Auteur Topic: Portofoon als marifoon bij noodgevallen.  (gelezen 10169 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Dutchtales

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
  • Lucas - Utrecht / Houten
Portofoon als marifoon bij noodgevallen.
« Gepost op: 16 januari 2021, 19:44:37 »
Stel je bent met wat vrienden aan het varen op bijvoorbeeld het IJsselmeer of op zee niet te ver bij de kust vandaan. Zou je dan in theorie een portofoon die je normaal voor luisteren en/of als zendamateur gebruikt kunnen gebruiken in geval van nood om de reddingsbrigade op te roepen? En wat vind de reddingsbrigade hier van om op te worden geroepen via een apparaat zonder ATIS(Naast dat dit wettelijk natuurlijk eigenlijk niet mag) Is dit iets wat je als back-up zou kunnen voor een enkele of aantal keren of kan je het beter vermeiden.
Uniden Bearcat UBCD3600XLT | Motorola DP4800e | Baofeng UV9R |  RTL-SDR

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Portofoon als marifoon bij noodgevallen.
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2021, 20:05:07 »
De reddingsbrigade?

Ik zou een paar vuurpijlen meenemen.

Offline luistervink 12

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 572
  • ubc 125 xlt
Re: Portofoon als marifoon bij noodgevallen.
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2021, 20:29:40 »
Ik zou zoon leger zaklamp ,mee nemen van een paar kilometer bereik, met sos  functie erop. en een mobiele telefoon.

Offline Able Archer83

  • Onderscheppen van elektronische signalen spraak en data.
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 231
  • You don have to scream i can hear you very well !!
Re: Portofoon als marifoon bij noodgevallen.
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2021, 21:26:28 »

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Portofoon als marifoon bij noodgevallen.
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2021, 22:31:37 »
Stel je bent met wat vrienden aan het varen op bijvoorbeeld het IJsselmeer of op zee niet te ver bij de kust vandaan. Zou je dan in theorie een portofoon die je normaal voor luisteren en/of als zendamateur gebruikt kunnen gebruiken in geval van nood om de reddingsbrigade op te roepen? En wat vind de reddingsbrigade hier van om op te worden geroepen via een apparaat zonder ATIS(Naast dat dit wettelijk natuurlijk eigenlijk niet mag) Is dit iets wat je als back-up zou kunnen voor een enkele of aantal keren of kan je het beter vermeiden.

Je zou in theorie inderdaad een noodoproep kunnen doen op de daarvoor bestemde kanalen.  Je zal nog geholpen en gered worden ook. De hulpdiensten die je komen redden zullen "not amused" zijn. Niet alleen omdat je totaal onvoorbereid het water opgaat (anders zou je een officiële marifoon bij je hebben met bijbehorende marifooncertificaat) maar ook omdat je illegaal een portofoon gebruikt. 100% kans dat de politie je op de kant staat op te wachten en je vervolgd zal gaan worden.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Portofoon als marifoon bij noodgevallen.
« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2021, 11:25:54 »
Voor een gelegenheid zeiltochtje op het IJsselmeer, langs de dijk Enhuizen-Lelystad had ik mijn zendamateur porto ook mee en precies voor dit doel. 150m uit de kust (dijk) was GSM signaal nul op alle providers, zo bleek. Porto niet nodig gehad, maar wel op blokkanaal uitgeluisterd voor eht geval dat.

Regeltjes:
- ontvangen mag
- als zendamateur een voor zenden buiten de zendamateur banden gebruiksklaar apparaat bij je hebben ook (voor gewone burgers niet! Ook niet met TX Inhibit)
- de porto als zender op marifoon frequenties gebruiken mag niet, het is geen marifoon met ATIS (en ook geen marifoon met DSC, wat in A1 gebied, verplicht is)

Maar: er is ook nog zoiets als "goed zeemanschap", waarbij elke regel opgeofferd mag worden als dat voor de veiligheid noodzakelijk is. Hiermee mag je natuurlijk niet iets gevaarlijks doen om de regels te breken, maar als ik op een zeilboot zonder marifoon verplichting buiten bereik van GSM kom (en ik dus geen 112 of beter 0900-0111 van de kustwacht) kan bellen, ik nood- of spoedverkeer moet doen (lees: levens en of vaartuigen in direct gevaar, veiligheidsverkeer kan ook nog iets later), dan gebruik ik mijn niet-marifoon zender. Ik heb liever een fikse boete dan dat er mogelijk levens verloren gaan.

Overigens is dit in de USA gewoon een FCC regel: als je op geen enkele andere wijze alarm kunt slaan, dan mag je met je amateurzender desnoods op de frequentie van de regionale politie inbreken. En toen ik in 2019 als scout naar Amerika ging voor de World Scout Jamboree, had ik tijdens de voorreis vooraf de frequenties van alle gebruikers rondom en in de nationale parken geprogrammeerd. Die zijn daar gewoon op te vragen online, dat scheelt. Niet nodig gehad, maar ik heb vaak genoeg in een deel van een nationaal park gezeten waar geen enkele provider bereik had dat ik blij was dat ik dit had gedaan.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 721
Re: Portofoon als marifoon bij noodgevallen.
« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2021, 14:14:48 »
Juiste apparatuur, navigatie middelen (met wat kennis/certificaten) maken bij SAR wel veel verschil.

In het IJsselmeergebied zijn er elk jaar wel wat grotere en langdurige zoekacties omdat er noodoproepen worden gedaan door vaartuigen met zwak radio signaal die geen idee hebben waar ze zijn en aardig in paniek kunnen zijn.

Nood breekt wet, maar het is beter om de juiste kennis en spullen aanboord te hebben en voorbereid het water op te gaan.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Portofoon als marifoon bij noodgevallen.
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2021, 17:44:30 »
Uiteraard. Maar om nou een marifoon certificaat te gaan halen en een handmarifoon kopen voor die 1x in de 3 jaar dat ik het IJsselmeer op ga in een zeilboot...

Aan de andere kant... Marcom-B is voor een zendamateur niet moeilijk. Kwam laatst een gratis site tegen met alle stof (maar minus de quiz'en en simulatoren, die kosten geld) en allemaal goed te doen. En het Marifoon certificaat is nog makkelijker. Misschien toch eens doen, omdat het kan. ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Dutchtales

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
  • Lucas - Utrecht / Houten
Re: Portofoon als marifoon bij noodgevallen.
« Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2021, 18:19:07 »
Dank voor alle reacties.
Ik kan dus inderdaad in theorie mijn portofoon gebruiken om op kanaal 10/16 om hulp vragen maar ondanks dat je toch geholpen word levert het waarschijnlijk veel gedoe op.

Heb zelf online ook nog bij een aantal sites rondgekeken en wat proefexamens gedaan en zo'n marifoon en/of marcom B examen is inderdaad geen hogere wiskunde. Je bent alleen wel geld voor de marifoon en het examen kwijt, en eventueel lesstof.

En nog even terugkomend op de eerste 3 reacties: een zaklamp, flare en mobiele telefoon kunnen zeker hebben als toevoeging aan, maar kunnen nutteloos zijn bij slecht zicht of buiten het bereik van telefoontorens en zijn dus niet iets waar ik in een noodsituatie op wil rekenen.

Conclusie: Als ik vaker op open water ga varen ga ik zeker eens kijken naar een hand marifoon en bijpassend certificaat.
Uniden Bearcat UBCD3600XLT | Motorola DP4800e | Baofeng UV9R |  RTL-SDR

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: Portofoon als marifoon bij noodgevallen.
« Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2021, 06:48:35 »
Wat een stellingen, jij hebt een noodoproep, die gooi je uit op 16 in dat gebied. Er is geen hond die gaat klagen achteraf.

In de scheepvaartwet staat namelijk letterlijk nood breekt wet. Jij hebt nood.

Overal behalve in Nederland durf ik ook wel een noodoproep te doen als niet amateur op amateur repeaters. Gegarandeerd dat er dan hulp komt. Hier zijn te veel moraalridders...

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Portofoon als marifoon bij noodgevallen.
« Reactie #10 Gepost op: 18 januari 2021, 13:43:14 »
Hans, er is verschil tussen wat *mag* en wat *niet wordt bestraft*. Ik heb ook liever een boete dan dat ik (anderen) dood (laat) ga(an). Zonder marifooncertificaat en goedgekeurde marifoon (met ATIS en/of DSC) mag je niet zenden. Zou ik het wel doen als het echt niet anders kan? Ja. Is het legaal? Formeel nog steeds niet. Goed zeemanschap geldt volgens mij vooral voor de regels uit het BPR en andere verkeersreglementen. Niet voor zaken die Agentschap Telecom aangaan. Krijg je snel een boete? Ik gok van niet. Maar het kan wel.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Vrolijke Fietser

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 275
Re: Portofoon als marifoon bij noodgevallen.
« Reactie #11 Gepost op: 18 januari 2021, 16:33:35 »
Ik wijk een klein beetje van het onderwerp af. Het volgende ter illustratie.

Enige jaren geleden was er een 2 meter contest waar een lokale zendamateur met een flinke lineair aan meedeed.
Omdat hier regelmatig de scanner meeloopt op de marifoonkanalen hoorde ik hem op kanaal 66. De storing was toen al enige uren aan de gang.
Hij gooide werkelijk alles plat zonder dit te beseffen. Ik heb hem via 2 meter verteld dat hij de communicatie tussen de scheepvaart en het scheeps begeleidings systeem op kanaal 66 met zijn uitzendingen onmogelijk maakte.
De geschrokken zendamateur heeft de contest verder zonder lineair voortgezet.
Vervolgens heb ik mij op het sectorkanaal 66 gemeld als radiozendamateur met mijn roepletters en verteld dat ik van de storing had gehoord en de zendamateur daar op had aangesproken en dat de storing over zou moeten zijn. De dienstdoende walkapitein heeft mij zeer hartelijk bedankt voor de genomen moeite.


PG2C
De groeten van Bob.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Portofoon als marifoon bij noodgevallen.
« Reactie #12 Gepost op: 18 januari 2021, 18:53:46 »
Nette actie! Illegaal qua uitzending op 66, gok ik, maar in een geval als deze wordt dat je niet kwalijk genomen. ;) Ik had zelf wellicht de telefoon geprobeerd, bij een sectorkanaal hoort ook een verkeersbegeleiding instantie en die hebben vast telefoon.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Portofoon als marifoon bij noodgevallen.
« Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2021, 08:04:06 »
er is verschil tussen wat *mag* en wat *niet wordt bestraft*.

Dat heet gedoog beleid.
Gedogen kunnen we goed in Nederland, kijk naar de coffeeshops  >:(
Mogelijk zijn wij hierdoor het meest onduidelijke land v.w.b. regelgeving geworden  8)

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Portofoon als marifoon bij noodgevallen.
« Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2021, 09:32:24 »
..
Heb zelf online ook nog bij een aantal sites rondgekeken en wat proefexamens gedaan en zo'n marifoon en/of marcom B examen is inderdaad geen hogere wiskunde. Je bent alleen wel geld voor de marifoon en het examen kwijt, en eventueel lesstof.
..

Vergeet de jaarlijkse terugkomende kosten voor het AT niet. Geen wereld bedrag (uit mijn hoofd) iets van 30,- voor de beheerskosten van de frequentie ruimte.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)