Auteur Topic: frequentie zendmasten tussen Akersloot en Alkmaar  (gelezen 12200 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline DELETED

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: frequentie zendmasten tussen Akersloot en Alkmaar
« Reactie #15 Gepost op: 21 januari 2007, 20:37:00 »
Citaat
Quote:
Ben toch wel benieuwd wat die zenders in Heiloo daar nu staan te doen.

Ik ga wel eens een keertje kijken of er iets te zien is. Ik vermoed dan dat ze niets meer staan te doen (?). Misschien vindt 'men' het wel gewoon te duur om ze weg te halen?
Mars

Gister even gekeken bij die 2 zendmasten. Was eerlijk gezegd niet veel aan te zien. Heb wat fotootjes gemaakt van 1 mast. Heb ze online gezet op http://www.mijnalbum.nl/Album=TSSX436W
Viel me op dat de mast helemaal bovenin een 'piramide' achtig geval heeft (zie 3e foto). Dat had de tweede mast niet. Ik weet niet of er oorspronkelijk antennes in gehangen hebben? Nu is er niets te zien dan een mast met spandraden. Of is dat de antenne?  :? Onderaan de masten staat bij elk nog een stenen huisje. Geen bordjes kunnen ontdekken in de buurt van een gebruiker ofzo. Blijft voor mij dus onduidelijk of ze nog in gebruik zijn voor iets.
vr.gr.
Mars

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: frequentie zendmasten tussen Akersloot en Alkmaar
« Reactie #16 Gepost op: 22 januari 2007, 10:44:47 »
Het 'pyramide achtige bouwsel' wat Mars noemt zou mogelijk de ophanging kunnen zijn voor de topcapaciteit van een verticale antenne.

Even wat theorie: Het Decca navigatie systeem maakt gebruik van frequenties tussen globaal 70 en 130 kHz. Het gebied tussen 30 en 300 kHz noemt ment het langegolf gebied. Dus met golflengte tussen 10 en 1 kilometer. Wil je hiervoor een verikale antenne plaatsen van één vierde golflengte, dan heb je te maken met antenne hoogte  van een paar honderd meter. Hier kleven vaak allerlei bezwaren aan. Wat je dan kunt doen is het plaatsen van een vertikale antenne met een 'kleine' hoogte, die wordt verlengd door aan de top van de antenne draden vast te maken.  Dit noemt men dan een vertikale antenne met topcapaciteit. Wereldwijd wordt dit vaak toegepast.
Het kan natuurlijk ook zijn dat het 'pyramide achtige bouwsel' ergens anders voor heeft gediend.

Bubo bubo

Offline jomaco

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 199
Re: frequentie zendmasten tussen Akersloot en Alkmaar
« Reactie #17 Gepost op: 22 januari 2007, 14:31:47 »
Onze vroegere middengolfomroepantennes stonden vroeger in Jaarsveld, dat was zo'n goede locatie; sinds men die verplaatst heeft, dacht nu op de Veluwe bij Kootwijk (???) is het bereik al een stuk minder geworden, in limburg b.v. is de signaalsterkte echt minder als vroeger.

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: frequentie zendmasten tussen Akersloot en Alkmaar
« Reactie #18 Gepost op: 22 januari 2007, 17:50:25 »
Citaat van: "jomaco"
Onze vroegere middengolfomroepantennes stonden vroeger in Jaarsveld, dat was zo'n goede locatie; sinds men die verplaatst heeft, dacht nu op de Veluwe bij Kootwijk (???) is het bereik al een stuk minder geworden, in limburg b.v. is de signaalsterkte echt minder als vroeger.

In Kootwijk hebben nooit middengolf omroepzenders gestaan. In Kootwijk begon men met langegolf radio uitzendingen, later gevolgd door kortegolf radio. Kootwijk is jarenlang een van de zenderlocaties geweest van o.a. Scheveningen radio.
Tegenwoordig staan de middengolf omroepzenders o.a. in Lopik, Flevoland en Hulsberg.

Bubo bubo

Leen Ansems

  • Gast
Re: frequentie zendmasten tussen Akersloot en Alkmaar
« Reactie #19 Gepost op: 23 januari 2007, 06:54:19 »
Citaat van: "bubo bubo"
Citaat van: "jomaco"
Onze vroegere middengolfomroepantennes stonden vroeger in Jaarsveld, dat was zo'n goede locatie; sinds men die verplaatst heeft, dacht nu op de Veluwe bij Kootwijk (???) is het bereik al een stuk minder geworden, in limburg b.v. is de signaalsterkte echt minder als vroeger.

In Kootwijk hebben nooit middengolf omroepzenders gestaan. In Kootwijk begon men met langegolf radio uitzendingen, later gevolgd door kortegolf radio. Kootwijk is jarenlang een van de zenderlocaties geweest van o.a. Scheveningen radio.
Tegenwoordig staan de middengolf omroepzenders o.a. in Lopik, Flevoland en Hulsberg.

Bubo bubo

In Kootwijk stonden inderdaad zenders van Sceveningen radio en ook zenders voor het kortegolfverkeer van diverse luchtvaartmaatschappijen. Maar terug bij Heilo: inderdaad zit er topcapaciteit in de antennes. Ik weet dat er een tuningunit heeft gestaan met behoorlijk grote spoelen. Ik ben er zelf nooit geweest en kan dus niet zeggen hoe het er uit zag.
Mvg,
Leen

Offline BobP

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 1
Re: frequentie zendmasten tussen Akersloot en Alkmaar
« Reactie #20 Gepost op: 28 juni 2011, 12:57:03 »
Om een aantal misverstanden de wereld uit te helpen over de masten in Heiloo.
Dit waren zendmasten van het navigatiesysteem Decca. De gehele mast was antenne. De mast is bijna 100 meter hoog. Nog veel te kort voor de uit te zenden frequentie. (ongeveer 100 kHz). Het "ooievaarsnest" op de top is inderdaad een topcapaciteit. Het hielp niet veel, vandaar dat het niet meer gebruikt is nadat de mast die het dichtste bij de A9 stond, is omgewaaid en opnieuw is opgebouwd. Het omwaaien is inderdaad gebeurd door het doorroesten van een anker. De PTT kon daar niets aan doen omdat het onder de grond zat. De "rod" was bekleed met plastic, wat beschadigd is, waarschijnlijk door stratenmakers. Door de beschadiging kwam er zuur water bij en de "rod" roestte door. De neergaande draden waren tuien. Een deel van de tuien werkte ook als antenne. Op de foto's zie je halverwege de isolatoren zitten. Behalve in Heiloo stonden er ook masten in Finsterwolde, Gilze Rijen en Westdorpe bij Sas van Gent. Heiloo en Finsterwolde zijn inmiddels gesloopt. Gilze Rijen en Westdorpe wqorden gebruikt als dragers voor FM zendantennes.
Ik heb 26 jaar gewerkt bij het Deccasysteem, waarvan 16 jaar in Heiloo.

mvg
Bob

Leen Ansems

  • Gast
Re: frequentie zendmasten tussen Akersloot en Alkmaar
« Reactie #21 Gepost op: 28 juni 2011, 15:05:01 »
Tja Bob, Ik zat naast Guus Nolle toen het telefoontje over die omgewaaide mast binnen kwam. Wat werd die ineens wit. Gebeurde rond de kerstdagen.