Auteur Topic: jupiter pro pager  (gelezen 8570 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline jannette

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
jupiter pro pager
« Gepost op: 8 mei 2009, 10:48:53 »
Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van de Jupiter Pro pager. erg leuk.. maar ik heb problemen met het handmatig programeren.. er zat niet een handleiding voor dummies bij.. ik kom uit friesland.. Harlingen.. en wil van de omgeving op de hoogte zijn van brandweer, ambulance knrm en de lifeliners. en grip 1 t/m4  en zoveel mogelijk van brandweer harlingen.. of heel friesland is nog beter.. maar ja.. ik snap er geen retemeteet van welke codes moet ik gebruiken.. hoe voer ik ze in.. das nog wel het grootste probleem.. hoe stel ik het alarm in .. etcetc..
wie kan mij helpen/advies geven..

Offline Orionman8

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 16
Re: jupiter pro pager
« Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2009, 10:55:02 »
Je hebt het topic alleen bij de verkeerde gepost. Dit topic is voor scanners.
Er is een appart hoofdstuk voor p2000 pagers. Kijk daar eens. Maar het maakt niet uit. Hieronder wat links.

De codes die je moet invoeren zijn capcodes.

http://www.capcodes.nl/
http://capcode.livep2000.nl/index.php?uwregio=Friesland

Handleidingen

http://www.p2000shop.nl/Programmeer_han ... terPro.pdf
http://www.brandweer-ouder-amstel.nl/Ve ... manual.pdf
UBC 180XLT ** UBC 244 ** UBC 780XLT ** Sirio 1300

Offline jannette

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: jupiter pro pager
« Reactie #2 Gepost op: 8 mei 2009, 11:08:10 »
oepsie
ja ben beginnen he
ik moet nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel wat leren zucht
maar iig bedankt al voor je antwoord
groetjes

Offline henri_zomer

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
    • http://www.hvdrenthe.nl
Re: jupiter pro pager
« Reactie #3 Gepost op: 9 mei 2009, 15:59:47 »
Hoi Jannette,

volgens mij staat jouw berichtje wel degelijk op de juiste plaats.
zelf heb ik ook een jupiter pro pager versie 9.1, vraag me alleen even af welke versie jij hebt.
dat is namelijk voor het programmeren wel even handig om te weten.

Het invoeren van capcodes werkt bij alle jupiter pagers hetzelfde, alleen zijn er bij de nieuwere modellen nogal veel
opties die ook handmatig geprogammeerd kunnen worden.
Alleen ben ik in dat gedeelte nog niet helemaal thuis, dat doe ik zelf namelijk met het USB programmeerstation.

Maar goed, ik zal hieronder proberen uit te leggen hoe je de capcodes in de jupiter kunt programmeren, dan ontvang je in elk geval de berichten, en daar gaat het immers om.

stap1 haal het batterijklepje aan de achterkant van de pager open en haal de batterij eruit
stap2 druk op de menuknop (die knop met de 2 streepjes die op een pauze-teken lijken) en hou die knop vast
stap3 doe de batterij terug terwelijk je de knop ingedrukt blijft houden
stap4 als het goed is start de pager nu op en zie je in het display capcode 1 te voorschijn komen. ja kunt de knop dan loslaten
stap5 verander nu alle 7 cijfers in de juiste zodat de capcode die je wilt meelezen klopt. je verandert dit door met de pijltjes
         toetsen naar links of rechts te gaan zodat je op een cijfer komt dat je wilt veranderen, met de menu knop (die met de 2
         streepjes) laat je dit cijfer veranderen totdat het goed is enz.
stap6 druk op de readknop (de grote, helemaal rechts) dan verschijnt capcode 2
stap7 verander ook deze capcode door met de pijltjes toetsen en de menu knop de juiste capcode in te voeren, sluit af met de
         readknop, nu verschijnt capcode 3
stap8 doe dit voor alle 16 capcodes
stap9 als je na de 16e capcode op de readknop drukt krijg je de optie om het contrast (duidelijkheid van de letters op het scherm) in
         te stellen. deze staat vaak op 4, en dat werkt prima. Meer dan 4 worden de letters donkerder, minder dan 4 lichter.
         sluit ook dit af door op de readknop te drukken. Als het goed is verschijnt er nu PASS! in het scherm en start dan op.
         de pager is dan goed geprogrammeerd.

Hopelijk lukt het je met bovenstaande om in iedergeval de capcodes in jouw pager te zetten, zodat je kunt beginnen met het meelezen. Wat betreft de voor jou geschikte capcodes, ik heb eens even gekeken.
zal hieronder een mogelijkheid neerzetten, zie maar wat je wat lijkt, en je in de pager gaat zetten.
Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd het voor jouw woonplaats interessant te maken, en dat je in principe niets gaat missen.

nr01 0303322 blusploeg 1 Harlingen (hier komen meldingen voor blusploeg 1van alleen Harlingen)
nr02 0303323 blusploeg 2 Harlingen (hier komen meldingen voor blusploeg 2 van alleen Harlingen)
nr03 0302020 kazerne alarm Harlingen (hier komen meldingen voor de kazerne van Harlingen)
nr04 0300055 monitorcode brandweer Friesland (hier komen alle meldingen voor de brandweer in Friesland)
nr05 0320560 ambulance 021-32 Harlingen (hier komen meldingen voor ambulance 021-32 van Harlingen)
nr06 0320561 ambulance 021-33 Harlingen (hier komen meldingen voor ambualance 021-33 van Harlingen)
nr07 0320456 KNRM Reddingsboot Wiecher Harlingen (hier komen meldingen voor de reddingsboot Wiecher van Harlingen)
nr08 0320457 KNRM Reddingsboot Abt Harlingen (hier komen meldingen voor de reddingsboot Abt van Harlingen)
nr09 1735418 Kustwacht Reddingsboten Harlingen (hier komen meldingen van de kustwacht voor de reddingsboten van Harlingen)
nr10 0120988 Lifeliner 1 (hier komen meldingen voor Lifeliner 1, de traumahelikopter uit Amsterdam)

Zoals je ziet zijn er nog 6 plaatsen over, je hebt namelijk 16 capcodes in jouw pager.
Daar kan je naar eigen wens een aantal ambulances van omliggende plaatsen inzetten die mogelijk wel eens in Harlingen of in de buurt van Harlingen kunnen komen. Daarvoor ben ik nietbekend genoeg in jouw gebied.
Ook kan je ervoor kiezen om Lifeliner 2 en 3 (de traumahelikopters uit Rotterdam en Nijmegen) toe te voegen, maar dat is maar net waar jouw interesse ligt.
Een andere optie is het toevoegen van capcodes van Reddingsboten uit de omgeving.
Kortom: er kan nog genoeg, maar dat is afhankelijk wat je zelft wilt.
Om te beginnen en in Harlingen niets te missen lijken mij de bovenste 10 prima.

Succes ermee!!

Groetjes Henri

Offline Bennieboy

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 78
    • http://www.112-dokkum.tk
Re: jupiter pro pager
« Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2009, 08:12:14 »
Hey Henri,
Mooie tip man;).
Alleen als ik haar was had ik de OVD-G er ook in gezet;) 0320908 - OVD-G Friesland.
Want als die weg moet komt vaak de Lifeliner 4 mee;)

Groetjes;)!
Brandweer & Ambulance Dokkum, http://www.112-dokkum.tk [size=150]Jupiter Pro (v9.1)[/size]

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: jupiter pro pager
« Reactie #5 Gepost op: 10 mei 2009, 08:33:45 »
Citaat van: "Bennieboy"
Alleen als ik haar was had ik de OVD-G er ook in gezet;) 0320908 - OVD-G Friesland.
Want als die weg moet komt vaak de Lifeliner 4 mee;)

Sorry maar volgens mij is dat andersom. Als de LL4 (voor Friesland) wordt gepiept dan hoort de OvD-G ook in kennis gesteld te worden. Als de OvD-G gealarmeerd dan hoeft dat niet per definitie een heli-inzet in te houden. De OvD-G code loopt immers ook mee bij inzetvoorstellen van de brandweer, zoals grote brand en GRIP. Heli's hebben daar dan over het algemeen weinig te zoeken...

Groeten, Peter.

Offline henri_zomer

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
    • http://www.hvdrenthe.nl
Re: jupiter pro pager
« Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2009, 18:46:55 »
hallo,

Toevoegen van de OVD-G is inderdaad nog een erg handige optie, ik vraag me alleen even hardop af of de OVD-G in
Friesland meegepiept worden bij een heli-inzet.

Iets soortgelijks is er in Drenthe ook, hier zijn capcodes van de OVD-G (4 stuks) bekend, en vorig voorjaar (2008) werden
hier inderdaad heli-aankondigingen op gedaan, echter dat was van zeer korte duur.
Deze capcodes heb ik nog steeds wel in mijn pager staan met het oog op een evt. bezoek van de lifeliner 4 aan het helidek van
de Isala Klinieken in Zwolle, deze capcodes worden echter nauwelijks gebruikt.

Wat dat betreft ben ik dus niet genoeg bekend met de situatie in Friesland.

Maar goed, mijn motto zou dan inderdaad zijn: nog 6 plaatsen vrij --> levert het geen concrete heli-informatie op, jammer... maar beter proberen op een lege capcode dan er niets hebben staan.

Groet,

Henri Zomer

Offline Bennieboy

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 78
    • http://www.112-dokkum.tk
Re: jupiter pro pager
« Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2009, 14:15:42 »
Citaat van: "henri_zomer"
hallo,

Toevoegen van de OVD-G is inderdaad nog een erg handige optie, ik vraag me alleen even hardop af of de OVD-G in
Friesland meegepiept worden bij een heli-inzet.

Iets soortgelijks is er in Drenthe ook, hier zijn capcodes van de OVD-G (4 stuks) bekend, en vorig voorjaar (2008) werden
hier inderdaad heli-aankondigingen op gedaan, echter dat was van zeer korte duur.
Deze capcodes heb ik nog steeds wel in mijn pager staan met het oog op een evt. bezoek van de lifeliner 4 aan het helidek van
de Isala Klinieken in Zwolle, deze capcodes worden echter nauwelijks gebruikt.

Wat dat betreft ben ik dus niet genoeg bekend met de situatie in Friesland.

Maar goed, mijn motto zou dan inderdaad zijn: nog 6 plaatsen vrij --> levert het geen concrete heli-informatie op, jammer... maar beter proberen op een lege capcode dan er niets hebben staan.

Groet,

Henri Zomer

Was dat bij jullie zo?
Bij ons komt bijna altijd het MMT mee, het gebeurt zelden dat ze niet komen..

Vriendelijke groet,

Ben
Brandweer & Ambulance Dokkum, http://www.112-dokkum.tk [size=150]Jupiter Pro (v9.1)[/size]

MarcoP2000

  • Gast
Re: jupiter pro pager
« Reactie #8 Gepost op: 11 mei 2009, 16:57:37 »
Is het dus niet zo dat je met handmatig programmeren ook je eigen tekst bij de capcode kan zetten of kan dit alleen met een programmer gedaan worden..?

Zoja,
Dan dan ze beter of de programmer erbij kopen of hier iemand heel lief aankijken om 'm te programmeren..
Met een programmer kan je dan iig veel meer veranderen in de pager..

Offline ZwarteZee

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: jupiter pro pager
« Reactie #9 Gepost op: 11 mei 2009, 17:34:17 »
Lees deze eens, dan weet je wat wel of niet handmatig te programmeren is.

http://www.vorstenberg.nl/Gebruikers_handleiding_jupiter_pro_v86.pdf

Handmatig programmeren vanaf pagina 26
Een dag geen techniek, is een dag niet geleefd.....

Jupiter Pro V8.6
Nikon D80
18-70mm ED-IF AF-S DX Zoom
70-300mm AF-S VR Zoom
Speedlight SB-600

Offline SemafoonWinkel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 223
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: jupiter pro pager
« Reactie #10 Gepost op: 11 mei 2009, 20:28:04 »
Citaat
Is het dus niet zo dat je met handmatig programmeren ook je eigen tekst bij de capcode kan zetten of kan dit alleen met een programmer gedaan worden..?

Zoja,
Dan dan ze beter of de programmer erbij kopen of hier iemand heel lief aankijken om 'm te programmeren..
Met een programmer kan je dan iig veel meer veranderen in de pager..

Via de progger instellen:
- Welkomsttekst
- Menu's aan & uit (onzinnige menu's uitzetten geeft een rustiger beeld)
- Lekker snel programmeren, zeker als je soms van regio wisselt
- Menu teksten aanpassen
- Aangeven wanneer backlight aanmoet, hoelang etc.

En nog een 15-tal minder noemenswaardige zaken.

Offline henri_zomer

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
    • http://www.hvdrenthe.nl
Re: jupiter pro pager
« Reactie #11 Gepost op: 12 mei 2009, 17:23:45 »
Citaat
Berichttitel:     Re: jupiter pro pager     Antwoord met een citaat
henri_zomer schreef:
hallo,

Toevoegen van de OVD-G is inderdaad nog een erg handige optie, ik vraag me alleen even hardop af of de OVD-G in
Friesland meegepiept worden bij een heli-inzet.

Iets soortgelijks is er in Drenthe ook, hier zijn capcodes van de OVD-G (4 stuks) bekend, en vorig voorjaar (2008) werden
hier inderdaad heli-aankondigingen op gedaan, echter dat was van zeer korte duur.
Deze capcodes heb ik nog steeds wel in mijn pager staan met het oog op een evt. bezoek van de lifeliner 4 aan het helidek van
de Isala Klinieken in Zwolle, deze capcodes worden echter nauwelijks gebruikt.

Wat dat betreft ben ik dus niet genoeg bekend met de situatie in Friesland.

Maar goed, mijn motto zou dan inderdaad zijn: nog 6 plaatsen vrij --> levert het geen concrete heli-informatie op, jammer... maar beter proberen op een lege capcode dan er niets hebben staan.

Groet,

Henri Zomer


Was dat bij jullie zo?
Bij ons komt bijna altijd het MMT mee, het gebeurt zelden dat ze niet komen..

Vriendelijke groet,

Ben

In Drenthe werken de meldingen voor de ambulance via P2000 portofoons die de mensen van de ambulance op zak dragen.
Hier komt dus geen P2000 aan te pas, wat betreft contacten OVD-G ben ik niet exact op de hoogte, dit gaat net als de ambulances via P2000 óf via de mobiele telefoon.

Het gebruik van P2000 komt nauwelijks voor, terwijl er wel degelijk regelmatig heli-inzetten van Lifeliner 4 zijn in Drenthe. Deze zijn via P2000 helemaal niet te volgen.

Tenzij je afgaat op meldingen voor de brandweer.
Echter blijft het dan altijd een inzet waarbij het veelal gaat om een verkeersongeval waar de brandweer mensen moet gaan bevrijden. Dus in Drenthe is wel bekend wanneer er een ongeval is, of Lifeliner 4 vervolgens komt is steeds "een verrassing".

Alleen mis je dan alweer de inzetten van Lifeliner 4 voor acute medische hulp waarbij geen brandweer ingeschakeld wordt.

Kortom: wat betreft Drenthe (en Groningen) is Lifeliner 4 niet nauwkeurig te volgen via P2000

Maar voor Friesland ken ik de situatie wat betreft de OVD-G dus niet. Ik weet dat er in Friesland via P2000 alarmeringen zijn voor de ambulances, een logisch gevolg hiervan is dus dat de OVD-G ook via P2000 zijn meldingen ontvangt, en hiermee dus ook via P2000 de boodschap dat Lifeliner 4 in aantocht is.....maar goed daarvoor moet ik eerst de P2000 monitor een tijdje volgen.....

Offline henri_zomer

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
    • http://www.hvdrenthe.nl
Re: jupiter pro pager
« Reactie #12 Gepost op: 17 mei 2009, 18:32:29 »
Bij deze even een kleine update wat betreft het volgen van lifeliner4 via de OVD-G in Friesland.

Gisteren sprak ik tijdens een demonstratie-inzet op de opendag van brandweer Schoonebeek de medewerkers
van het MMT uit Groningen. (het team van lifeliner 4)
Hun inzetten blijven voorlopig via de portofoon en mobiele telefoon verlopen, dus niet via P2000.
Of dit in de toekomst wel het geval is wilde men niet bevestigen of ontkennen.

Ook sprak ik kort met hen over de inzetten eerder die dag, dat bleek er 1 te zijn, een aanrijding in Beetsterzwaag.
Hiervandaan zijn ze naar Eelde gevlogen om te tanken, toen door naar Schoonebeek.

Inmiddels heb ik hierop de P2000 meldingen van Friesland even "terug" gekeken, en ook hier blijkt geen
informatie over de lifeliner via P2000 te zijn gegaan.
Het ongeval werd keurig naar de brandweer en ambulance gestuurd, zonder toevoeging van informatie rondom een
eventuele heli-inzet.

Ook de OVD-G werd keurig van informatie voorzien via P2000, in dit bericht werd aangegeven dat er 1 TS en 1 HV voertuig
van de brandweer zou worden ingezet. Over een inzet van een MMT werd geen melding gemaakt.
Dit MMT is dus wel degelijk met de helikopter vanuit Groningen ter plaatse geweest, dus mijn voorzichtige conclusie:

Toevoegen van de OVD-G in Friesland levert niet altijd extra informatie over de inzet van de traumahelikopter.

Hoewel ik ook een melding heb gevonden via P2000 dat de OVD-G de volgende tekst heeft gekregen: Heli inzet.

Kortom: het systeem is gewoon niet sluitend, ik zou de OVD-G dus gewoon toevoegen. Als er een melding met info over de heli voorbij komt mis je die in iedergeval niet, maar je mag er kennelijk niet blind van uitgaan dat wanneer er geen info over de heli wordt verstuurd deze dus ook niet zou kunnen komen......

Offline Marco

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 143
Re: jupiter pro pager
« Reactie #13 Gepost op: 19 mei 2009, 16:14:50 »
Citaat van: "henri_zomer"
Inmiddels heb ik hierop de P2000 meldingen van Friesland even "terug" gekeken, en ook hier blijkt geen
informatie over de lifeliner via P2000 te zijn gegaan.
Het ongeval werd keurig naar de brandweer en ambulance gestuurd, zonder toevoeging van informatie rondom een
eventuele heli-inzet.

Ook de OVD-G werd keurig van informatie voorzien via P2000, in dit bericht werd aangegeven dat er 1 TS en 1 HV voertuig
van de brandweer zou worden ingezet. Over een inzet van een MMT werd geen melding gemaakt.
Dit MMT is dus wel degelijk met de helikopter vanuit Groningen ter plaatse geweest, dus mijn voorzichtige conclusie:

Toevoegen van de OVD-G in Friesland levert niet altijd extra informatie over de inzet van de traumahelikopter.

Hoewel ik ook een melding heb gevonden via P2000 dat de OVD-G de volgende tekst heeft gekregen: Heli inzet.

Kortom: het systeem is gewoon niet sluitend, ik zou de OVD-G dus gewoon toevoegen. Als er een melding met info over de heli voorbij komt mis je die in iedergeval niet, maar je mag er kennelijk niet blind van uitgaan dat wanneer er geen info over de heli wordt verstuurd deze dus ook niet zou kunnen komen......

9 van de 10 keer komt het MMT wel als de OvDG gepiept wordt. Ze zetten er alleen niet bij dat het MMT komt, dat horen ze wel als zij zich inmelden op C2000.
Zie je een melding voor de OvDG, dan kan je er bijna wel van uit gaan. Ik heb het haast nog niet meegemaakt dat het niet zo was. Bij een beknelling, aanrijding, drenkeling enzovoort staat de OvDG standaard in het alarmeringsvoorstel van de brandweer erbij. Vaak zie je dat de OvDG later nog eens gepiept wordt, dan als een ambulancemelding: (B.v: A1 Zaailand Leeuwarden).
Vandaag ook weer wat alarmeringen voor de OvDG: Sneek en Ameland
Met vriendelijke groet,
Marco

[size=85]Jupiter Pro V8.6 en V9.1, Galaxy V8.2, P2000 lichtkrant (96cm)[/size]

Leen Ansems

  • Gast
Re: jupiter pro pager
« Reactie #14 Gepost op: 19 mei 2009, 16:39:54 »
Maar wat hebben al die verhalen over wie wat en welke capcode gebruikt met het toestel, de Jupiter pro pager te maken? Gaarne weer on-topic.