Auteur Topic: Galaxy doet raar bij grote alarmeringen (midden/west brabant  (gelezen 9683 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Gaspieper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 371
    • P2000
Galaxy doet raar bij grote alarmeringen (midden/west brabant
« Gepost op: 14 februari 2008, 12:25:41 »
De Galaxy pager doet vreemd tijdens ons weekelijks proefalarm. (Midden en West Brabant) je ziet ook dat de alarmering steeds meer capcodes bevat. Wat is nu het probleem: de KORPSALARM code komt niet meer als prio (luid) alarm binnen. De pager gaat nu in de mail-drop functie af op de code van de commandant en dit slecht met een tril van 1 seconde. Niet wenselijk omdat deze manier van alarmeren ook wel eens gebruikt wordt bij grote stormsschade meldingen.

iemand een idee?? :?
Galaxy 8.2 - Jupiter Pro - PreCom P2 (PRC-100R422)
UBC3500XLT / Diamond SRH-789 & SRH-1230 (airband) - bcTools+
AOR AR8200 MKII + CT8200 / Diamond RH-777 & RH-775 & D-150
President SX1020
Tot Straks, HOUDOE.......

Offline IkWilbert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 512
Re: Galaxy doet raar bij grote alarmeringen (midden/west brabant
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2008, 12:34:01 »
Ik zou hem even opnieuw programmeren, in ieder geval even de standaardfile terugzetten.

Offline Gaspieper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 371
    • P2000
Re: Galaxy doet raar bij grote alarmeringen (midden/west brabant
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2008, 12:58:47 »
Uiteraard heb ik dat al geprobeerd, het is ook bij 6 pagers vanzelf begonnen, waar het eerst wel goed op heeft gewerkt en die niet opnieuw geprogrammeerd zijn??
Het betreft overigens de Galaxy 8.0 en 8.2 modellen dat maakt dus niet uit, wat ik nu geprobeert heb is het korpsalarm op plaats 14 te zetten en de commandant op 5, omdat ik vaak zie dat als er meldingen zijn voor meerdere capcodes die ook in de pager staan dat dit alalrm altijd binnenkomt op de hoogste plaats in de pager.

Kijken wat dat brengt....
Galaxy 8.2 - Jupiter Pro - PreCom P2 (PRC-100R422)
UBC3500XLT / Diamond SRH-789 & SRH-1230 (airband) - bcTools+
AOR AR8200 MKII + CT8200 / Diamond RH-777 & RH-775 & D-150
President SX1020
Tot Straks, HOUDOE.......

Leen Ansems

  • Gast
Re: Galaxy doet raar bij grote alarmeringen (midden/west brabant
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2008, 19:00:04 »
Citaat van: "Gaspieper"
Uiteraard heb ik dat al geprobeerd, het is ook bij 6 pagers vanzelf begonnen, waar het eerst wel goed op heeft gewerkt en die niet opnieuw geprogrammeerd zijn??
Het betreft overigens de Galaxy 8.0 en 8.2 modellen dat maakt dus niet uit, wat ik nu geprobeert heb is het korpsalarm op plaats 14 te zetten en de commandant op 5, omdat ik vaak zie dat als er meldingen zijn voor meerdere capcodes die ook in de pager staan dat dit alalrm altijd binnenkomt op de hoogste plaats in de pager.

Kijken wat dat brengt....

Je maakt een denkfout. Wanneer er meerdere capcodes met gelijke belangrijkheid voorkomen  in je pager gaat de pager af met het geluid van de geldige capcode met het hoogste waarde. De plaats is dus niet belangrijk. Is een capcode geldig en heeft die een prio aanduiding dan krijgt die code een voorkeurs behandeling. Er zal waarschijnlijk een wijziging in het totale pakket van alle te testen capcodes opgetreden zijn waardoor de pager er anders tegen aan kijkt dan voorheen. Een pagergeheugen kan verstoort worden in de buurt van lastrafo's of een sterk hoogspanningsveld. Dat is bij een Jupiter ooit voorgekomen. 6 pagers in de war zonder enige aanleiding is een raar verhaal. Een file opbouwen met de standaardfile als startpunt is een goed begin. Nooit met een uitgelezen file uit een toestel gaan bouwen.
Mvg,
Leen

Offline Gaspieper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 371
    • P2000
Re: Galaxy doet raar bij grote alarmeringen (midden/west brabant
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2008, 14:06:19 »
Duidelijk verhaal, de fout die optreedt zit volgens mij niet in de pagers.
Ik heb er drie opnieuw geprogrameerd vanaf de standaard file en het werkt nog niet.
Ik krijg sterk de indruk dat onze landelijke P2000 netwerkbeheerder iets in de aansturing van de alarmering heeft veranderd. Daar zijn meer geruchten over.

Ik stop dan ook met zoeken en wacht het wel af, misschien gaat het vanzelf wel weer werken, het is ook vanzelf fout gegaan.
 :P
Galaxy 8.2 - Jupiter Pro - PreCom P2 (PRC-100R422)
UBC3500XLT / Diamond SRH-789 & SRH-1230 (airband) - bcTools+
AOR AR8200 MKII + CT8200 / Diamond RH-777 & RH-775 & D-150
President SX1020
Tot Straks, HOUDOE.......

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7560
  • PE1RFR
Re: Galaxy doet raar bij grote alarmeringen (midden/west brabant
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2008, 14:53:02 »
Citaat van: "Gaspieper"
Ik krijg sterk de indruk dat onze landelijke P2000 netwerkbeheerder iets in de aansturing van de alarmering heeft veranderd. Daar zijn meer geruchten over.

Grappig dat ik die geruchten dan nog niet eerder heb gehoord. Wat zou er dan moeten (of kunnen) veranderen aan "de aansturing van de alarmering" ?

Ik denk eerder dat het komt doordat het aantal capcodes in het proefalarm dusdanig groot is (en steeds groter lijkt te worden) waardoor de alarmering in 2 delen wordt gesplitst, dat heeft volgens mij wel vaker tot problemen geleid.

Om welke codes gaat het exact?

EDIT: Korpsalarm en de commandant, maar van welk korps, en wat zijn de capcodes?

Groeten, Peter.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Galaxy doet raar bij grote alarmeringen (midden/west brabant
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2008, 15:37:16 »
Citaat van: "hunter"
Ik denk eerder dat het komt doordat het aantal capcodes in het proefalarm dusdanig groot is (en steeds groter lijkt te worden) waardoor de alarmering in 2 delen wordt gesplitst, dat heeft volgens mij wel vaker tot problemen geleid.
Om welke codes gaat het exact?
EDIT: Korpsalarm en de commandant, maar van welk korps, en wat zijn de capcodes?

Groeten, Peter.

Geef ons het totale plaatje van capcodes waarop de pager moet gaan werken en dan stop ik het ook in een pager om te kijken wat er hier gebeurd.Er zijn inderdaad ooit problemen geweest met de infostream als er een batch van meer dan 50 capcodes met 1 groepscode werd uitgezonden. Volgens het protocol kan dat ook gewoon, maar praktisch wordt om het probleem heen gegaan door de uitzending op te splitsen. Door de capcodelijst te vergelijken met een monitorlisting van PDW moet er toch meer van te zeggen zijn.
mvg,
Leen

Offline Wopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 858
Re: Galaxy doet raar bij grote alarmeringen (midden/west brabant
« Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2008, 15:48:27 »
Citaat van: "Gaspieper"
De Galaxy pager doet vreemd tijdens ons weekelijks proefalarm. (Midden en West Brabant) je ziet ook dat de alarmering steeds meer capcodes bevat. Wat is nu het probleem: de KORPSALARM code komt niet meer als prio (luid) alarm binnen. De pager gaat nu in de mail-drop functie af op de code van de commandant en dit slecht met een tril van 1 seconde. Niet wenselijk omdat deze manier van alarmeren ook wel eens gebruikt wordt bij grote stormsschade meldingen.

iemand een idee?? :?

Kan je is de complete alarmering posten hier? Van A tot Z ook als het (bij hele grote alarmen) zelfs in twee batches terrecht komt?

Of geef het tijdstip van proefalarm dan kijk ik of ik het terug kan vinden in mijn logfile maar ik draait pas net PDW dus grote kans dat ik hem nog niet heb.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7560
  • PE1RFR
Re: Galaxy doet raar bij grote alarmeringen (midden/west brabant
« Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2008, 17:13:12 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Er zijn inderdaad ooit problemen geweest met de infostream als er een batch van meer dan 50 capcodes met 1 groepscode werd uitgezonden.

Wat ik ervan weet is dat het netwerk problemen gaf bij grote groepsoproepen en dat stamt nog uit de tijd dat de Infostreams grotere kuren vertoonden, vele malen groter dan het eventueel niet goed functioneren bij grote groepsoproepen. Het netwerk is toen dusdanig aangepast dat grote groepen opgedeeld worden in kleinere groepjes. Het probleem wat jij schetst (met de Infostream) komt mij niet bekend voor.

Groeten, Peter.

Offline paassens

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 481
Re: Galaxy doet raar bij grote alarmeringen (midden/west brabant
« Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2008, 18:37:35 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Citaat van: "hunter"
Ik denk eerder dat het komt doordat het aantal capcodes in het proefalarm dusdanig groot is (en steeds groter lijkt te worden) waardoor de alarmering in 2 delen wordt gesplitst, dat heeft volgens mij wel vaker tot problemen geleid.
Om welke codes gaat het exact?
EDIT: Korpsalarm en de commandant, maar van welk korps, en wat zijn de capcodes?

Groeten, Peter.

Geef ons het totale plaatje van capcodes waarop de pager moet gaan werken en dan stop ik het ook in een pager om te kijken wat er hier gebeurd. Door de capcodelijst te vergelijken met een monitorlisting van PDW moet er toch meer van te zeggen zijn.
mvg,
Leen

Leen je hebt een pbtje. mogelijk dat je hier verder mee aan de slag kunt.
Verder gaat het om het wekelijks alarm op de maandagavond om 1800. Hebben er hier binnen het korps ook mee te maken dat er 1 alarm gaat en bij het bekijken van de oproep staan er ineens nog 1 of meerdere te knipperen.
for your ears only


Leen Ansems

  • Gast
Re: Galaxy doet raar bij grote alarmeringen (midden/west brabant
« Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2008, 06:43:58 »
Citaat van: "paassens"
Verder gaat het om het wekelijks alarm op de maandagavond om 1800. Hebben er hier binnen het korps ook mee te maken dat er 1 alarm gaat en bij het bekijken van de oproep staan er ineens nog 1 of meerdere te knipperen.

Een overtuigend bewijs dus dat er meerdere uitzendingen van het proefalarm zijn. De pager doet precies wat hem opgedragen is: per uitzending bekijken welke capcode de hoogste is in de pager en daarnaar handelen. Bij goed beheer staan in de pagers van de blusgroepen nooit codes van leidinggevenden en wordt er ook (behalve voor een persoonlijke code) geen gebruik van maildrops gemaakt. Ook een monitorcode van de regio hoort niet in de pager aanwezig te zijn. Dus hoe groot zal dit probleem in de praktijk met een pager die niet als monitor van allerlei capcodes wordt gebruikt dan zijn?
Mvg,
Leen

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7560
  • PE1RFR
Re: Galaxy doet raar bij grote alarmeringen (midden/west brabant
« Reactie #11 Gepost op: 20 februari 2008, 07:33:20 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Een overtuigend bewijs dus dat er meerdere uitzendingen van het proefalarm zijn. De pager doet precies wat hem opgedragen is: per uitzending bekijken welke capcode de hoogste is in de pager en daarnaar handelen. Bij goed beheer staan in de pagers van de blusgroepen nooit codes van leidinggevenden en wordt er ook (behalve voor een persoonlijke code) geen gebruik van maildrops gemaakt. Ook een monitorcode van de regio hoort niet in de pager aanwezig te zijn. Dus hoe groot zal dit probleem in de praktijk met een pager die niet als monitor van allerlei capcodes wordt gebruikt dan zijn?

Het is sowieso wel erg bizar dat er niet gewoon 1 code is tbv regionaal proefalarm. Welke kip zonder kop heeft besloten dat elk korps en elke functionaris apart gepiept wordt met het proefalarm? Rotterdam-Rijnmond idem, te gek voor woorden....

Groeten, Peter.

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: Galaxy doet raar bij grote alarmeringen (midden/west brabant
« Reactie #12 Gepost op: 20 februari 2008, 11:51:29 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "Leen Ansems"
Een overtuigend bewijs dus dat er meerdere uitzendingen van het proefalarm zijn. De pager doet precies wat hem opgedragen is: per uitzending bekijken welke capcode de hoogste is in de pager en daarnaar handelen. Bij goed beheer staan in de pagers van de blusgroepen nooit codes van leidinggevenden en wordt er ook (behalve voor een persoonlijke code) geen gebruik van maildrops gemaakt. Ook een monitorcode van de regio hoort niet in de pager aanwezig te zijn. Dus hoe groot zal dit probleem in de praktijk met een pager die niet als monitor van allerlei capcodes wordt gebruikt dan zijn?

Het is sowieso wel erg bizar dat er niet gewoon 1 code is tbv regionaal proefalarm. Welke kip zonder kop heeft besloten dat elk korps en elke functionaris apart gepiept wordt met het proefalarm? Rotterdam-Rijnmond idem, te gek voor woorden....

Groeten, Peter.

Dat ben ik niet met je eens; veelal wordt het proefalarm binnen VRR ook gebruikt alszijnde korpsalarm. Sterker nog; de meeste korpsen kennen geen "proefalarm", maar "korpsalarm",
Deze code wordt ook gebruikt om algemene mededelingen binnen een korps te verspreiden of als alarmeringscode tijdens zomer(vakantie)periode.
Het is dus maar net wat voor naam je er aan toe kent. Dus "te gek voor woorden" vind ik wat overdreven. Dat er elke dag 3 keer getest wordt... Tja...  :?  Daar zal ik me maar niet over uitlaten!

Maar goed, volgens mij was dat niet het onderwerp hier...  ;)

Ik heb hetzelfde gehad; ik had het korpsalarm op 1 in prio, maar bij de dagelijkse test werkte of de prio niet (bij "stil") of bij "geluid aan" ging het alarm van een andere capcode, die overigens ook in de lijst verzonden codes voorkwam. Enkele weken geleden werkte het ineens wel. Zonder opnieuw te programmeren of wat dan ook.
Vreemd, maar wel waar.
Met vriendelijke groet,
Arlé


Offline Wopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 858
Re: Galaxy doet raar bij grote alarmeringen (midden/west brabant
« Reactie #13 Gepost op: 21 februari 2008, 04:58:47 »
Nou ik ben eens aan het bellen geslagen met P2000shop en het zit als volgt:

Omdat de infostream niet goed overweg kan met meer dan 48 codes in een groepsoproep wordt er boven de 48 codes automatisch een tweede groepsoproep aangemaakt, dit is overigens een aanpassing in Nederland voor de Infostream de Galaxy hanteerd het normale standaard FLEX prototocol.

Dus heel simpel gaat het bij bv 60 codes proefalarm als volgt:

48 codes in 2029568
12 codes in 2029569

Maar de pager ziet dit als TWEE onafhankelijk alarmeringen en zal dus alleen het geluid afspelen van de laatste alarmering als de betreffende code in 2029569 zit en als hier dus "geen" prio staat maar wel in de code batch van 2029568 zal de pager dus *geen* prio laten horen.

Dit verklaart tevens het probleem dat jullie tijdens een groot alarm "nog meer berichten zien knipperen terwijl je maar één keer alarm hebt gehad" want dit zijn dus ook twee losse oproepen waarvan hij bij de laatste groepscode alarm geeft.

Waarom hij als maildrop binnen komt is nog de vraag en daarom wil ik je vragen om de TBL file uit de pager te sturen naar mij en naar info@p2000shop.nl, zij zullen dan een testcase openen en als er in het uitzonderlijke geval een bug in zit op lossen.

Duidelijk? En vergeet niet je TBL te sturen want anders komen we nooit tot een oplossing! ;-)


PS Arle kijk eens terug in de tijd dat jouw pager het had en nu niet of je een patroon ziet in de hoeveelheid codes die er gepiept waren/worden.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Galaxy doet raar bij grote alarmeringen (midden/west brabant
« Reactie #14 Gepost op: 21 februari 2008, 06:32:21 »
Citaat van: "Wopper"
Omdat de infostream niet goed overweg kan met meer dan 48 codes in een groepsoproep wordt er boven de 48 codes automatisch een tweede groepsoproep aangemaakt, dit is overigens een aanpassing in Nederland voor de Infostream de Galaxy hanteerd het normale standaard FLEX prototocol.

Dat het P2000 netwerk gemodificeerd is om de gebreken van de infostream niet op te laten vallen was al langer bekend. De regio IJsselland was de eerste die met de gevolgen van de modificatie te maken kreeg. Die begrepen er ook niks van toen een aangemaakte testmelding voor een grote groep in stukken binnen kwam. Nu de infostream massaal vervangen wordt zal toch eerdaags wel het punt bereikt zijn waarbij die modificatie ongedaan kan worden gemaakt en de boel weer normaal gaat werken. Hunter heeft wel gelijk: niks is simpeler dan 1 code voor het proefalarm. Iedere regio heeft nu de vrijheid gehad om z'n groep capcodes vrij in te delen. Ik heb zo'n vermoeden dat dit de komende tijd op de schop gaat en er een centrale aansturing en een nationale template komt. (Dat is eigenlijk gespreksstof die niet bij dit topic hoort.)
Mvg,
Leen