Auteur Topic: Soorten oproepen (capcode ALVS versus roepnamen)  (gelezen 813 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Dulphiensten

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Soorten oproepen (capcode ALVS versus roepnamen)
« Gepost op: 23 januari 2024, 21:00:30 »
Er lijken grofweg 2 typen kazernes te zijn, om even de GMS definitie te gebruiken die posten samentrekt en alles gewoon kazernes noemt;

A) kazernes die een capcode hebben voor een voertuig (bv 1201509), naast de roepnaam (bv 20-7131).
Hierbij lijkt de capcode te gaan om AVLS? (Automatisch Voertuig Locatie Systeem). Is dat enkel zodat de monitor een GPS locatie doorkrijgt? of is het ook een manier van de MKB om een adres naar de navigatie te sturen, of meer?

B) kazernes die geen capcodes voor voertuigen hebben, en enkel de roepnaam achteraan in het bericht noemen.
Ik neem aan dat ze dan via GMS een uitrukvoorstel krijgen waarbij de capcodes de juiste ploegen alarmeren, die dan wel weten welk voertuig ze gaan nemen?

Klopt dit? Of zijn er meer soorten? Of klopt mijn idee over hoe het werkt bijvoorbeeld niet?

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2324
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Soorten oproepen (capcode ALVS versus roepnamen)
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2024, 21:26:21 »
De KVK / GMS maken het uitrukvoorstel.
Dit is op basis van locatie object, tijdstip etc.
Op basis hiervan wordt de alarmering ge´nitieerd.
Dit is per regio verschillend.
Men kan op basis van beschikbaarheid/locatie voertuigen alarmeren. Voertuigen kunnen ook uit dienst zijn, voor bijvoorbeeld onderhoud.
Ook kan een voertuig een CAP-code hebben, deze wordt dan gebruikt om de navigatie in te stellen.
Men kan ook manschappen alarmeren, welke dan zelf het juiste voertuig bemannen.
Kortom, dit is per regio/korps anders. Ongetwijfeld gaan er mensen reageren hoe het bij hun gebeurt. Dan zie je dat er geen vaste regel voor is.

Offline Dulphiensten

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Re: Soorten oproepen (capcode ALVS versus roepnamen)
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2024, 21:34:17 »
Ik kan mij wel voorstellen dat, gezien de brandweer vooral, dit een enorme historie heeft. Dingen zijn gewoon zo gelopen, zeg maar.

Maar dan moet er nu dus een olifant van een database zijn, ergens in Nederland, of erger nog, verspreid over meldkamers, waarin men nog wel weet hoe het zit? Dat is niet alleen enorm lastig voor beheerders, maar ook onhandig voor gebruikers en gevaarlijk voor continu´teit, niet?

Als er landelijk standaarden bedacht worden, en die worden er (https://nipv.nl/standaarden/) dan zou het beter, goedkoper en makkelijker moeten kunnen. Ook al moet je dan vanuit de huidige situatie daar naartoe zien te werken.

Het feit dat capcode-regio's bij 1 beginnen in Amsterdam, en veiligheidsregio's in Groningen, is een mooi begin. Maar zeker met capcodes is er nog een hoop te verbeteren. Ik merk zelfs al dat er bij roepnamen (20-7131) zelfs soms voertuigen in reeksen zitten waar ze niet thuishoren.

Beetje jammer wel, voor iemand als ik. Die van orde houdt :)

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2324
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Soorten oproepen (capcode ALVS versus roepnamen)
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2024, 06:12:14 »
Er bestaat geen "Brandweer Nederland Standaard" hiervoor.
Gaan we wel steeds meer heen, maar dat is er niet.
Zit ook veel historie in, er zijn vrijwillige / beroeps / bedrijfs / overheid / gemengde korpsen. Die werken allemaal anders.
GMS Vult men zelf.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7544
  • PE1RFR
Re: Soorten oproepen (capcode ALVS versus roepnamen)
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2024, 18:25:09 »
Maar dan moet er nu dus een olifant van een database zijn, ergens in Nederland, of erger nog, verspreid over meldkamers, waarin men nog wel weet hoe het zit? Dat is niet alleen enorm lastig voor beheerders, maar ook onhandig voor gebruikers en gevaarlijk voor continu´teit, niet?

Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt (en in zekere zin tegen ageert), als buitenstaander? GMS is deels een landelijk systeem (vroeger was dat regionaal) met per regio er een extra eigen laag overheen, omdat bepaalde zaken uitsluitend in de eigen regio van belang zijn.

Als er landelijk standaarden bedacht worden, en die worden er (https://nipv.nl/standaarden/) dan zou het beter, goedkoper en makkelijker moeten kunnen. Ook al moet je dan vanuit de huidige situatie daar naartoe zien te werken.

In welk opzicht is er geen sprake van een standaard dan?

Het feit dat capcode-regio's bij 1 beginnen in Amsterdam, en veiligheidsregio's in Groningen, is een mooi begin.

Er zijn 25 regio's en 15 C2000-clusters. Daarnaast kunnen capcodes niet met 20, 21, 22, 23, 24 of 25 beginnen.

Maar zeker met capcodes is er nog een hoop te verbeteren. Ik merk zelfs al dat er bij roepnamen (20-7131) zelfs soms voertuigen in reeksen zitten waar ze niet thuishoren.

Wat bedoel je hier nu weer mee? Je bent vrij vers op dit forum maar lees in verschillende berichten dat je over een hoop zaken een mening hebt terwijl je aan de andere kant eigenlijk laat merken er weinig vanaf te weten. Dat bijt elkaar een beetje, maar misschien ligt dat aan mij...

Offline PD7AC

  • Alarmerings functionaris
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 342
    • PD7AC
Re: Soorten oproepen (capcode ALVS versus roepnamen)
« Reactie #5 Gepost op: 5 februari 2024, 14:50:43 »
De KVK / GMS maken het uitrukvoorstel.
Dit is op basis van locatie object, tijdstip etc.
Op basis hiervan wordt de alarmering ge´nitieerd.
Dit is per regio verschillend.
Men kan op basis van beschikbaarheid/locatie voertuigen alarmeren. Voertuigen kunnen ook uit dienst zijn, voor bijvoorbeeld onderhoud.
Ook kan een voertuig een CAP-code hebben, deze wordt dan gebruikt om de navigatie in te stellen.
Men kan ook manschappen alarmeren, welke dan zelf het juiste voertuig bemannen.
Kortom, dit is per regio/korps anders. Ongetwijfeld gaan er mensen reageren hoe het bij hun gebeurt. Dan zie je dat er geen vaste regel voor is.

GMS maakt een uitrukvoorstel, maar de CD (CarDrive) bepaald welke eenheid het snelste kan uitrukken. KVT word in Zuidoost en Brabant Noord alleen gebruikt als uitvalbasis mocht CD uitvallen.

KVT is dus backup, en CD (CarDrive) is eerste prioriteit

Offline SeaSparks

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 160
Re: Soorten oproepen (capcode ALVS versus roepnamen)
« Reactie #6 Gepost op: 8 februari 2024, 08:41:31 »
De KVK / GMS maken het uitrukvoorstel.
Dit is op basis van locatie object, tijdstip etc.
Op basis hiervan wordt de alarmering ge´nitieerd.
Dit is per regio verschillend.
Men kan op basis van beschikbaarheid/locatie voertuigen alarmeren. Voertuigen kunnen ook uit dienst zijn, voor bijvoorbeeld onderhoud.
Ook kan een voertuig een CAP-code hebben, deze wordt dan gebruikt om de navigatie in te stellen.
Men kan ook manschappen alarmeren, welke dan zelf het juiste voertuig bemannen.
Kortom, dit is per regio/korps anders. Ongetwijfeld gaan er mensen reageren hoe het bij hun gebeurt. Dan zie je dat er geen vaste regel voor is.

GMS maakt een uitrukvoorstel, maar de CD (CarDrive) bepaald welke eenheid het snelste kan uitrukken. KVT word in Zuidoost en Brabant Noord alleen gebruikt als uitvalbasis mocht CD uitvallen.

KVT is dus backup, en CD (CarDrive) is eerste prioriteit

En dat is dus per regio ook weer anders, want o.a. in Haaglanden en Rotterdam (zowel BRR als BZHZ) heet dat weer ART (Aanrijtijdenserver) en wordt er dynamisch gealarmeerd (dus afhankelijk van locatie incident en locatie van de benodigde voertuig(rollen), rijroutes en - snelheden en infra (bruggen open/dicht, files e.d.)

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2324
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Soorten oproepen (capcode ALVS versus roepnamen)
« Reactie #7 Gepost op: 8 februari 2024, 16:18:56 »
NOG Heeft er momenteel een aanbesteding voor lopen.
Fryslan gebruikt RIS / LIVEOP.