verkoper je hierin adviseerd en de technische details mee geeft??

nl7425

  • Gast
Re: Naamloze Antenne...
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2004, 22:54:42 »
ik heb zeer sterk de indruk dat het hier om een z.g. breedband antenne gaat.
Op marktplaats.nl staat toevallig eenzelfde antenne te koop en de aanbieder geeft daarbij de volgende specificaties:

Sky-scan-DX desk top antenne.
526-1300 Mhz

VHF: 50-107 Mhz
AIR: 108-136
VHF-H: 137-175
UHF: 176-525

Er staat ook een foto bij van die antenne.
Even kijken en vergelijken en je weet (bijna) zeker of het dezelfde is.

Overigens wel een vreemde manier om iets op deze manier te kopen.
Normaal gesproken zeg je toch wat je precies wilt of waarvoor het is en laat je je door een verkoper voorlichten en vraag je hem zonodig het hemd van het lijf.
Alsof je bij de slager om een stuk vlees vraagt en maar afwacht en accepteert wat hij je meegeeft.

Groeten,
Hans

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21692
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Naamloze Antenne...
« Reactie #3 Gepost op: 15 december 2004, 23:53:19 »
Ik ken die antenne wel. Is dus niet geschikt om goed mee te luisteren. Er zijn 4 antennes voor elk een eigengebiedje gebruikt. Dat is opzich niet verkeerd natuurlijk. Alleen de manier waarop het gemonteerd is op de voet werkt voor geen meter. De ene antenne gaat werken als zuigkring voor de ander. Tevens zal de impedantie nergens 50 Ohm zijn denk ik zomaar.

ArieScanner

  • Gast
Re: Naamloze Antenne...
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2004, 20:55:51 »
Beste Johan,

Werkt de antenne wel goed, kan ik wel meer ontvangen, daar bedoel ik mee dat ik vanaf diemen ook frequenties van Hoofddorp erin kan zetten of een andere plaats in de buurt? Ik merk wel dat ik iets sterkere ontvangst heb en dat ik meer frequenties van Schiphol kan ontvangen....
Groeten,

ArieScaner

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21692
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Naamloze Antenne...
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2004, 21:05:29 »
Zoals ik al zei; is niet geschikt om goed mee te luisteren. Je moet het dus niet gaan vergelijken met een discone of een gepiekte antenne voor een bepaalde band. Dat je ontvangst nu toch wat beter is dan eerst, is massel. Om er achter te komen of je ook frequenties van andere plaatsen nu zult ontvangen is gewoon een kwestie van uitproberen. Zorg ook voor een goede tegencapaciteit. Voor het goeie een vierkante metalen plaat maar een cv radiator voldoet ook.

ArieScanner

  • Gast
Re: Naamloze Antenne...
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2005, 20:35:50 »
Wat ik ook gek vindt, maar dat zal ik zoals gewoonlijk weer niet snappen, is dat ik met deze antenne van 50 Mhz tot 525 Mhz kan ontvangen maar als ik een frequentie van bijvoorbeeld 52.000 Mhz in mijn scanner wil zetten, pakt mijn scanner hem niet. Kan iemand dit mij uitleggen, want ik heb dit niet begrepen, zoals normaal :wink:
Met vriendelijke Groet en Bijvoorbaat dank lieve Scannervrienden,

ArieScanner :D

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21692
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Naamloze Antenne...
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2005, 20:42:25 »
Dan gaat je scanner waarschijnlijk dus niet zo laag he. Laagste freq zal dan denk ik 66 MHz zijn. Er kan dan op je antenne staan wat je wil maar dat heeft niks met het bereik van je scanner te maken.

ArieScanner

  • Gast
Re: Naamloze Antenne...
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2005, 14:52:00 »
Nog een vraag over mijn antenne: kan ik deze ook buiten plaatsen en bij welke weersomstandigheden is het verstandig deze antenne van het dak te halen :?:

Offline ScanMe

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Naamloze Antenne...
« Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2005, 15:23:21 »
Als 'ie van roestvrijstaal is en de connector goed 'droog' zit nooit, alleen bij onweer kun je je scanner beter loskoppelen.

Joris