Het Scannerforum

Frequenties => Burgerluchtvaart => Topic gestart door: Johan Beck op 18 april 2020, 12:18:37

Titel: ANWB Medical Air Assistance
Bericht door: Johan Beck op 18 april 2020, 12:18:37
Omdat ook hier de verveling toeslaat plaats ik maar eens iets waar ik bijna niemand meer over hoor maar wat misschien toch wel handig kan zijn.

De 4 welbekende traumaheli's en de Waddenheli melden zich uiteraard op diverse ATC frequenties.
Nou probeer ik even een overzichtje te maken welke heli op welke frequentie het meest is te horen.

De LL1 is gelijk al een vraagteken. Die hoorde ik voorheen direct op Schiphol Tower maar dat lijkt nu anders te gaan.
Voor het opstijgen meldt hij zich op 121.975 van Schiphol Clearance Delivery waarna de heli naar de juiste Tower frequentie wordt verwezen.
Afhankelijk van de richting schakelt men later over op 124.300 (Amsterdam Info) of 132.350 (Dutch Mil Info).

De LL2 meldt zich bij Rotterdam Tower op 118.200 gaat eventueel naar Amsterdam Info of Dutch Mil Info.

De LL3 meldt zich bij Volkel Tower op 136.075 en later bij Dutch Mil Info.

De LL4 meldt zich bij Eelde Tower op 118.700. daarna wellicht op Eelde Approach 120.300 of Dutch Mil Info.

De Medic01 zal te horen zijn op Leeuwarden Tower, 120.700. Als die gesloten is op Dutch Mil Info.

Op- en aanmerkingen zijn welkom.
Titel: Re: ANWB Medical Air Assistance
Bericht door: WH521 op 18 april 2020, 12:58:54
Wat betreft de LL1.. vroegah hoorde ik ze inderdaad bij het opstarten bij clearance. Tegenwoordig hoor ik ze voor het eerst op de 119.225.

LL1: 119.225 Schiphol TWR > 124.300 Amsterdam FIC > 132.350 Dutch Mil FIS of 135.175 Lelystad TWR etc.
LL2: 118.200 Rotterdam TWR > 124.300 Amsterdam FIC of 132.350 Dutch Mil FIS ..
LL3: 136.075 Volkel TWR of 132.350 Dutchmil FIS
LL4: 118.700 Eelde TWR > 132.350 Dutch Mil FIS
LL5: zelfde als LL3.
LL6: zelfde als LL4
MEDIC01: 120.700 Leeuwarden TWR of 132.350 Dutch Mil FIS
DOC01: zelfde als de LL3

LL5 = H-MMT IC transport
LL6 = H-MMT IC transport (momenteel niet meer in dienst. Vliegt weer als MEDIC01)
MEDIC01 = ambuheli tbv waddeneilanden
DOC01 = personeel en medische goederen transport tbv ziekenhuizen.
Titel: Re: ANWB Medical Air Assistance
Bericht door: Lord Flashheart op 18 april 2020, 13:11:47
v.w.b. LL3:

Indien veld geopend : 136.080 -> Volkel toren.
Indien veld gesloten: 136.080 -> Colby = Brandweer (in dit geval)

Bij binnenkomst:

Indien veld geopend: 136.080 -> Volkel toren.
Indien veld gesloten: 136.080 -> Colby = Brandweer (in dit geval) met een inbound call en x personen aan boord.

Richting Eindhoven gaat men vaak direct 136.080 -> 131.005

Overigens zelfde protocol voor de Politie heli's

Overigens lijkt de DOC1 een prestige zaak te zijn. De LL5 heeft nog gevlogen terwijl hun heli er ook al stond.
Ik heb die bak overigens maar één keer zien staan en verder niet meer. Mogelijk dat deze binnen is gezet.
Mode-s wise de PH-RWY op 10 April voor het laatst gelogd.
Titel: Re: ANWB Medical Air Assistance
Bericht door: WH521 op 18 april 2020, 14:12:34
Overigens lijkt de DOC1 een prestige zaak te zijn. De LL5 heeft nog gevlogen terwijl hun heli er ook al stond.
Ik heb die bak overigens maar één keer zien staan en verder niet meer. Mogelijk dat deze binnen is gezet.
Mode-s wise de PH-RWY op 10 April voor het laatst gelogd.

https://helispot.be/hs/page/detail.asp?oid=E2D6D2e7

Citaat
De Bölkow BO-105 van @zorgvleugels is nu gestationeerd op de luchtmachtbasis Volkel en vliegt als met callsign DOC01. De stichting Zorgvleugels vliegt gratis voor ziekenhuizen, dankzij donaties en pro deo inzet van alle betrokken professionals. Vanaf afgelopen dinsdag wordt deze helikopter door het Landelijk Spreiding Coördinatieteam Patiënten ingezet voornamelijk voor vervoer van materialen en artsen.

Integenstelling tot de LL5 gaat de DOC1 dus geen IC patienten vervoeren (is hij ook veel te klein voor). Blijkbaar heeft het LCPS nog geen behoefte gehad om ze in te zetten.
Titel: Re: ANWB Medical Air Assistance
Bericht door: Lord Flashheart op 18 april 2020, 14:24:02
Overigens lijkt de DOC1 een prestige zaak te zijn. De LL5 heeft nog gevlogen terwijl hun heli er ook al stond.
Ik heb die bak overigens maar één keer zien staan en verder niet meer. Mogelijk dat deze binnen is gezet.
Mode-s wise de PH-RWY op 10 April voor het laatst gelogd.

https://helispot.be/hs/page/detail.asp?oid=E2D6D2e7

Citaat
De Bölkow BO-105 van @zorgvleugels is nu gestationeerd op de luchtmachtbasis Volkel en vliegt als met callsign DOC01. De stichting Zorgvleugels vliegt gratis voor ziekenhuizen, dankzij donaties en pro deo inzet van alle betrokken professionals. Vanaf afgelopen dinsdag wordt deze helikopter door het Landelijk Spreiding Coördinatieteam Patiënten ingezet voornamelijk voor vervoer van materialen en artsen.

Integenstelling tot de LL5 gaat de DOC1 dus geen IC patienten vervoeren (is hij ook veel te klein voor). Blijkbaar heeft het LCPS nog geen behoefte gehad om ze in te zetten.

Ah kijk, dat laatste was een detail die ik over het hoofd heb gezien. Tkx.

Maar verder heeft die bak nog niet gevlogen, sterker nog ik was afgelopen donderdag nog even in de toren en die hadden eigenlijk ook geen clue waar die kist was. In ieder geval niet meer op het platform waar die tot dusver had gestaan.
Titel: Re: ANWB Medical Air Assistance
Bericht door: Captain Flintstone op 18 april 2020, 15:20:46
De LL4 meldt zich bij Eelde Tower op 118.700. daarna wellicht op Eelde Approach 120.300 of Dutch Mil Info.

Kleine correctie:

LL4 heeft geen contact met Eelde Approach. Normaal niet en nu ook niet, al was het maar omdat er momenteel geen Approach (Radar) positie geopend is.
Titel: Re: ANWB Medical Air Assistance
Bericht door: WH521 op 20 april 2020, 12:02:42
Wat betreft de LL1.. vroegah hoorde ik ze inderdaad bij het opstarten bij clearance. Tegenwoordig hoor ik ze voor het eerst op de 119.225.

LL1: 119.225 Schiphol TWR > 124.300 Amsterdam FIC > 132.350 Dutch Mil FIS of 135.175 Lelystad TWR etc.
LL2: 118.200 Rotterdam TWR > 124.300 Amsterdam FIC of 132.350 Dutch Mil FIS ..
LL3: 136.075 Volkel TWR of 132.350 Dutchmil FIS
LL4: 118.700 Eelde TWR > 132.350 Dutch Mil FIS
LL5: zelfde als LL3.
LL6: zelfde als LL4
MEDIC01: 120.700 Leeuwarden TWR of 132.350 Dutch Mil FIS
DOC01: zelfde als de LL3

LL5 = H-MMT IC transport
LL6 = H-MMT IC transport (momenteel niet meer in dienst. Vliegt weer als MEDIC01)
MEDIC01 = ambuheli tbv waddeneilanden
DOC01 = personeel en medische goederen transport tbv ziekenhuizen.

De PH-OOP vliegt van 7:00 tot 22:00 weer als LIFELINE6 IC vluchten op de verzoek van het LCPS en tussen 22:00-7:00 is ze weer inzetbaar voor de waddeneilanden.
Van 7:00 tot 22:00 stelt KL DHC een NH-90 helikopter ter beschikking voor de waddeneilanden.

Dit voor gedurende 2 weken.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2020/04/20/patiententransport-vanaf-de-waddeneilanden-even-terug-in-handen-defensie
Titel: Re: ANWB Medical Air Assistance
Bericht door: Johan Beck op 20 april 2020, 12:37:43
Zojuist de LL1 die de landing in gaat zetten in Nieuwveen, loud and clear op 119.225.
Gisteren de LL2 van Rotterdam naar (De Hoef) regio Utrecht. Eerst op 118.200 en daarna op 119.225.
Titel: Re: ANWB Medical Air Assistance
Bericht door: Hans013 op 21 april 2020, 06:38:53
Ben ik de enige die eigenlijk de opmerking mis dat de betreffende heli, wanneer deze een CTR invliegt, zich ook bij de betreffende tower meld?

Tilburg is in CTR EHGR en daar melden de heli's zich altijd in. Handig overigens want de VHF daar staat altijd in cross met de UHF waar de police series zich nog al eens op willen melden.
Titel: Re: ANWB Medical Air Assistance
Bericht door: bluethunder op 21 april 2020, 14:14:59
Op Lelystad Tower hoor ik ook vaak de Lifeliners en Police zich inmelden voor CTR crossing.
Titel: Re: ANWB Medical Air Assistance
Bericht door: WH521 op 21 april 2020, 14:45:36
Ben ik de enige die eigenlijk de opmerking mis dat de betreffende heli, wanneer deze een CTR invliegt, zich ook bij de betreffende tower meld?

Als een toren open is in een CTR, dan melden ze daarop, zeker.

Het kan voorkomen dat men net op of over de grens van de CTR werkt en er in overleg word besloten dat de heli toch bij Dutch Mil of Amsterdam blijft hangen.
De LL5 heeft dit veelvuldig gegaan bij de Lelystad CTR op vluchten Brabant-Friesland/Groningen. Wanneer het rustig is in de CTR.. bleven ze bij Dutch Mil.

Wat ook voorkomt is dat men een sector overslaat in overleg. Dit willen de politieheli's nog wel eens doen als ze vanuit Utrecht Schiphol naderen en het is rustig.
Ze zitten dan in Dutch Mil luchtruim en moeten een klein stukje door Amsterdam luchtruim voordat ze in de Schiphol CTR komen.
Men gaat dan van 132.350 direct naar de 119.225 en slaan de 124.300 over.

De traumaheli's doen dit ook wel eens als het rustig is.
Titel: Re: ANWB Medical Air Assistance
Bericht door: paolo op 2 september 2020, 23:36:36
ik ben nog een leek op scanner gebied maar tot hoever van de heli kan je hem horen via de scanner als hij zich in meld? Neem toch niet aan dat je vanuit de Achterhoek kan meeluisteren als de LL3 opstijgt vanaf Volkel toch? En wat voor communicatie doen ze nog voor de gaan landen?
Titel: Re: ANWB Medical Air Assistance
Bericht door: Dani2001 op 27 februari 2021, 09:37:17
Een behoorlijk late reactie maar toch;

Maar t zou moeten kunnen vanuit De Achterhoek, maar dan moeten de weerscondities ook goed zijn (daar weet ik niet heel veel van) en het hangt er vanaf wat voor antenne je hebt en hoe hoog je bijv zit. maar even zo een scanner met een rubberduck, dat wordt m niet.  :D

Als ze gaan landen dan zeggen ze meestal zoiets als dit (de LFL 1 als voorbeeld in gebied van Amsterdam FIC) ''Amsterdam, de Lifeliner 1 approaching the target Haarlem, Descending for landing, tot straks''.

Meestal zijn het zinnetjes zoals dit.
Titel: Re: ANWB Medical Air Assistance
Bericht door: Dani2001 op 27 februari 2021, 10:16:08
Beste allemaal,

Al langer vraag ik mij af hoe het zit als een ''hulpverleningshelikopter'' zoals bijv de traumaheli, de Medic01, of de SAR heli (NHV) wil vertrekken vanaf een vliegveld wat volgens de eAIP van de LVNL gesloten is. (eAIP LVNL actueel 27-2-2021; https://www.lvnl.nl/eaip/2021-02-11-AIRAC/html/index-en-GB.html )

Als voorbeeld neem ik even Vliegbasis de Kooy in Den Helder.
Onderstaande tekst is gekopieerd van de eAIP en is van toepassing op De Kooy;

MON-FRI: 0600-2100 (0500-2000).
SAT, SUN and HOL: 0600-1000 and 1300-1900 (0500-0900 and 1200-1800).


Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat of afgehandeld wordt buiten de ''openingstijden''?

2e puntje; Nou heb ik gehoord dat voor een CTR crossing soms de kist op de radarfrequentie blijft (Amsterdam FIC/Dutch mil), klopt dat ook?

Ik kon geen vergelijkbaar topic vinden die (deels) hierover gaat, en voor dit topic kon ik niet echt een goede categorie vinden omdat het zowel betrekking heeft op civiele velden als militaire velden, mocht dit topic toch onder een andere categorie vallen, dan hoor ik het graag

Groetjes

Dani
Titel: Re: ANWB Medical Air Assistance
Bericht door: Lord Flashheart op 27 februari 2021, 11:00:29
Dat is wel eens eerder de revue gepasseerd.

Volkel wise: Lifeliner 3 (en de politie heli) hebben contact met Colby (Normaal gesproken Ops, maar in dit geval de brandweer) op de toren frequentie om te melden dat ze er aan komen of vertrekken.
Na het opstijgen is het vrijwel direct naar Dutch Mil 132.350.

Als Volkel dicht is, hoeft een kist zich niet te melden om de CTR te kruizen maar geeft Dutch Mil die klaring.
Titel: Re: ANWB Medical Air Assistance
Bericht door: Johan Beck op 27 februari 2021, 11:04:17
Dat is wel eens eerder de revue gepasseerd.

http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=31878.0
Titel: Re: ANWB Medical Air Assistance
Bericht door: Dani2001 op 27 februari 2021, 11:26:29
Dat is wel eens eerder de revue gepasseerd.

Volkel wise: Lifeliner 3 (en de politie heli) hebben contact met Colby (Normaal gesproken Ops, maar in dit geval de brandweer) op de toren frequentie om te melden dat ze er aan komen of vertrekken.
Na het opstijgen is het vrijwel direct naar Dutch Mil 132.350.

Als Volkel dicht is, hoeft een kist zich niet te melden om de CTR te kruizen maar geeft Dutch Mil die klaring.

Dat is wel eens eerder de revue gepasseerd.

http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=31878.0

Ik heb m net gelezen inderdaad, blijkbaar las ik er even overheen ;D

Maar nou vraag ik me nog wel af,
Geldt dat ook voor de andere velden zoals bijvoorbeeld de Kooy of Leeuwarden etc? (en dan bedoel ik het inmelden voor landen en vertrekken)

Persoonlijk gaat mijn interesse vooral uit naar De Kooy omdat daar de SAR heli staat gestationeerd en ik ook vanuit Alkmaar met regelmaat wat van Den Helder ontvang.
Titel: Re: ANWB Medical Air Assistance
Bericht door: Johan Beck op 27 februari 2021, 11:29:36
Geldt inderdaad ook voor De Kooy en Leeuwarden.

1.1.2.4 ARO service
For all civil aerodromes and civil flights to uncontrolled operating sites in the Amsterdam FIR, the Amsterdam Flight Service Centre (FSC) has been designated as the responsible ARO. Contact information ARO Schiphol:
Tel: +31 (0)20 406 2315/ 2316

Fax: +31 (0)20 648 4417

For the military aerodromes BERGEN OP ZOOM/Woensdrecht, BREDA/Gilze-Rijen, DEN HELDER/De Kooy, EINDHOVEN/Eindhoven, LEEUWARDEN/Leeuwarden, UDEN/Volkel and military flights to uncontrolled operating sites in the Amsterdam FIR, the flight data and NOTAM office (MIL FDNO EHMC) at MILATCC Schiphol is the responsible ARO. Contact information MIL FDNO EHMC:
Tel: +31 (0)20 406 2840

Email: aocs.fdno@mindef.nl