Auteur Topic: Opnieuw voorstellen  (gelezen 1974 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Opnieuw voorstellen
« Gepost op: 17 maart 2020, 23:55:54 »
Ik was afgelopen maand bij event waar een KPN'er als zendamateur een aantal Tetra repeaters in de lucht had gebracht. Dat waren uitdienst genomen ex-TetraNet repeaters i.c.m. een aantal Motorola Tetra portofoons. Toen ik dat zo een beetje aan zag begon de hobby toch weer te gaan kriebelen..

Eens op het scannerforum rondgeneusd en tot mijn verbazing bestond mijn account nog steeds na jaren inactiviteit.. Ik lees dan weer een reeks van oude forumberichten in mooie tijden dat analoog écht geweldig was, maar ook voorstelrondes van o.a. Rolf Pieters en BenScan die zich dan in 2010 weer (opnieuw) voorstellen na een lange tijd gestopt te zijn geweest met de hobby. Dat waren mooie tijden en leuk om terug te lezen.

En nu lijkt het alsof de 'oude garde' (Johan Beck, Discriminator, Peter Hunt, Leen, Henri, etc.) hier nog nooit te zijn weggeweest. Dat vind ik mooi om te zien. Zijn jullie ook grijzer geworden? Nu ken ik jullie niet persoonlijk, maar ik ken jullie allemaal wel als actieve forumleden in de periode van 2005. Destijds had ik een ruime verzameling van scanners en was ik veelal actief met Mobitex. Peter die tijd toen nog geholpen met beta testen van PDW en het reverse-engineeren van Mobitex packets. Nog veel historische Mobitex data tot mijn beschikking, maar helaas geen één scanner meer. Die mooie tijden voelen nu zo goed als voorbij te zijn, maar dat hoop ik uiteraard mis te hebben.

Als ik het forum zo lees krijg ik het gevoel dat het in 2020 redelijk 'dood' is op analoog. Ik zie dat er enkele eindgebruikers langzaam verschoven zijn naar digitaal (o.a. DMR en NexEdge), maar ook geen schokkende toename om per direct een scanner aan te schaffen met digitale mogelijkheden zoals de prijzige TX1, 3600XLT, SDS100, etc. Ik zie nieuwe forumleden nu eerder met een aangeschafte SDR-dongle voorbij komen, dan met een nieuw aangeschafte scanner. Nu was dat een beetje te verwachten (en logisch) afgelopen jaren, maar die verandering vind ik jammer om te zien.

Ik zou het liefst weer een scanner willen aanschaffen (met digitale mogelijkheden), maar krijg mijzelf niet overtuigd of het nog de moeite waard is hedendaags. In dubio dus. Vandaag eens met de SDR-dongle voor het eerst naar DMR geluisterd (zendam. repeaters), maar veel meer is er volgens mij niet meer te beluisteren. Luchtverkeer even buiten beschouwing gelaten. Is er iemand die zijn perspectief hierop kan geven?

Nu heb ik mij eigenlijk helemaal niet voorgesteld... Jeffrey, woonachtig omgv Amersfoort en werkzaam binnen de IT/cybersecurity branch.

Groeten, Jeffrey
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Opnieuw voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2020, 06:52:31 »
Jeffrey, welkom ! Veel plezier op dit forum, en met de hernieuwde hobby ! Groet, Werner.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Opnieuw voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2020, 07:58:16 »
Welkom herintreder!

Niet grijs, niet kaal  :P

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
Re: Opnieuw voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2020, 10:38:08 »
Welkom terug!
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Opnieuw voorstellen
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2020, 11:47:34 »
Welkom terug op dit forum, plezier met de luisterhobby  ;)
Groeten van Michel

Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 328
Re: Opnieuw voorstellen
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2020, 12:42:54 »
Hallo Jeffrey,

Dat is lang geleden! We zouden nog een keer afspreken, niets van gekomen. Zelf nog steeds met de hobby bezig. Twijfel ook om een digitale ontvanger te kopen. Eigenlijk dezelfde vragen als jij.

Groet uit Houten.
Uniden SDS200E + Diamond X-50, Icom R7000 + Diamond MR77, AOR 3000A + 5/8 UHF, Uniden SDS100E.

Offline Rescue Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
Re: Opnieuw voorstellen
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2020, 13:01:16 »
Welkom “buurman”.

Als mede herintreder gewend aan ouderwetse scanners heb ik lang getwijfeld en zowel SDR als AIRSPY geprobeerd maar uiteindelijk toch de digitale stap gewaagd en via marktplaats een UBCD3600XLT voor een redelijke prijs aan kunnen schaffen.
Ik moet zeggen, ik ben er helemaal weg van qua mogelijkheden. Het omschakelen vanaf de scanners van getallen intikken en op enter drukken was ff pittig maar nu is het degene die eigenlijk de hele dag op de achtergrond aan staat.

Met name de mogelijkheden search by scan, close call, scannen en opnemen TEGELIJKERTIJD maakt het een heerlijk apparaat om mee te werken.
En dan heb ik het nog niet eens over de mogelijkheden waar ik nog niet aan begonnen ben.......

Met vriendelijke groet,

Bert
Never grow up ‼️

Offline Shipplotter

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 233
  • Luisteramateur havengebied Rotterdam
Re: Opnieuw voorstellen
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2020, 14:03:40 »
Welkom terug.  :)
Luisteren met AOR DV1,ICOM R8600,SDRPLAY DX, AOR5700D en AIR!Quiter / Conmar SLR350N. Op dak X50N, D130, CX4, D777,WelBrook1530N en 1090Mhz antenne.

SWL 4968 & NL38482