Auteur Topic: Hoe oplaadbare batterijen meten?  (gelezen 10938 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Hoe oplaadbare batterijen meten?
« Gepost op: 30 september 2004, 07:43:27 »
Vaak merk ik dat uit een setje van 4 oplaadbare batterijen één batterij van mindere kwaliteit is waardoor het lijkt alsof de hele set opnieuw opgeladen moet worden. Ik kom hier achter doordat dan één van de batterijen een iets lager voltage aangeeft van ipv 1,21 V inplaats van 1,24 V.

Wat is de juiste manier om een oplaadbare batterij te controleren met een multimeter? Of kan dit beter met een ander meetinstrument?
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: Hoe oplaadbare batterijen meten?
« Reactie #1 Gepost op: 30 september 2004, 14:23:00 »
Moet je de multimeter niet op 'Ampere' zetten en kijken of de waarde redelijk snel terugloopt. Zo ja, dan is er iets niet goed. (Accu/batterij af of leeg)

Zo is mij althans eens verteld.

Groet,
Emiel
"Kick the tire and light the fire!!"

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: Hoe oplaadbare batterijen meten?
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2004, 08:56:17 »
Hmmm, bedankt Emiel, met mijn multimeter werkt dit in ieder geval niet. Na wat gegoogel kwam ik een tip tegen om de batterijen/accupack eens in de vriezer te leggen,  na 24 uur eruit te halen, ontdooien en direct weer op te laden. Ik kan uit ervaring zeggen dat dit PERFECT werkt!
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Re: Hoe oplaadbare batterijen meten?
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2004, 11:12:45 »
Dat kan kloppen Huub,
Ik kan mij herinneren dat bij mijn laatste werkgever ( defensie ) de opslag van niet in gebruik zijnde nicad's ook in de vriezer plaats vond.
Nog even wat de meettip van Emiel betreft, waar moet je de multimeter dan opzetten als hij niet op het Ampere bereik moet staan?
groeten,
Peter
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Hoe oplaadbare batterijen meten?
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2004, 11:23:08 »
Citaat van: "Peko"
Nog even wat de meettip van Emiel betreft, waar moet je de multimeter dan opzetten als hij niet op het Ampere bereik moet staan?

Dat ampere verhaal is minder makkelijk dan je misschien denkt, voltage meet je namelijk parallel (dus over de batterij). Amperage, ofwel de stroom kun je alleen meten als hij daadwerkelijk door de multimeter loopt, ofwel als onderdeel van de stroomkring. Stroom meet je namelijk serieel.

Echter, een batterij / accu / voeding zal nooit meer stroom leveren dan het apparaat vraagt. Als er geen apparaat is aangesloten, of hij staat uit, dan zal er dus ook geen stroom lopen. Wat je hier dus mee wilt meten weet ik niet...

Groeten, Peter.

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: Hoe oplaadbare batterijen meten?
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2004, 11:23:23 »
Citaat van: "Peko"
Dat kan kloppen Huub,
Nog even wat de meettip van Emiel betreft, waar moet je de multimeter dan opzetten als hij niet op het Ampere bereik moet staan?
groeten,
Peter

Haha,

Je leest het verkeerd.

Ik schreef niet van je moet de multimeter niet op ampere zetten, maar ik schreef moet je de multimeter niet op ampere zetten? (zo is mij ooit verteld)

Conclusie = multimeter op Ampere

Snappie  8) ,

Emiel
"Kick the tire and light the fire!!"

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Hoe oplaadbare batterijen meten?
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2004, 11:28:27 »
Citaat van: "Captain Flintstone"
Ik schreef niet van je moet de multimeter niet op ampere zetten, maar ik schreef moet je de multimeter niet op ampere zetten? (zo is mij ooit verteld)

Conclusie = multimeter op Ampere

Snappie  8)

Het wordt er niet echt duidelijker op zo  :?

Groeten, Peter.

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Re: Hoe oplaadbare batterijen meten?
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2004, 11:39:21 »
Dit is/wordt een leuke discussie.
Peter, jouw verhaal is helder, ik weet dat wij destijds ( nu nog denk ik ;-), de accu's van de voertuigen testten met een meter waar een weerstand in zat.
Die werd dan roodgloeiend als een tostie apparaat en daarmee kreeg je een goede indicatie van de toestand van de accu.
M.a.w. jouw verhaal van het belast meten van de capaciteit is 100%.
Met de cryptische verklaring van Emiel kan ik niet zoveel, vindt het wel humor.
Peter ( Peko ) om verwarring te voorkomen.
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline nwpvr

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
    • http://www.fotonielsvanrooij.nl
Re: Hoe oplaadbare batterijen meten?
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2004, 12:37:20 »
Citaat van: "Peko"
...ik weet dat wij destijds ( nu nog denk ik ;-), de accu's van de voertuigen testten met een meter waar een weerstand in zat.
Die werd dan roodgloeiend als een tostie apparaat en daarmee kreeg je een goede indicatie van de toestand van de accu.

Dat gebeurt nu nog zo.

Zo'n accutester zoals ze ook wel genoemd worden is niet meer dan een Amperemeter met een voorschakelweerstand (vaak nog regelbaar ook om met verschillende belastingen te kunnen meten).