Scanners, Ontvangers en Zendapparatuur > Scanners en Ontvangers

DMO programmeren op SDS 200E

(1/3) > >>

Boudewijn:
Is het mogelijk om brandweer DMO kanalen te programmeren op de Uniden SDS-200E?

Ik heb een voorgeprogrammeerd SD kaartje op internet gekocht en daar staan oa de 16 DMO brandweer kanalen geprogrammeerd. De scanner stopt daar af en toe op, laat dan ruis horen verder niets en geeft AM mode aan. Kan er überhaupt DMO geprogrammeerd worden op de SDS 200?

Als ik bij de instellingen kijk, zie ik een setting op conventioneel staan en de ontvangst op auto. Volgens mij zijn dit instellingen voor de objectporto kanalen als ze analoog gebruikt worden? Voor dit stukje band kiest de scanner automatisch voor AM en dat zou dacht ik NFM moeten zijn.

Het is mij bekend dat je in dicht in de buurt moet zijn om de objectporto's te kunnen ontvangen. Nu kijk ik hier bovenop de kazerne en neem ik aan dat deze porto's ook wel eens gebruikt worden op de vaste woensdag oefenavond.

Hennie:
DMO wordt ook wel als term gebruikt voor analoge of digitale spraak (DMR). Dus geen Tetra, dat kan je scanner niet.
Je moet de kanalen op NFM zetten. In de frequentie database staat het volgende:
458,21875   458,21875   C 127.3   Brandweer Rotterdam-Rijnmond, Objectportofoon kanaal 7 (Kazerne Hellevoetsluis)

www.SemafoonWinkel.nl:
Bij de brandweer in Jip en Janneke taal:
- DMO Is Tetra, directe mode, zonder netwerk, ongecodeerd. Men kan soms een voertuig als repeater gebruiken, om bereik iets te vergroten.
Bereik is ca. 0.5 tot 4 km. Je moet dus in de buurt zijn.
Scannen kan niet, je moet het kanaal weten.
Wordt met name in Limburg en Hol-M/Kennemerland etc. gebruikt. Op onze website staan de kanaalnummers.
- TMO Is ook Tetra, maar trunked, dus in netwerk verband, en bij 112-diensten voorzien van een TEA2 codering. Landelijk dekkend.

- DMR Is Digitale Mobiele Radio volgens een ander protocol.
Voor de brandweer zijn er 16 kanalen toegekend, deze worden in Analoge en/of digitale mode gebruikt.
Deze kanalen kun je wel scannen.
Bereik is ca. 0.5 tot 4 km. Je moet dus in de buurt zijn.
Dit is het toekomstig systeem, waarop heel NL moet gaat werken.

Hennie:

--- Citaat van: www.SemafoonWinkel.nl op 28 november 2022, 09:48:11 ---- DMR Is Digitale Mobiele Radio volgens een ander protocol.
Voor de brandweer zijn er 16 kanalen toegekend, deze worden in Analoge en/of digitale mode gebruikt.
Deze kanalen kun je wel scannen.
Bereik is ca. 0.5 tot 4 km. Je moet dus in de buurt zijn.
Dit is het toekomstig systeem, waarop heel NL moet gaat werken.
--- Einde van citaat ---

Ik kreeg ze hier vorig jaar in Goirle mee via DMO-DMR op 32 kilometer afstand tijdens een groot watertransport in Werkendam zonder dat er condities waren!

www.SemafoonWinkel.nl:
Gaaf !

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie