Auteur Topic: VOEDINGS BRONNEN TBV PAGERS  (gelezen 11647 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Wopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 858
Re: Re:
« Reactie #15 Gepost op: 28 september 2005, 22:06:56 »
Citaat van: "vuurvreter63"
Hoe bereken je hoe lang je een accu moet opladen?

Naar de laadstroom per uur (mAh) van de lader gedeeld door de cappaciteit van de accu.


Bv accu 2200 en lader 500mah dan moet hij dus 2200/500= 4.4 uur laden maar je moet het altijd naar boven afronde omdat hij minder stroom opneemt hoe voller hij raakt.

PAGEBOY

  • Gast
Re: Re:
« Reactie #16 Gepost op: 29 september 2005, 07:32:51 »
Rob zijn rekenregel werkt voor Nicad accu's probleemloos.
Maar niet bij NiMH accu''s.

Bij overladen loopt de capaciteit van een NiMH accu snel terug, dit is een blijvende beschadiging.
Dit type accu's moet je laden met een delta-peak lader. Deze schakelt de lader uit op het moment dat de accuspanning iets zakt. Dit is het teken dat de accu vol zit. Daarna gaat hij over op druppelladen. Deze laders worden tegenwoordig overal voor weinig geld verkocht.

Wil je hem echt weer 100% vol hebben, neem dan een reflex lader met delta-peak. Reflex wil zeggen dat hij pulserend laadt. 2/3 laden en 1/3 ontladen, en dit 100 keer per minuut.
Het mooiste is wanneer je ook nog "spiked", dan maak je deze accu aan het begin van de laad cyclus "wakker" met een puls. Dit type lader is rond de 170 euro.

Let zeker niet op teksten als 2200mAH. Dit is lariekoek, allemaal reclame.
Wanneer je een capaciteitsmeting doet tijdens laden/ontladen zie je dat zo'n accu in praktijk 1600-1800mAH is. Die 2200mAH haal je misschien alleen met eerder beschreven laders. En dan nog niet bij alle accu's. Dan moet je ze echt matchen. 1 op de 10 haalt dit dan.

Moraal: gewoon lekker NiMH accu's gebruiken, maar niet handmatig laden.
Haal even een automatsche lader voor 15 euries.
Wanneer je merk accu's koopt (Panasonic/Sanyo) klopt de capaciteit redelijk. Bij B-merken abosluut niet.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Re:
« Reactie #17 Gepost op: 29 september 2005, 12:15:50 »
Pageboy,

Kan je ons merken en type`s noemen van laders waar je goede ervaring mee hebt?

groeten,
Leen

Hans Peter

  • Gast
Re: Re:
« Reactie #18 Gepost op: 29 september 2005, 13:25:33 »
Mijn bravo geeft nu batery alarm per melding van naarden bij de flanck: 29-09-05 om 14:22 is definitief leeg, zet er om 14:30 een  nieuwe volle gamma 2200 mAH accu in!:)

PAGEBOY

  • Gast
Re: Re:
« Reactie #19 Gepost op: 29 september 2005, 14:43:02 »
Citaat
Pageboy,

Kan je ons merken en type`s noemen van laders waar je goede ervaring mee hebt?

Leen,

Het leuke van NiMH accu's is dat dure laders niet nodig zijn.
Er zijn hiervoor nl. speciale IC's ontwikkelt (met delta-peak afslag en druppellaad stand). Deze IC's kosten bijna niks, verder zit er niet veel in zo'n lader.
Dus in principe is elke lader vanaf € 15.- geschikt, ze doen door dit speciale IC eigenlijk allemaal hetzelfde. Daarnaast heb je de duurdere microprocessor laders, maar dit is voor een sema pure overkill.
Dixons en Conrad hebben een mooie collectie.

Vwb. accu's gebruik ik veel Panasonic en Sanyo. Deze 2 merken zijn iets duurder (€ 4.95/stuk) maar veel beter dan de rest.
In accu's zit enorm veel verschil. GP is redelijk, Varta is rommel.

De laders die ik gebruik zijn de echte alleskunners voor modelbouw en vallen ook in de hogere prijsklasse (150 tot 300 euries).
Betreft de Futaba Reflex en Sch ülze Chämeleon.
Zijn zo duur omdat ze tevens Lipo's kunnen laden. Heeft te maken met mijn andere hobby.

Hans Peter

  • Gast
Re: Re:
« Reactie #20 Gepost op: 29 september 2005, 17:30:56 »
Ik ben op zoek naar een lader waar 1 of max 2 batterijen in kunnen net als wat men gebruikt bij de infostream..... daar kunnen max 2 batteryen in maar kan ook 1 geladen worden, welk merk moet ik dan hebben, en kan ik die gewoon kopen bij de kijkshop of speciafiek bij de electrohandel :?

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2147
Re: Re:
« Reactie #21 Gepost op: 29 september 2005, 19:24:19 »
Citaat
Ik ben op zoek naar een lader waar 1 of max 2 batterijen in kunnen net als wat men gebruikt bij de infostream..... daar kunnen max 2 batteryen in maar kan ook 1 geladen worden, welk merk moet ik dan hebben, en kan ik die gewoon kopen bij de kijkshop of speciafiek bij de electrohandel

Toevallig keek ik vandaag in de nieuwste Conrad gids. Daar staat dezelfde lader in als die we hebben voor de Infostream. Het merk was Voltcraft en de prijs als ik het goed heb 14,95 Euro.

Hans Peter

  • Gast
Re: Re:
« Reactie #22 Gepost op: 29 september 2005, 22:44:32 »
Kan je voor mij het artiekel nummer even geven, mag je ook doen op mijn e-mail: hpolivier@casema.nl;)

Leen Ansems

  • Gast
Re: Re:
« Reactie #23 Gepost op: 30 september 2005, 06:12:50 »
Pageboy,
Bedankt voor de duidelijke uitleg en ik denk dat heel wat gebruikers op dit forum hier wat aan hebben. Dat er duidelijke verschillen zijn in prestatie van diverse merken cellen was me bekend. Het heeft een keer in verslag van een onderzoek gestaan zoals ook de consumentenbond en kassa dingen laten onderzoeken. Ik weet alleen niet meer waar het verslag te lezen was/is. Een ieder kan nu berekenen of de aanschaf van 2 accu`s en een lader voor z`n pager de moeite waard is.

Groeten,
Leen

Krijn

  • Gast
Re: Re:
« Reactie #24 Gepost op: 30 september 2005, 10:10:26 »
Citaat van: "Wopper"
Citaat van: "Hans Peter"
Hoe veel mAh gebruik jij?, ik GAMMA 2200

Er is maar één goede cel op de markt dat zijn GP cellen :) 2000 nu bestaan al van 2500 !

Ik gebruikte voor mijn Digitale camera de GP 1800,
Werkte perfect....

Gert Jan

  • Gast
Re: Re:
« Reactie #25 Gepost op: 30 september 2005, 12:39:43 »
Citaat van: "Wopper"
Citaat van: "Hans Peter"
Hoe veel mAh gebruik jij?, ik GAMMA 2200

Er is maar één goede cel op de markt dat zijn GP cellen :) 2000 nu bestaan al van 2500 !

GP is idd prima, ik heb er echt een heleboel ;)
Wat wat raar is dat ze voor hun cellen een lagere gemiddelde capaciteit opgeven dan dat ze op de cel zetten, op de GP2500mAh staat dus dat de gemiddelde capaciteit 2450mAh is, beetje apart.
Ik heb ook zeer goede ervaring met Ansmann.

Hans Peter

  • Gast
Re: Re:
« Reactie #26 Gepost op: 3 januari 2006, 16:43:33 »
Zijn oplaadbare Duracell batterijen van 2300 mah een goede optie??

Offline mikey3

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 49
    • http://www.112beverwijk.nl
Re: Re:
« Reactie #27 Gepost op: 3 januari 2006, 17:52:18 »
ik gebruik conrad 2300 of het was 2500 maar in iedergevaal doe 3 maanden met een batterij echt top en gat het in de pro versie gewoon weer doen

Offline pdw112

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 118
Re:
« Reactie #28 Gepost op: 24 mei 2008, 11:50:58 »
Citaat van: "Wopper"
Bij de Jupiter pro kun je zelfs de waarden instellen waarbij de meter moet reageren dus deze is voorbreid op accu's

Accu is herlaadbaar.
Batterij is eenmalig.

Oké maar waar kan je dit dan instellen ik kan het niet vinden in mijn jup.
Ik heb geen programmer.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Re:
« Reactie #29 Gepost op: 24 mei 2008, 16:48:54 »
Citaat van: "pdw112"
Citaat van: "Wopper"
Bij de Jupiter pro kun je zelfs de waarden instellen waarbij de meter moet reageren dus deze is voorbreid op accu's

Accu is herlaadbaar.
Batterij is eenmalig.

Oké maar waar kan je dit dan instellen ik kan het niet vinden in mijn jup.
Ik heb geen programmer.

Dan gaat het niet. Je hebt een programmer en de software nodig. Geen vriend of kennis die de programmer heeft?
mvg,
Leen