Auteur Topic: Gegevens in scherm politiewagens, hoe ?  (gelezen 3532 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

postme

  • Gast
Gegevens in scherm politiewagens, hoe ?
« Gepost op: 4 maart 2004, 08:59:37 »
Hallo allemaal,

Ik heb al een tijdje geen scanner meer geluisterd, druk met werk en kinderen...je kent dat wel...of niet... en heb hem onlangs weer eens uit de kast gehaald.

Na wat frequenties te hebben ge update kon ik weer luisteren.

Vooral de politie regios Rijnmond heeft mijn belangstelling.

Nu ben ik er achter gekomen dat ze tegenwoordig een wagen oproepen en vervolgens zeggen: "Er staat een bericht in je scherm....of.....ik zal het even naar je toe stralen"

Ik begrijp hieruit dat ze de interessante berichten tegenwoordig naar een terminal in de wagen sturen en zo het (af)luisteren van ether moeilijker maken.

Mijn vraag is: Zijn die berichten te ontvangen en te decoderen met behulp van software en welke frequenties worden gebruikt voor deze data overdracht :?:

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Gegevens in scherm politiewagens, hoe ?
« Reactie #1 Gepost op: 4 maart 2004, 15:29:03 »
Citaat van: "postme"
Mijn vraag is: Zijn die berichten te ontvangen en te decoderen met behulp van software en welke frequenties worden gebruikt voor deze data overdracht :?:

Rotterdam-Rijnmond maakt gebruik van het landelijke datanetwerk van RAM Mobile Data (http://www.ram.nl). Dit netwerk heeft verschillende frequenties in de 424 MHz (stoomboot geluiden :) )
De meldkamer kan dus berichten versturen naar de wagens en die zoeken via het netwerk hun weg naar de juiste "data-terminal", net zoals SMS-berichten.

Onder andere met de software PDW is dit "Mobitex" protocol te ontvangen, maar echt interessant is het (naar mijn bescheiden mening niet). Ten eerste kun je maar naar 1 frequentie tegelijk luisteren, je ontvangt dan alleen de berichten die via die zender worden verzonden. Ten tweede ontvang je niet alleen de berichten van de politie, maar ook berichten van andere gebruikers. In verhouding is de politie Rijnmond slechts een kleine gebruiker. Bovendien zijn de berichten geen "klare tekst". Er wordt een blok data verzonden waarin een hoop rommel staat (voor de opmaak, net zoals in een Word-document) en een klein stukje leesbare tekst.

Uiteindelijk komt het erop neer dat je een hoop moeite moet doen voor een klein beetje informatie. Mocht je er toch aan willen beginnen (met dezelfde software en aanpassingen kun je ook semafoonberichten ontvangen), kijk dan eens op mijn site http://www.p2000-flex.tk voor wat uitleg over de P2000 semafoonberichten en de software PDW en op http://www.discriminator.nl voor het (laten?) bouwen van een discriminatoruitgang op de scanner, iets wat je echt nodig hebt om data te kunnen decoderen, en niet te vergeten een "Hamcom" modem.

Groeten, Peter.

postme

  • Gast
Thnxs
« Reactie #2 Gepost op: 5 maart 2004, 19:55:40 »
Wow, bedankt voor deze zeer uitgebreide uitleg....

Tof dat er mensen zijn die de moeite nemen iets te willen uitleggen.

Ik ga eens kijken wat ik ga doen...

cya :D