Het Scannerforum
Frequenties => Burgerluchtvaart => Topic gestart door: Airman op 19 juni 2020, 10:17:49
-
Hoorde net twee KLM toestellen op de noodfreq -121.500 met elkaar praten over cockpit problemen gingen naar de 123.450 om de problemen te bespreken.
Dit alles gehoord op mijn luisterstation- in Dijon -Frankrijk.
-
Ben je nog meegegaan naar 123.450?, zoja wat waren de “problemen”?
-
Hoi Mike _ ik ben niet mee gefietst , de vlieger maakte een melding dat er iets niet goed was en even later meldde hij dat de computer met foutmeldingen kwam en vroeg assistentie , waarop ze naar 123.45 gingen , ik zat te luisteren naar de SDR naar Mill verkeer en de 125 XLT sloeg aan - het zal wel zijn goedgekomen , alles is veilig geland. De 123.45 komt in de nieuwe lijst als nood -sub frequentie. De situatie zelf was geen may-day en ook nog geen pan-pan ,maar ze hadden wel trubbels.
Vaak gaan ze naar de KLM tech -freq met dit soort problemen ,maar ze waren een eind van huis en ik had ook geen idee waar ze zich bevonden,maar kwamen allebei,hard binnen hier in Lion.
Greets Rene.
-
De 123.450 is een algemene Air to Air frequentie. Opzich niet opvallend dat ze daar even van gedachten uitwisselen.
VHF GUARD 121.500.. word in mijn ervaring eigenlijk nauwelijks noodverkeer op afgehandeld. Meeste verkeer op 121.500 komt van ATC's die vliegtuigen oproepen om naar een sector frequentie te komen of vliegtuigen die elkaar oproepen om even te kletsen op een air/air frequentie.
Of tijdens een WK/EK.. dan worden er voornamelijk wedstrijd standen aan elkaar door gegeven.
-
Naast de 121.500 wat de internationale noodfrequentie is heb je ook nog de 120.875 deze is bestemd voor t vliegverkeer binnen Nederland en is ook voor noodgevallen . Je hebt inderdaad kans dat ze deze vrij wilden houden voor andere toestellen en daarom naar de 123 450 zijn gegaan
-
Naast de 121.500 wat de internationale noodfrequentie is heb je ook nog de 120.875 deze is bestemd voor t vliegverkeer binnen Nederland en is ook voor noodgevallen . Je hebt inderdaad kans dat ze deze vrij wilden houden voor andere toestellen en daarom naar de 123 450 zijn gegaan
Is dat nog wel zo? Ik hoor op die 120.8750 MHz gewoon ATC verkeer en in de database komt deze frequentie niet meer voor.
-
In de database staat 120.880 discrete emergency frequency.
Maar daar wordt pas op gewerkt na toestemming van de luchtverkeersleiding bij een Pan-Pan of Mayday-Mayday.
-
Naast de 121.500 wat de internationale noodfrequentie is heb je ook nog de 120.875 deze is bestemd voor t vliegverkeer binnen Nederland en is ook voor noodgevallen . Je hebt inderdaad kans dat ze deze vrij wilden houden voor andere toestellen en daarom naar de 123 450 zijn gegaan
Is dat nog wel zo? Ik hoor op die 120.8750 MHz gewoon ATC verkeer en in de database komt deze frequentie niet meer voor.
Aanduiding is 120.880. Het andere verkeer wat je hoort is Luxembourg Approach op 120.885.
-
Aanduiding is 120.880. Het andere verkeer wat je hoort is Luxembourg Approach op 120.885.
Thanks 8)