Auteur Topic: Nieuwe meldkamer Oost Nederland  (gelezen 8257 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline paolo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 397
Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Gepost op: 19 juni 2022, 16:34:48 »
Ik las op de site van VNOG over de nieuwe meldkamer :

Tien identieke meldkamers
In Nederland werken ambulancezorg, brandweer, politie en Koninklijke Marechaussee 24/7 straks samen in tien meldkamers. De Wijzigingswet Meldkamers is de basis voor een efficiëntere inrichting en werking van het meldkamerdomein. Deze tien nieuwe meldkamers worden gefaseerd gerealiseerd door samenvoeging van de huidige meldkamers. Een overzicht van de meldkamers bij de start van de samenvoegingen en de tien nieuwe meldkamers is te vinden op de website van de Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS). Deze tien meldkamers werken straks op uniforme wijze samen en zijn aan elkaar gekoppeld, waardoor zij elkaar geheel of gedeeltelijk kunnen overnemen als dat nodig is.

Als er uniform gewerkt gaat worden zal er op gebied van alarmeringen ook wel het een en ander veranderen denk ik ?
Zit nu onderling tussen de regio's namelijk nogal wat verschil.

Offline Bernt

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1851
Re: Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2022, 16:49:32 »
Is allang gedaan.

Of bedoelje kwa hoeveelheid voertuigen per melding?

Offline paolo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 397
Re: Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2022, 17:50:10 »
wat bedoel je met is al lang gedaan?

Offline Bernt

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1851
Re: Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2022, 18:32:59 »
wat bedoel je met is al lang gedaan?

Alle teksten van alarmeringen etc in het meldkamersysteem zijn al gelijk getrokken.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2022, 18:33:58 »
wat bedoel je met is al lang gedaan?

Dat de ene regio posten uit een andere regio kunnen alarmeren.
Opmaak van de meldingen blijven gewoon hetzelfde, daar verandert niks aan.

Offline paolo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 397
Re: Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2022, 18:40:40 »
wat bedoel je met is al lang gedaan?

Alle teksten van alarmeringen etc in het meldkamersysteem zijn al gelijk getrokken.

dan gebruik ik waarschijnlijk de verkeerde pager en monitor
ik zie namelijk bij Gelderland midden en zuid een adres bij de ambulance meldingen staan, bij NOG niet
Ik zie ijsselland en Twente niet op p2000 met de ambulances.
Ik zie bij Gelderland midden dat de brandweer wordt meegealarmeerd met reanimatie, zie ik bij NOG niet.

Lekker gelijk getrokken dus  ;)

Offline Bernt

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1851
Re: Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2022, 18:44:13 »
wat bedoel je met is al lang gedaan?

Alle teksten van alarmeringen etc in het meldkamersysteem zijn al gelijk getrokken.

dan gebruik ik waarschijnlijk de verkeerde pager en monitor
ik zie namelijk bij Gelderland midden en zuid een adres bij de ambulance meldingen staan, bij NOG niet
Ik zie ijsselland en Twente niet op p2000 met de ambulances.
Ik zie bij Gelderland midden dat de brandweer wordt meegealarmeerd met reanimatie, zie ik bij NOG niet.

Lekker gelijk getrokken dus  ;)

Ambulancedienst bepaald zelf welke werkwijzen ze hanteren, anders was dat in heel Nederland het zelfde. Het schijnt voor ambu centralisten veel fijner te zijn om te werken via pageralarmering.

Ambulancezorg Nederland doet aanbeveling dat alle adressen van P2000 gaan trouwens.

Maar alles is al lang gelijk getrokken in het meldkamersysteem. Tot aantal jaar geleden had elke regio verschillende alarmeringen in het systeem.

Offline paolo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 397
Re: Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Reactie #7 Gepost op: 19 juni 2022, 19:10:17 »
Ja maar mijn idee zou zijn , 1 meldkamer, 1 universele werkwijze voor alles gelijk, zodat ze ook makkelijk voor alle regio's inzetbaar zijn.

Offline Dutch Firefly

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 260
Re: Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2022, 08:16:37 »
Ja maar mijn idee zou zijn , 1 meldkamer, 1 universele werkwijze voor alles gelijk, zodat ze ook makkelijk voor alle regio's inzetbaar zijn.

Ik vraag me af waar het idee vandaan komt dat samenwerken van veiligheidsregio's in een meldkamer ook impliceert dat alle andere werkwijzen identiek moeten worden. Veiligheidsregio's hebben elk hun eigen ideeën en verantwoordelijkheden, of ze nu samenwerken in een meldkamer of niet. De veiligheidsregio's gaan tenslotte niet samen. Meldkamerprocessen voor politie en brandweer zijn goeddeels al identiek op dit moment. De MKA's behouden veel meer zelfstandigheid, maar veel van hun oorspronkelijke taken zijn inmiddels belegd bij zorgcoördinatiecentra die buiten de meldkamer vallen.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2022, 08:37:40 »
Ja maar mijn idee zou zijn , 1 meldkamer, 1 universele werkwijze voor alles gelijk, zodat ze ook makkelijk voor alle regio's inzetbaar zijn.

Er is ook 1 werkwijze want er is 1 systeem.
De centralist maakt een melding, drukt op Alarmeer en het systeem doet de rest.
En wat wij op de monitors krijgen te zien krijgt een centralist niet in beeld hoor.
Of dacht je soms dat hij handmatig de blusploegen en/of voertuigen in moest tikken?
Aan de hand van de melding weet het systeem wat er gealarmeerd moet worden.

Offline paolo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 397
Re: Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Reactie #10 Gepost op: 20 juni 2022, 14:08:19 »
Ja maar mijn idee zou zijn , 1 meldkamer, 1 universele werkwijze voor alles gelijk, zodat ze ook makkelijk voor alle regio's inzetbaar zijn.

Ik vraag me af waar het idee vandaan komt dat samenwerken van veiligheidsregio's in een meldkamer ook impliceert dat alle andere werkwijzen identiek moeten worden. Veiligheidsregio's hebben elk hun eigen ideeën en verantwoordelijkheden, of ze nu samenwerken in een meldkamer of niet. De veiligheidsregio's gaan tenslotte niet samen. Meldkamerprocessen voor politie en brandweer zijn goeddeels al identiek op dit moment. De MKA's behouden veel meer zelfstandigheid, maar veel van hun oorspronkelijke taken zijn inmiddels belegd bij zorgcoördinatiecentra die buiten de meldkamer vallen.

Ik blijf het bijzonder vinden. ...
Waarom krijgt iemand uit Oosterbeek(GM) bijvoorbeeld binnen een paar minuten een brw wagen voor de deur bij reanimatie en hier in Sinderen(NOG) niet? Waarom moet je hier 15 minuten op een Ambu wachten (als je geluk hebt)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Reactie #11 Gepost op: 20 juni 2022, 14:18:19 »
Ik blijf het bijzonder vinden. ...
Waarom krijgt iemand uit Oosterbeek(GM) bijvoorbeeld binnen een paar minuten een brw wagen voor de deur bij reanimatie en hier in Sinderen(NOG) niet? Waarom moet je hier 15 minuten op een Ambu wachten (als je geluk hebt)

Tja dat zijn nou eenmaal regionale afspraken.
Je kan er wel brandweer naar toe willen sturen maar die moeten dan wel binnen een bepaalde tijd kunnen zijn.
Vooral in buitengebieden wordt veel met vrijwilligers gewerkt en regelmatig kunnen posten overdag niet bezet worden.
Wat de aanrijtijden van een ambulance betreft; de verpleegkundig centralist beoordeeld de urgentie.
Bij een A1 is de aanrijtijd max 15 minuten, bij A2 is dat 30 minuten.

Offline paolo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 397
Re: Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Reactie #12 Gepost op: 20 juni 2022, 14:19:24 »
ja dat snap ik , alleen jij snapt ook dat een 15 minuten in reanimatiegeval te lang is :-\

Offline Fireball

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 48
Re: Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Reactie #13 Gepost op: 6 juli 2022, 19:45:49 »
Ik blijf het bijzonder vinden. ...
Waarom krijgt iemand uit Oosterbeek(GM) bijvoorbeeld binnen een paar minuten een brw wagen voor de deur bij reanimatie en hier in Sinderen(NOG) niet? Waarom moet je hier 15 minuten op een Ambu wachten (als je geluk hebt)

Ambulancedienst GM valt onder de Veiligheidsregio, in VNOG niet. Reanimatie is een ambulancetaak, met bijhorende opkomsttijd en financiering. In de VNOG veelal commerciële partijen. Dan snap ik best dat de VNOG geen brandweer stuurt, oftewel niet in het gat springt wat een andere partij laat liggen met bijhorende kosten. Wat zou er gebeuren als een brandweereenheid ergens aan het reanimeren is en er in het dorp brand uitbreekt?

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe meldkamer Oost Nederland
« Reactie #14 Gepost op: 7 juli 2022, 21:54:55 »
Ik blijf het bijzonder vinden. ...
Waarom krijgt iemand uit Oosterbeek(GM) bijvoorbeeld binnen een paar minuten een brw wagen voor de deur bij reanimatie en hier in Sinderen(NOG) niet? Waarom moet je hier 15 minuten op een Ambu wachten (als je geluk hebt)

Ambulancedienst GM valt onder de Veiligheidsregio, in VNOG niet. Reanimatie is een ambulancetaak, met bijhorende opkomsttijd en financiering. In de VNOG veelal commerciële partijen. Dan snap ik best dat de VNOG geen brandweer stuurt, oftewel niet in het gat springt wat een andere partij laat liggen met bijhorende kosten. Wat zou er gebeuren als een brandweereenheid ergens aan het reanimeren is en er in het dorp brand uitbreekt?

Ik heb dit nou een keer of 15 doorgelezen, maar heb geen idee wat je nou werkelijk zegt. Begrijp ik goed dat je denkt dat een reanimatie een verdienmodel voor de ambulancedienst is?