Auteur Topic: Scandinavie op VHF-03 en 04?  (gelezen 7709 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Gert Jan

  • Gast
Scandinavie op VHF-03 en 04?
« Gepost op: 13 september 2005, 07:07:55 »
Op de marifoonkanalen 3 en 4 hoorde ik zo net dezelfde (veiligheids/weers?)berichten tegelijkertijd uitgezonden worden.
Het was superzacht gemoduleerd en niet te verstaan, dat laatste kwam doordat het een voor mij vreemde taal was ;)
Het kwam op mij over alsof deze signalen uit Scandinavie kwamen, ik heb een stukje opgenomen maar erg duidelijk is dit niet door de zachte modulatie.
Als er vanmiddag iemand wakker wordt zal ik vragen of het online gezet wordt :P
Weet iemand wellicht wat ik gehoort heb?

Offline ScanMe

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Scandinavie op VHF-03 en 04?
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2005, 15:09:25 »
De temperatuur stijgt dan wel als een tierelier hè om die tijd! ;-) Het zouden dus evt. condities kunnen zijn!  :)

Greetz, Joris

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Scandinavie op VHF-03 en 04?
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2005, 15:21:21 »
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Als er vanmiddag iemand wakker wordt zal ik vragen of het online gezet wordt :P

Remon meldt zich wakker.  ;)  (Nu nog wachten tot Gert Jan klaar is met werken.)

Gert Jan

  • Gast
Re: Scandinavie op VHF-03 en 04?
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2005, 16:17:32 »
Citaat van: "ScanMe"
De temperatuur stijgt dan wel als een tierelier hè om die tijd! ;-) Het zouden dus evt. condities kunnen zijn!  :)

Greetz, Joris

Eventueel zegt ie :P
Met dank aan Remon is het hier te beluisteren.

Offline ScanMe

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Scandinavie op VHF-03 en 04?
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2005, 18:22:48 »
Uhh.. Ja eventueel ja!  ;) Weet jij wat één of andere maloot loopt uit te zenden!  :P

Gert Jan

  • Gast
Re: Scandinavie op VHF-03 en 04?
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2005, 18:50:23 »
Citaat van: "ScanMe"
Uhh.. Ja eventueel ja!  ;) Weet jij wat één of andere maloot loopt uit te zenden!  :P

De meeste malloten zenden niet op twee kanalen tegelijk :P
Maar je hebt gelijk hoor, er waren stevige condities!

Offline Ro

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 56
Re: Scandinavie op VHF-03 en 04?
« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2005, 21:33:15 »
Hallo GertJan,

Ik kan er geen patat van maken. Als ik heel goed luister hoor ik zowel frans, duits en engels met een scandinavische tongval.

Mijn gok zou zijn dat het gewoon Nordeich Radio is met het weerbericht en dan in het Duits. Duits in het noorden van Duitsland heeft ook wel een beetje een Scandinavische tongval.

Andere landen zijn ook zeer zeker wel mogelijk. Ik zat zelf een paar maanden geleden bij de Cabo Verde en hoorde knetterhard Tarifa Traffic doorkomen die het verkeer in Straat Gibraltar regelt!  Is heel normaal daar , maar het betreft toch een afstand van een slordige 2000 zeemijlen !

Een niet zo heel "sporadische E reflectie" dus blijkbaar ! :)

Groeten Roland

Gert Jan

  • Gast
Re: Scandinavie op VHF-03 en 04?
« Reactie #7 Gepost op: 14 september 2005, 07:00:04 »
Citaat van: "Roland"
Hallo GertJan,

Ik kan er geen patat van maken. Als ik heel goed luister hoor ik zowel frans, duits en engels met een scandinavische tongval.

Mijn gok zou zijn dat het gewoon Nordeich Radio is met het weerbericht en dan in het Duits. Duits in het noorden van Duitsland heeft ook wel een beetje een Scandinavische tongval.

Andere landen zijn ook zeer zeker wel mogelijk. Ik zat zelf een paar maanden geleden bij de Cabo Verde en hoorde knetterhard Tarifa Traffic doorkomen die het verkeer in Straat Gibraltar regelt!  Is heel normaal daar , maar het betreft toch een afstand van een slordige 2000 zeemijlen !

Een niet zo heel "sporadische E reflectie" dus blijkbaar ! :)

Groeten Roland

Ik kan het ook niet echt ontcijferen hoor, de Nederlandse Kustwacht zend ook de berichten eerst in het Engels uit en daarna pas in de eigen taal.
Wat opviel dat er tegelijkertijd hetzelfde werd uitgezonden op kanaal 3 en 4, dat moet toch uniek zijn zou je denken.
Wat ik nog vergeten te vertellen was dat er een hele rits berichten werd opgelezen door afwisselend een vrouwen en mannenstem...
Remon heeft nog een versie van mijn opname waar de ruis wat verminderd is, misschien is daar meer uit te halen.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Scandinavie op VHF-03 en 04?
« Reactie #8 Gepost op: 14 september 2005, 09:39:01 »
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Remon heeft nog een versie van mijn opname waar de ruis wat verminderd is, misschien is daar meer uit te halen.

http://www.xs4all.nl/~remonv/opnames/VHF-04-bewerkt.mp3

Dickie-Utr

  • Gast
Re: Scandinavie op VHF-03 en 04?
« Reactie #9 Gepost op: 14 september 2005, 10:40:12 »
Ik heb mijn zusje laten luisteren (spreekt Zweeds) maar die kan er ook niets van bakken. Dat maakt het dus niet makkelijker :(

Offline Ro

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 56
Re: Scandinavie op VHF-03 en 04?
« Reactie #10 Gepost op: 14 september 2005, 12:27:39 »
Gert Jan,

Met het beetje Noors wat ik ken kom ik er ook niet uit. Het is gewoon te onduidelijk. Een paar kreten zijn te verstaan. In het begin klinkt er iets als
sjeu wat je vermoedelijk schrijft als o met streepje er doorheen. Dat is Noors voor schip, en kan volledig "scheepvaartbericht" zijn geweest ofzo.

Ergens achterin het stukje wordt over "positione ***onverstaanbaar*** nul nul niner ***onverstaanbaar***" gesproken.  Ik denk dat het hier een navigatieveilgheidsbericht betreft. Een zgn Navigational Warning.
Er wordt duidelijk een positie genoemd die helaas onverstaanbaar is.

De 009 is wel duidelijk te verstaan en gaat denk ik om een lengtegraad. Dit zou dan duiden op een gebiedje ten noorden van Denemarken in het Kattegat.

Pakken we dan de VHF kanaal toewijzing van Rogaland Radio en Lyngby Radio erbij dan zien we dat in dat gebied Lyngby radio uitzend op zowel 3 als 4 !!

Met de weinige informatie die je hebt denk ik dus dat je een Navigational warning gehoord hebt van Lyngby Radio uit Denemarken wat ging over een positie ergens in het Kattegat.

De hele rits berichten afwisselend vrouwen en mannen stem zou verklaard kunnen worden in de verkeerslijst. Een lijst met callsigns van schepen die contact op moeten nemen omdat er een telefoongesprek tot stand gebracht moet worden. Dit deed Scheveningen Radio vroeger voor Nederland en zond ook verkeerslijsten uit. Sinds een jaar of 5 is Scheveningen Radio gesloten en doet Nederland niet meer aan telefoongesprekken doorkoppelen via de Marifoon.

http://tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_m_lr_kyst_vhf
http://www.maritimradio.no/kystradio/pdf/vhfs.pdf

Groeten van Roland

Offline ScanMe

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Scandinavie op VHF-03 en 04?
« Reactie #11 Gepost op: 14 september 2005, 14:10:11 »
Het zijn aliens!  :P Mwaah, volgens mij is het gewoon Duits hoor!  :)

Gert Jan

  • Gast
Re: Scandinavie op VHF-03 en 04?
« Reactie #12 Gepost op: 14 september 2005, 16:58:52 »
Citaat van: "Roland"
Gert Jan,

Met het beetje Noors wat ik ken kom ik er ook niet uit. Het is gewoon te onduidelijk. Een paar kreten zijn te verstaan. In het begin klinkt er iets als
sjeu wat je vermoedelijk schrijft als o met streepje er doorheen. Dat is Noors voor schip, en kan volledig "scheepvaartbericht" zijn geweest ofzo.

Ergens achterin het stukje wordt over "positione ***onverstaanbaar*** nul nul niner ***onverstaanbaar***" gesproken.  Ik denk dat het hier een navigatieveilgheidsbericht betreft. Een zgn Navigational Warning.
Er wordt duidelijk een positie genoemd die helaas onverstaanbaar is.

De 009 is wel duidelijk te verstaan en gaat denk ik om een lengtegraad. Dit zou dan duiden op een gebiedje ten noorden van Denemarken in het Kattegat.

Pakken we dan de VHF kanaal toewijzing van Rogaland Radio en Lyngby Radio erbij dan zien we dat in dat gebied Lyngby radio uitzend op zowel 3 als 4 !!

Met de weinige informatie die je hebt denk ik dus dat je een Navigational warning gehoord hebt van Lyngby Radio uit Denemarken wat ging over een positie ergens in het Kattegat.

De hele rits berichten afwisselend vrouwen en mannen stem zou verklaard kunnen worden in de verkeerslijst. Een lijst met callsigns van schepen die contact op moeten nemen omdat er een telefoongesprek tot stand gebracht moet worden. Dit deed Scheveningen Radio vroeger voor Nederland en zond ook verkeerslijsten uit. Sinds een jaar of 5 is Scheveningen Radio gesloten en doet Nederland niet meer aan telefoongesprekken doorkoppelen via de Marifoon.

http://tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_m_lr_kyst_vhf
http://www.maritimradio.no/kystradio/pdf/vhfs.pdf

Groeten van Roland

Kijk Roland, nu komen we ergens!! :P
Als ik de bewerkte opname van Remon beluister hoor ik direct aan het begin de kreet in het Engels "navigational", hierna een kreet "position" in het Frans en daarna een aantal cijfers in het Duits :?
Wat me ook nog bijstaat is dat kanaal 3 minder hard doorkwam dan kanaal 4, deze opname is dus op kanaal 4 gemaakt.

jannuh

  • Gast
Re: Scandinavie op VHF-03 en 04?
« Reactie #13 Gepost op: 16 september 2005, 12:02:05 »
Cabo Verde - Tarifa is meer iets van 1000 in plaats van 2000 naut.miles.

Roland

  • Gast
Re: Scandinavie op VHF-03 en 04?
« Reactie #14 Gepost op: 17 september 2005, 23:46:50 »
Citaat van: "jannuh"
Cabo Verde - Tarifa is meer iets van 1000 in plaats van 2000 naut.miles.

Tussen de 1500 en 1600 nautische mijlen hemelsbreed afhankelijk van de positie op de Cabo Verde wijsneus ! ;)  Een beetje aandikken kan geen kwaad toch ? *grijns* Wel eens van visserslatijn gehoord ? :)

Het zijn in die streken inderdaad bijna permanente condities. Aan de ene kant niets bijzonders, aan de andere kant voor ons radioamateurs toch ook weer wel ;)

Groet Roland