Auteur Topic: Nieuwe firmware AOR AR-DV1  (gelezen 16640 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline manitou

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 65
Re: Nieuwe firmware AOR AR-DV1
« Reactie #15 Gepost op: 13 maart 2021, 10:38:58 »
de volgende dag zat bij mij de activeringscode in de mailbox.
Alleen krijg ik de functie nog niet werkend.
Ik zie wel op bepaalde frequenties een GSSI lijst verschijnen op het display met daarin de keuze van multi of single.
Is het de bedoeling dat alle frequenties van het bepaalde netwerk eerst moeten gevonden en geprogrammeerd worden vooraleer de GGSI funtie kan werken?
Of is enkel één frequentie voldoende en vindt het toestel de andere frequenties aan de jhand van de GSSI nummers?
Het verschil tussen multi en single is mij ook nog niet duidelijk.
scanner : AOR DV1 / SDR Airspy and many more radio's

Online gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Nieuwe firmware AOR AR-DV1
« Reactie #16 Gepost op: 13 maart 2021, 10:51:26 »
Ik heb er nog niet mee kunnen spelen, maar zoals ik het begrepen heb is multi alle GSSI's, single 1 specifieke GSSI. Daarnaast kan je volgens mij ook alleen favorite GSSI's volgen. Een GSSI wordt favorite zodra je er een alphatag (naam) aan hebt gehangen.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: Nieuwe firmware AOR AR-DV1
« Reactie #17 Gepost op: 13 maart 2021, 10:54:54 »
de volgende dag zat bij mij de activeringscode in de mailbox.
Alleen krijg ik de functie nog niet werkend.
Ik zie wel op bepaalde frequenties een GSSI lijst verschijnen op het display met daarin de keuze van multi of single.
Is het de bedoeling dat alle frequenties van het bepaalde netwerk eerst moeten gevonden en geprogrammeerd worden vooraleer de GGSI funtie kan werken?
Of is enkel één frequentie voldoende en vindt het toestel de andere frequenties aan de jhand van de GSSI nummers?
Het verschil tussen multi en single is mij ook nog niet duidelijk.

Op single luister je naar 1 GSSI en op Multi naar alle GSSI's.
Als je de scanner op trunking zet staat er TRK in beeld. Ook zie je dan favorite en SNG staan.
1 keer CLR indrukken en favorite wordt GSSI LIST. 1 keer op MOD drukken en SNG wordt MUL.

Ik heb hem altijd op GSSI LIST en MUL staan en sla niets op in favorites. Als je hem op favorite zet hoor je alleen de GSSI's in die lijst en die zijn niet MNC gebonden.

Online gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Nieuwe firmware AOR AR-DV1
« Reactie #18 Gepost op: 15 maart 2021, 07:32:40 »
Ik heb ook net een key besteld. €85,16  zal maandag wel in de mail staan.  Ben benieuwd.

Key binnen, en heb nog 1.000 yen teruggestort gekregen.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline _GGG_

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 31
Re: Nieuwe firmware AOR AR-DV1
« Reactie #19 Gepost op: 17 maart 2021, 17:54:45 »
ligt het aan mij of is de prijs een beetje belachelijk? de aanschaf was al duur zat voor menig hobbyist.
ik snap dat software ontwikkeling geld kost, maar stel je voor dat bv Apple of Samsung geld gaat vragen voor firmware updates.
of vergelijk ik nu appels met peren?
AOR AR-DV1, Uniden UBC8500XLT, Diamond X-5000, RTL-SDR.COM stick

Online gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Nieuwe firmware AOR AR-DV1
« Reactie #20 Gepost op: 17 maart 2021, 18:51:45 »
ligt het aan mij of is de prijs een beetje belachelijk? de aanschaf was al duur zat voor menig hobbyist.
ik snap dat software ontwikkeling geld kost, maar stel je voor dat bv Apple of Samsung geld gaat vragen voor firmware updates.
of vergelijk ik nu appels met peren?

Ja.

Hoeveel iPhone's en Samsung telefoons worden er verkocht, en hoeveel jaar gaan ze voor de meeste mensen mee? Daar zitten de ontwikkelingskosten voor toekomstige firmware al in de aanschafprijs.

Hoeveel DV1's zouden er wereldwijd verkocht zijn?

Begrijp me niet verkeerd, ik had het ook liever gratis gehad, maar begrijp wel dat ze er een bedrag voor vragen. Verder is deze nieuwe functie (de nieuwe firmware is overigens gratis, alleen voor de extra Tetra-trunking functie moet bij betaald worden) volgens mij ontwikkeld voor de 5700, een apparaat waarvan er waarschijnlijk veel minder van worden verkocht dan de DV1.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Mark_V

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 26
Re: Nieuwe firmware AOR AR-DV1
« Reactie #21 Gepost op: 18 maart 2021, 14:39:00 »
Als AOR een printje had gemaakt voor deze extra trunking functie waar een enorme ontwikkeling aan vooraf was
gegaan en dit printje zou voor 130 euro verkocht worden waarvan 30 euro voor de onderdelen en de rest voor het
dekken van de ontwikkelingskosten, dan het je niemand gehoord.

Zoals gjbzmr al zei, de firmware heeft een update gehad (de HOLD functie) en die is gewoon gratis, voor die 90 euro
krijg je een extra functie op het apparaat en daar betaal je gewoon voor.
Dat dit gaat in de vorm van een key (een virtueel printje) is geheel 21ste eeuw.

Ook heb ik die 90 euro een beetje betaald om AOR te 'prikkelen' in de hoop dat ze dit apparaat blijven ondersteunen,
er zijn best nog wel wat zaken te verbeteren.

Want weet iemand bijv. een truuk om een frequentie 'over te hevelen' naar de VFO, want elke keer de frequentie weer
opnieuw te moeten inkloppen is wat lastig...

Grtzz  Mark

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Nieuwe firmware AOR AR-DV1
« Reactie #22 Gepost op: 18 maart 2021, 15:27:15 »
Want weet iemand bijv. een truuk om een frequentie 'over te hevelen' naar de VFO, want elke keer de frequentie weer opnieuw te moeten inkloppen is wat lastig...

In Memory Mode ENT drukken, dan wordt de frequentie overgeheveld naar VFO Z.

Offline Mark_V

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 26
Re: Nieuwe firmware AOR AR-DV1
« Reactie #23 Gepost op: 18 maart 2021, 18:30:07 »
Citaat
In Memory Mode ENT drukken, dan wordt de frequentie overgeheveld naar VFO Z.

Zo simpel :D bedankt! voor de tip is precies wat ik nodig heb.

Grtzz  Mark

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Nieuwe firmware AOR AR-DV1
« Reactie #24 Gepost op: 31 maart 2021, 13:51:54 »
Om de key te kopen moet op het formulier een postcode en adres worden ingevuld.
Mijn gegevens worden niet herkend, wat hier in te vullen? Ik zal allicht iets niet goed doen maar wat?

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Nieuwe firmware AOR AR-DV1
« Reactie #25 Gepost op: 31 maart 2021, 16:24:23 »
Bij postcode alleen de cijfers invullen. Bij provincie “afgelegen eiland” o.i.d.
Uiteindelijk gaat het om je emailadres, het serienummer van de DV1 en betaling, de rest is niet echt belangrijk.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Nieuwe firmware AOR AR-DV1
« Reactie #26 Gepost op: 31 maart 2021, 17:34:32 »
Alles duidelijk en gelukt.
Geweldig bedankt Mark!

Online gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Nieuwe firmware AOR AR-DV1
« Reactie #27 Gepost op: 2 april 2021, 18:50:03 »
Ik heb het nog niet echt werkend. Ja, er komen Gssi's in het schermpje. De lijst is al gauw 7 pag./50 posities, maar dat is alles.

Of ik nou in Single of Multi luiste, blijf alles door elkaar horen. Ook als ik in Singel door de lijst met Gssi's ga, veranderd niets. Ik kan ook geen Gssi muten en sterretje achter actieve Gssi komt maar heel kort te voorschijn. Gssi die ik hoor licht niet zwart/contrasterend op. En ik heb 'm ook nog nooit naar een andere frequentie zien verspringen.

Doe ik iets verkeerd?
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Mark_V

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 26
Re: Nieuwe firmware AOR AR-DV1
« Reactie #28 Gepost op: 3 april 2021, 15:15:29 »
Klinkt niet echt zoals het hoort, wanneer je een willekeurige Tetra frequentie intoetst gaat de Aor
dan wel naar het controle kanaal?
Ook zijn er bedrijven die geen trunking gebruiken, als ik bijv. naar de HTM uit Zoetermeer luister
veranderd de frequentie ook niet.

Dat je in de stand multi alles 'doorelkaar' hoort klopt wel, al gaat het wel netter als in de 'oude'
situatie waar er willekeurig naar één van de tijdsloten werd gesprongen.

Ik weet niet waar je woont, maar een mooie testfrequentie is de vaccinatie straat in de RAI
425.20625Mhz is het controle kanaal en ze gebruiken weinig GSSI's

0001002 -> Parkeerplaats
0001003 -> ?
0001004 -> Manager oid.
0001013 -> Distributie vaccines

Als laatste zou je nog een complete reset kunnen uitvoeren, ik heb wel meer gelezen dat
de AOR wel eens van 'slag' kan zijn...

Grtzz  Mark

Online gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Nieuwe firmware AOR AR-DV1
« Reactie #29 Gepost op: 3 april 2021, 15:52:12 »
Ik woon in Zoetermeer en luister idd naar HTM.  Rai ga ik niet kunnen ontvangen hier.

Nou ja. Ga er van de week wel weer even naar kijken .
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850