Auteur Topic: Baofeng BF-888S  (gelezen 21555 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline ProJoeri

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Baofeng BF-888S
« Gepost op: 13 februari 2014, 19:39:27 »
Goeiedag,

Ik heb een tijdje geleden 2x een set Baofeng BF-888S gekocht op www.dx.com
Dit met alle accessoires voor amper 65 euro dacht ik.
Nu komt alles toe, behalve 1 'walkie' (ondertussen al het verschil geleerd tussen walkie en profoon maar swat).
Blijkt echter dat het BIPT 1 in beslag genomen heeft.
Ik kreeg direct aangetekend schrijven, bla bla bla ...
Na bellen bleek dat het volkomen illegaal zou zijn in België en als het voor de rechtbank komt op mijn strafblad + minimaal 2500 euro boete.
Ik ben nog maar 17, ben goed bezig, straks de grootste crimineel van België om een walkie te kopen van 17 euro -_-'

Nu zit het zo, ik wilde een walkie zoals de PMR toestellen (8CH) in België.
Blijkbaar heb ik dus een 16CH gekocht (wist ik, dacht gwn meer PMR kanalen) maar dus over 400MHz-470MHz.
In de brief stond dat deze volkomen illegaal zijn enzo, beetje vervelend.

Nu is mijn vraag, dergelijk toestel (5W), geconfigureerd op de PMR kanalen (heb speciaal een kabel gekocht), heb ik daar problemen mee binnenkort? Nee?
Kan ik op evenementen dat toestel gebruiken zonder dat het gaat opvallen voor politie of BIPT?
En kan ik de andere beter ontvangen? Beter sturen? Of beide als ze maar 0,5 watt hebben de andere?

En zijn er nog andere leuke dingen (regio Kortrijk) die ik zou kunnen ontvangen? :D
Gewoon uit interesse, de brieven en illegaliteit maken me juist nog benieuwder naar de werking :p
Zit er nog iets van politie of hulpdiensten op dergelijke kanalen in de buurt?

Hele pak vragen, ben benieuwd :D
Alvast bedankt voor de info!!

Met vriendelijke groeten,
Joeri

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1312
  • Schiedam
Re: Baofeng BF-888S
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2014, 12:35:59 »
Je hebt een standaard UHF portofoon gekocht.
Om, legaal, op PMR uit te mogen komen moet je gebruik maken van PMR type goedgekeurde portofoontjes. Tenminste dit is hier in NL zo verwacht in Belgie geen afwijkende regelgeving daar dit europees geregeld is. Je huidge Baofeng's mag je dus niet gebruiken, ook niet met alleen de PMR kanalen geprogrammeerd. Maar de vraag is hoe streng ze daar op controleren zolang je niemand anders stoort.

Wat betrefd het vermogen, 0,5 Watt of 5 Watt maakt een behoorlijk verschil, op de gebruiksduur van je accu's. Voor de te overbruggen afstand maakt het nauwelijks verschil.

Groeten,

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline ProJoeri

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: Baofeng BF-888S
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2014, 19:13:46 »
Je hebt een standaard UHF portofoon gekocht.
Om, legaal, op PMR uit te mogen komen moet je gebruik maken van PMR type goedgekeurde portofoontjes. Tenminste dit is hier in NL zo verwacht in Belgie geen afwijkende regelgeving daar dit europees geregeld is. Je huidge Baofeng's mag je dus niet gebruiken, ook niet met alleen de PMR kanalen geprogrammeerd. Maar de vraag is hoe streng ze daar op controleren zolang je niemand anders stoort.

Wat betrefd het vermogen, 0,5 Watt of 5 Watt maakt een behoorlijk verschil, op de gebruiksduur van je accu's. Voor de te overbruggen afstand maakt het nauwelijks verschil.

Groeten,

Elmar

5 watt is ook met een korreltje zout te nemen, op het net las ik 1,5 tot 2,5 watt.
Dat geeft dus weinig verschil in afstand?

En zijn er leuke frequenties (af) te beluisteren?

Offline ZEROCOOL

  • NoChat
  • *
  • Berichten: 50
    • crazyfrogradio
Re: Baofeng BF-888S
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2014, 19:21:56 »
ik heb de baofeng uv 5r luisteren kan altijd maar je moet gaan praten op de uhf/vhf frequenties ik kan hier op de bovenstaande frequenties gewoon praten met 5watt zonder dat ik er problemen mee krijg dit is natuurlijk in NL

Offline Kevinho

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 622
Re: Baofeng BF-888S
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2014, 20:15:46 »
"Zonder dat ik er problemen mee krijg"

Het mag niet. Het wordt gedoogd zolang je niemand stoort. Het is in de praktijk voorgekomen dat mannetjes van het AT een bezoekje plegen...
Test

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4918
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Baofeng BF-888S
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2014, 20:17:21 »
Het is in de praktijk voorgekomen dat mannetjes van het AT een bezoekje plegen...

Goed lezen, het gaat hier om een Belg. En BIPT is een stuk strenger dan het AT. Om van de Procureur des Konings maar te zwijgen.

Offline Kevinho

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 622
Re: Baofeng BF-888S
« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2014, 21:41:24 »
Ik geef alleen een voorbeeld aan :) Had heel goed gezien dat hij in Belgie zit.
Test

Offline ProJoeri

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: Baofeng BF-888S
« Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2014, 18:52:33 »
Het is in de praktijk voorgekomen dat mannetjes van het AT een bezoekje plegen...

Goed lezen, het gaat hier om een Belg. En BIPT is een stuk strenger dan het AT. Om van de Procureur des Konings maar te zwijgen.

Heeft het BIPT ook mannetjes die een bezoekje plegen? Hoe weten ze waar je zit? xD

Offline PE9PE Rob

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: Baofeng BF-888S
« Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2014, 18:59:37 »
Het is in de praktijk voorgekomen dat mannetjes van het AT een bezoekje plegen...

Goed lezen, het gaat hier om een Belg. En BIPT is een stuk strenger dan het AT. Om van de Procureur des Konings maar te zwijgen.

Heeft het BIPT ook mannetjes die een bezoekje plegen? Hoe weten ze waar je zit? xD

Hallo Joeri,

Door middel van een techniek bijna net zo oud als dat er zenders bestaan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Direction_finding
En JA ze hebben mannetjes om je te bezoeken.

Rob

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Baofeng BF-888S
« Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2014, 00:34:19 »
Na bellen bleek dat het volkomen illegaal zou zijn in België en als het voor de rechtbank komt op mijn strafblad + minimaal 2500 euro boete. Ik ben nog maar 17, ben goed bezig, straks de grootste crimineel van België om een walkie te kopen van 17 euro -_-'

Niet overdrijven, je bent minderjarig en ik vermoed dat je (nog niet :P) een gekende crimineel bent. Eerst maar eens afwachten wat het Openbaar Ministerie van plan is.
Wil je misschien de brief van het BIPT eens inscannen?

En zijn er nog andere leuke dingen (regio Kortrijk) die ik zou kunnen ontvangen? :D
Gewoon uit interesse, de brieven en illegaliteit maken me juist nog benieuwder naar de werking :p
Zit er nog iets van politie of hulpdiensten op dergelijke kanalen in de buurt?

Voor de hulpdiensten ben je een kleine 10 jaar te laat, die zitten nu op ASTRID. Je hebt nog luchtvaart, marifoon, NMBS/De Lijn en misschien wat bedrijfscommunicatie en wat evenementen zoals wielerwedstrijden. Wellicht ook wat uit Noord-Frankrijk?
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline ProJoeri

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: Baofeng BF-888S
« Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2014, 19:31:21 »
Na bellen bleek dat het volkomen illegaal zou zijn in België en als het voor de rechtbank komt op mijn strafblad + minimaal 2500 euro boete. Ik ben nog maar 17, ben goed bezig, straks de grootste crimineel van België om een walkie te kopen van 17 euro -_-'

Niet overdrijven, je bent minderjarig en ik vermoed dat je (nog niet :P) een gekende crimineel bent. Eerst maar eens afwachten wat het Openbaar Ministerie van plan is.
Wil je misschien de brief van het BIPT eens inscannen?

En zijn er nog andere leuke dingen (regio Kortrijk) die ik zou kunnen ontvangen? :D
Gewoon uit interesse, de brieven en illegaliteit maken me juist nog benieuwder naar de werking :p
Zit er nog iets van politie of hulpdiensten op dergelijke kanalen in de buurt?

Voor de hulpdiensten ben je een kleine 10 jaar te laat, die zitten nu op ASTRID. Je hebt nog luchtvaart, marifoon, NMBS/De Lijn en misschien wat bedrijfscommunicatie en wat evenementen zoals wielerwedstrijden. Wellicht ook wat uit Noord-Frankrijk?

De Lijn klopt, met de frequenties van Gent naar Gent getrokken en net storing aan de bovenleiding, amai wat ik allemaal gehoord heb :p
Verder weinig te vinden eigenlijk ...

En de brief scan ik liever niet in tot na de uitspraak :p
Daarna met plezier!! :)