Auteur Topic: Statusmeldingen Rijnmond...  (gelezen 18569 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Wouter

  • Gast
Statusmeldingen Rijnmond...
« Gepost op: 22 juni 2003, 13:27:26 »
Hallo daar,

Ik gebruik sinds een uurtje BOS-Control voor het decoderen van de statuscodes van de Rotterdamse politie via de geluidskaart.

Nou, statuscodes ontvangen doet 'ie wel, ik kan er alleen geen wijs uit!

Ik snap nog wel dat een roepnummer gekoppeld is aan een sleutelnummer, maar als de 05.04 bijvoorbeeld een status 2 stuurt ontvangt BOS de code: 01010406 en koppelt daaraan *ALTIJD* status "-F-". Welk voertuig ook een status verzendt, altijd zegt BOS-Control dat het een F is.

Dus... weet iemand hoe ik wijs kan worden uit deze chaos? Ik heb al uitgeplozen dat een FMS-code als volgt is opgebouwd:

  4 bits voor de Discipline (Brw/Amb/Pol) (lijkt me binnen dit netwerk     nvt.)
  4 bits voor de regio/district
  8 bits voor de plaats/district
16 bits voor de roepnaam
  8 bits voor de status

Totaal 40 bits?! :?

Ik denk niet dat deze indeling in NL van toepassing is, maar goed, misschien kan het een beetje helpen bij het uitpluizen van hoe dit zit...

Suggesties? Iemand?  :?:

Wouter

  • Gast
Re: Statusmeldingen Rijnmond...
« Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2003, 15:22:48 »
Ah! Het gaat over, ik ben er inmiddels achter, ik moest gewoon eventjes afstemmen op de ingangsfrequentie, daar zie je wel de statuscode, op de uitgangsfrequentie kom je alleen de bevestiging van deze code tegen, dat is dus blijkbaar een F...

Jammer alleen dat die ingangsfrequentie niet in relais staat... :-(

peter van der waal

  • Gast
Re: Statusmeldingen Rijnmond...
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2003, 16:50:00 »
hallo wouter

waar heb jij dat programa van daan en heb je er ook een beschrijving van

groetjes peter

Wouter

  • Gast
Re: Statusmeldingen Rijnmond...
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2003, 21:49:11 »
Peter,

Je hebt verschillende programma's om FMS mee te decoderen, de bekendste zijn FMS32 en BOS-Control. Van beide programma's is de demoversie op
http://homepages.compuserve.de/ChPestner/Download.htm te downloaden.

Een beschrijving, tja dat is wat lastig, als je een beetje Duits kunt is het best snel te begrijpen, probeer het programma anders eens uit en als je dan nog vragen hebt, mail me dan eventjes: w.krijger@hulpdienstenzhz.nl.

Verder zit er een (Duitstalige) help-functie bij het programma, misschien dat je daarmee verder kunt komen.

Groetjes,

Wouter

peter van der waal

  • Gast
Re: Statusmeldingen Rijnmond...
« Reactie #4 Gepost op: 25 juni 2003, 16:42:37 »
welke freqentie's gebruikjij er voor

en het werkt zekker oke gewoon via je ext speaker uitgang op je scanner en dan naar je geluidskaart
gebruikje je line in of je mic ingang op je geluidskaart

groetjes peter

Wouter

  • Gast
Re: Statusmeldingen Rijnmond...
« Reactie #5 Gepost op: 25 juni 2003, 23:24:54 »
Voor die statusmeldingen heb je maar één frequentie nodig, voor de regio Rijnmond is dit 78.140 MHz. Als je op dit kanaal afstemt hoor je regelmatig een soort "geplop", dat zijn de statuscodes die verzonden worden.

De plug prik je op je scanner inderdaad op ext.speaker of earphone en ik gebruik op mijn eigen geluidsnaar de line-in, maar het hangt een beetje van je geluidskaart af welke ingang je het beste kunt gebruiken. Het enige verschil is eigenlijk dat op je microphone-ingang het signaal versterkt wordt, op de line-in niet.

Groeten,

Wouter

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21682
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Statusmeldingen Rijnmond...
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2003, 00:14:26 »
Citaat van: "Wouter"
Voor die statusmeldingen heb je maar één frequentie nodig, voor de regio Rijnmond is dit 78.140 MHz.

78.1375 ;-)

peter van der waal

  • Gast
Re: Statusmeldingen Rijnmond...
« Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2003, 15:02:34 »
bedankt voor jullie inf ik ga het eens proberen





groetjes peter

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: Statusmeldingen Rijnmond...
« Reactie #8 Gepost op: 1 december 2003, 00:28:16 »
Peter, heb je het nog geprobeerd en zo ja, is het gelukt?

Ik wil het overigens gaan proberen met een discriminatoruitgang en een modem, iemand enig idee of dat kan?

MVG,
Arlé
Met vriendelijke groet,
Arlé


Wouter

  • Gast
Re: Statusmeldingen Rijnmond...
« Reactie #9 Gepost op: 1 december 2003, 20:39:30 »
Dat kan ik denk ik wel, al zul je dan hammcom software moeten gebruiken die onder DOS draait. Ik kreeg echter een uitstekend resultaat met FMS32, de databurst moest wel heel erg verminkt zijn wou hij niet gedecodeerd worden, het DOS-programma heb ik nooit echt aan de praat gekregen.

Dat programma wat gebruik maakt van je hammcom/discriminator staat eveneens op http://homepages.compuserve.de/ChPestner/Download.htm.

Groeten,

Wouter

Offline 7243

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 249
Re: Statusmeldingen Rijnmond...
« Reactie #10 Gepost op: 1 december 2003, 21:20:55 »
even een klein vraagje, word deze techniek door heel nederland gebruikt??Is dit het normale plot systeem waarmee politie ter plaatse plot e.d.??

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Statusmeldingen Rijnmond...
« Reactie #11 Gepost op: 1 december 2003, 22:44:24 »
Citaat van: "7243"
even een klein vraagje, word deze techniek door heel nederland gebruikt??
Is dit het normale plot systeem waarmee politie ter plaatse plot e.d.??

De techniek wordt door heel Nederland gebruikt, maar dat betekent niet dat *elke* regio deze statusplotting gebruikt. Sommige regio's werken met 5tvo, maar ik kan me ook voorstellen dat sommige regio's helemaal niet met automatische statusplotting werken, omdat het daarvoor niet druk genoeg is en dit soort dingen dus verbaal gemeld kan worden.

De regio's waar het gebruikt wordt, daar gaat het 9 van de 10 keer via het reguliere kanaal, kan soms erg vervelend zijn, maar niet voor elke regio is een seperaat statuskanaal rendabel. Maar met C2000 wordt alles beter :D

Haaglanden en Rijnmond hebben sowieso een apart statuskanaal, in Amsterdam en Eindhoven gaat het via de MDT, een gedeelte van Brabant werkt met 5tvo en verder zou ik het zo 1,2,3 niet weten...

Groeten, Peter.

Jack S.

  • Gast
Re: Statusmeldingen Rijnmond...
« Reactie #12 Gepost op: 5 december 2003, 22:05:45 »
In "mijn" regio Limburg-Noord (23) wordt voor statusmeldingen ook gebruik gemaakt van FMS. Dit wordt gedaan over de reguliere kanalen, en omdat (bijna) altijd de hele regio op relais staat is het met de juiste software, en héél belangrijk de juiste instellingen, allemaal prima te volgen.

Ik gebruik hiervoor de demo-versie van HeiRue-Soft FMS32-Pro. Ten opzichte van de full-version kun je hiermee geen externe datafiles laden, niets printen en decodeerd het "slechts" 50 statusmeldingen. Omdat ik niet continue monitor voor mij niet echt een probleem.
Met het vergelijkbare programma Bos-Control heb ook ik (zie andere post over dit onderwerp) minder goede ervaringen, meer dan de helft van de voertuigplots werd niet gedecodeerd.

De "Duitse" instellingen van FMS32-Pro heb ik verwijderd en vervangen door de juiste regiogebonden "vertalingen" van de gebruikte FMS-data.
Helaas zijn de statusboxnummers niet gelijk aan de patrouille/wagennummers omdat die laatsten niet voertuig gebonden zijn. De statusboxnummers zijn dat in principe wel. In Limburg-Noord wordt een basiseenheids-voertuig echter bijna zonder uitzondering alleen vanuit z'n eigen basiseenheid ingezet dus geven de statusboxnummers wel (bijna) altijd de juiste basiseenheid weer.

De statussen blijken in veel regio's naar eigen inzicht te worden ingevuld zodat dit met goed luisteren en opletten zal moeten worden uitgevogeld. De op diverse scanner-websites genoemde statussen gaan voor Limburg-Noord in elk geval niet op, dat was me in het begin al direkt duidelijk. Gebruikt worden:

-Status 1: Aanrijdend
-Status 2: Ter plaatse
-Status 3:        ?
-Status 4:        ?
-Status 5:  Vrij
-Status 6:        ?

Wie BETROUWBARE informatie heeft over de tot nu toe onbekende statussen in de regio LIMBURG-NOORD mag het zeggen  :wink:

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Statusmeldingen Rijnmond...
« Reactie #13 Gepost op: 5 december 2003, 22:13:47 »
Hoi Jack,

Toch niet per ongeluk de "Condor-Jack" ? ;-)

Citaat van: "Jack S."
De statussen blijken in veel districten naar eigen inzicht te worden ingevuld zodat dit met goed luisteren en opletten zal moeten worden uitgevogeld.

Om heel eerlijk te zijn vind ik dit maar een vreemd verhaal. Het systeem kan volgens mij geen onderscheid maken tussen status X uit het ene district en status X uit een ander district. Dat zou wel heel erg onhandig werken. "Geeft u maar een tweetje, ohnee in uw district is het een drietje".

Groeten, Peter.

Jack S.

  • Gast
Re: Statusmeldingen Rijnmond...
« Reactie #14 Gepost op: 5 december 2003, 22:25:52 »
Ha die Peter!!

Ja joh, ik ben er weer. Na een turbulente tijd in de privésfeer heb ik nu weer tijd voor m'n grote hobby.
Ik heb nog wat in te halen en ben nu druk bezig met het maken van discriminator-taps in m'n scannerarsenaal  :wink:
Overigens petje af voor je inspanningen m.b.t. PDW en PocFlex, maar dat is aan jou wel toevertrouwd!!!

Ik heb het woord district onterecht gebruikt en dat zorgt waarschijnlijk voor de verwarring, ik bedoelde hiermee de regio. In de gehele regio Limburg-Noord hebben de statusnummers natuurlijk dezelfde betekenis, anders zou het inderdaad niet werken.

Groeten,
Jack