Auteur Topic: Flex protocol encoden (uitzenden)  (gelezen 6974 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

stefanvde

  • Gast
Flex protocol encoden (uitzenden)
« Gepost op: 19 maart 2006, 17:31:04 »
Ivm het bouwen van flexontvangers ben ik opzoek naar software om flex te kunnen coderen om dat als modulatie in een testzender te gebruiken. Is er iemand die zoiets ooit gezien heeft? Kan trouwens ook geen gedetailleerde info vinden over de opmaak van het protocol, ook niet op de motorola site. Wellicht heeft Peter hier meer kaas van gegeten?


Groetjes Stefan.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Flex protocol encoden (uitzenden)
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2006, 17:39:17 »
Het is een beschermd protocol en je kan dat dus niet op het internet vinden.
Er bestaat testmateriaal (HP o.a.) waarmee berichten kunnen worden samengesteld voor een pagertest.
mvg,
Leen

stefanvde

  • Gast
Re: Flex protocol encoden (uitzenden)
« Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2006, 17:52:10 »
Leen,

Bedankt voor de snelle reactie. Ik snap dat het protocol beschermd is. Ik neem aan het pocsag protocol ook beschermd is, maar dat is wel terug te vinden. De opbouw van de databits en dergelijke. Wanneer men apparatuur bouwt dat dit flex protocol moet gaan gebruiken, moeten zij toch aan de informatie moeten kunnen komen?
Stefan

Leen Ansems

  • Gast
Re: Flex protocol encoden (uitzenden)
« Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2006, 18:07:23 »
Het POCSAG protocol is openbaar. Even opvragen bij ETSI. Wie materiaal wil bouwen met het flexprotocol moet betalen aan Motorola en papieren tekenen. Dan pas krijg je het protocol in handen.
mvg,
Leen

stefanvde

  • Gast
Re: Flex protocol encoden (uitzenden)
« Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2006, 18:17:07 »
Dat is duidelijke taal. Ben ik wel even nieuwsgierig hoe jij aan die feitjes komt? Werkzaam in dat wereldje? Kan wel zeggen dat er concurrentie onderweg is voor de flexbox...

stefanvde

  • Gast
Re: Flex protocol encoden (uitzenden)
« Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2006, 18:26:44 »
Een programma dat pocsag codeert is ook prima, indien dit bestaat. Heb het tot dusver niet kunnen vinden. Decodeer software is er voldoende maar codeer....

Leen Ansems

  • Gast
Re: Flex protocol encoden (uitzenden)
« Reactie #6 Gepost op: 19 maart 2006, 18:29:07 »
Nee, ben een beginneling. Ben pas 33 jaar werkzaam in de radiotechniek.
De lezers op dit forum staan altijd open voor goede en nieuwe dingen.
mvg,
Leen

Leen Ansems

  • Gast
Re: Flex protocol encoden (uitzenden)
« Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2006, 18:35:17 »
Een programma voor POCSAG berichten samen te stellen bestaat wel. Kijk eens op de Duitse sites onder BOS. Volgens mij heb ik het daar gezien. Zelf hoef ik dat niet. Kan n.l. het gehele protocol in het meetinstrument nabootsen en ook biterrors plaatsen. Gebruik het zelden eerlijk gezegd.
mvg,
Leen

stefanvde

  • Gast
Re: Flex protocol encoden (uitzenden)
« Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2006, 18:39:11 »
Ik zal eens nazoeken, eerst eens even naar de plaatselijke griek. Tot zover bedankt.
Groetjes,
Stefan

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4911
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Flex protocol encoden (uitzenden)
« Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2006, 13:24:42 »
Citaat van: "stefanvde"
Een programma dat pocsag codeert is ook prima, indien dit bestaat. Heb het tot dusver niet kunnen vinden. Decodeer software is er voldoende maar codeer....

Dat programma heet PE (Pocsag Encoder). Het is een DOS-programma gemaakt door Clive Cooper en is de tegenhanger van PD (Pocsag Decoder). Ik moet dat wel ergens hebben..

[edit] - je kunt het hier downloaden.

Rene

Offline Wopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 858
Re: Flex protocol encoden
« Reactie #10 Gepost op: 20 maart 2006, 15:41:14 »
Citaat van: "stefanvde"
Ivm het bouwen van flexontvangers ben ik opzoek naar software om flex te kunnen coderen om dat als modulatie in een testzender te gebruiken. Is er iemand die zoiets ooit gezien heeft? Kan trouwens ook geen gedetailleerde info vinden over de opmaak van het protocol, ook niet op de motorola site. Wellicht heeft Peter hier meer kaas van gegeten?


Groetjes Stefan.

Het coderen van FLEX bestaat volgens mij niet het enige wat voor POCSAG bestaat is PE maar dat is dos ;) Maar wel werkzaam schijnt...nooit werkend gehad.

De enige manier om FLEX goed te testen is een testset update te kopen, dat je de testset voorziet van nieuw software zodat je FLEX uit kan zenden.

Peter Hunt test zijn PDW altijd (meen ik) door een file die opgenoment is door de dos versie van PDW -> POCFLEX weer af te spelen die kan dan gebruikt worden. Maar dat was vroeger weet niet hoe hij het nu doet want het is nu zo druk op het netwerk dat zodra je hem aanzet je wel berichten hebt.

Is er markt voor FlexBoxen ? En heb je dan wat vernieuwends, want de huidige hoor je heel erg weinig over, veel meer mensen hangen hem aan hun scanner omdat je dan ook nog shipplotter en pocsag kan decoderen.

Of heb je een versie met een scherm dit zou wel een optie kunnen zijn voor in de auto een hele complete box.

Vergeet niet dat alles past in een pagertje...de Jupiter kan 2029568 ontvangen dus dan heb je al een ideale ontvanger want brandweer is meestal een temp code en ambulance doet het meeste individueel. Persoonlijk ben ik meer geintereseerd in brandweer.

Ben benieuwd naar je concept...mag je ook via PM uitleggen ;) Er zijn trouwens voldoende PDFjes te vinden met het volledige of gedeeltelijke protocol...alleen niet via google die circuleren eerder per email rond.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Flex protocol encoden
« Reactie #11 Gepost op: 21 maart 2006, 00:37:21 »
Citaat van: "Wopper"
Is er markt voor FlexBoxen ? En heb je dan wat vernieuwends, want de huidige hoor je heel erg weinig over, veel meer mensen hangen hem aan hun scanner omdat je dan ook nog shipplotter en pocsag kan decoderen.

Hier moest ik toch echt even achter mijn oren krabben. Een Flexbox aan de scanner hangen? Een Flexbox is een ontvanger (kristalontvanger met 1 frequentie) in combinatie met een modempje, waardoor je de output dus in 1x aan de computer kunt aanbieden. Hier komt geen scanner meer bij kijken en de modes die jij noemt kun je er al helemaal niet mee ontvangen.

Of er markt voor is? Nou dat weet ik wel zeker. Zat mensen die niet in hun scanner willen knutselen (discriminatoruitgang), die inmiddels geen scanner meer hebben (of nooit hebben gehad?) of die voor de ontvangst van de hulpdiensten geen scanner gebruikten maar een portofoon of zoiets.

De huidige prijs valt ook mee, tenzij je natuurlijk voor weinig op de eerste rang wilt zitten. Concurrentie is nooit wat mis mee, lagere prijzen ook niet :)

Groeten, Peter.