Auteur Topic: 398,02500 Maastricht Radar (GAT Special Operations West)  (gelezen 3777 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: 398,02500 Maastricht Radar (GAT Special Operations West)
« Reactie #15 Gepost op: 18 april 2022, 17:25:22 »
Bovenstaande foto is van het Air Operations Control Station Nieuw Milligen (AOCS NM) in Nieuw Milligen.

https://www.defensie.nl/organisatie/luchtmacht/vliegbases-en-luchtmachtonderdelen/aocs-nm

Offline testerr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 514


Offline PythonManiac

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 27
Re: 398,02500 Maastricht Radar (GAT Special Operations West)
« Reactie #18 Gepost op: 18 april 2022, 23:21:04 »
Als de foto in Nieuw Milligen zou zijn is het logisch dat er een groot bord met 'Dutch Mil' bij staat, maar dan is het geen steunzender maar het hoofdstation.
Garderen zou interessanter zijn, want daar zou het een steunzender zijn, en in Garderen is een kazerne van de luchtmacht. Ik neem aan dat dat ook voor Ried geldt.
Maar hier in Groningen zijn er niet veel defensieterreinen, en helemaal niet van de luchtmacht. De in mijn eerdere post genoemde locatie Ter Apel blijkt al in 2006 te zijn gesloten, dus dan wordt het nog lastiger. De kazerne in Assen, op 15 km?
Excuses als ik doorzeur over deze materie, maar het ontvangen van de controller op een UHF frekwentie vind ik erg leuk en maakt me dus erg nieuwsgierig.
Huug

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: 398,02500 Maastricht Radar (GAT Special Operations West)
« Reactie #19 Gepost op: 19 april 2022, 06:02:05 »
Vandaag mooie condities dus wie weet Huug.
Luisterspulletjes :)

Offline AK01

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 50
Re: 398,02500 Maastricht Radar (GAT Special Operations West)
« Reactie #20 Gepost op: 19 april 2022, 08:30:04 »
Huug, Garderen is Nieuw Millingen, althans ongeveer een Kilometer verder.
Zou het verschil in ontvangst niet kunnen komen doordat Dutch Mill een sterkere zender heeft staan op Eelde dan de steunzender van Maastricht op Eelde? Of staat er maar een steunzender voor zowel DM als MUAC op Eelde?
Pieter,

Offline PythonManiac

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 27
Re: 398,02500 Maastricht Radar (GAT Special Operations West)
« Reactie #21 Gepost op: 19 april 2022, 12:44:38 »
Pieter, dat zou kunnen. Dutch Mil heeft veel meer te maken met laagvliegend verkeer, dus daar zou een sterkere zender inderdaad logisch zijn. Ik stap morgen op de fiets om op Eelde te kijken!

Offline fopneus

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 187
    • Aviation Digital fotografie
Re: 398,02500 Maastricht Radar (GAT Special Operations West)
« Reactie #22 Gepost op: 19 april 2022, 13:30:34 »
Dutch Mil heeft meerdere zender/ontvanger locaties in Nederland en maakt niet, zoals de LVNL dat wél doet, gebruik van steunzenders. Waar de steunzenders van Schiphol, op Eelde en Vlissingen, gebruik maken van een minimale verspringing in de frequentie en daardoor tegelijk uitzenden mogelijk is op de hoofdzender op Schiphol (en indien gewenst ook tegelijk op de andere steunzender) heeft Dutch Mil deze optie niet. Waar de LVNL ook gebruik kan maken van heruitzending op de andere frequenties als deze gekoppeld staan in het frequentiepaneel, heeft Dutch Mil deze functie niet voor haar frequenties.
Bijv. Amsterdam Info heeft 124.300mhz boven land, en 119.175 en 136.650 boven de Noordzee, vind er op 1 van deze 3 een uitzending of ontvangst plaats, wordt die middels heruitzending ook op de andere 2 freqs uitgezonden. Dutch Mil heeft deze functionaliteit niet.

De ontvangers van Dutch Mil detecteren waar het ontvangen signaal van een vliegtuig het sterkste is, dit wordt op het zenderpakket aangegeven, de controller kan door binnen een aantal seconden te reageren op dezelfde locatie nu ook uitzenden. Hij kan ook handmatig een zenderlocatie aankiezen "voting" genaamd, waarbij dan op die antenne de uitzending plaatsvindt. Dit om bepaalde gebieden in NL, waar slechtere dekking is, toch van de andere kant te kunnen "aanstralen" Als de voting staat op de zender in Eelde bijv. dan worden de overige zenders niet gebruikt voor uitzending. Zowel voor VHF als UHF geldt niet.
Standaard staat de voting op Nieuw Milligen ingesteld. Gisternacht de LifeLiner3 vanaf Volkel naar Maasbracht ontvangen en toegesproken op de 132.350Mhz vanaf de antenne van Nieuw Milligen, vanaf Maasbracht ontving ik hem het sterkst op de 132.350Mhz op de antenne Eindhoven en daar ook weer op uitgezonden. Zoals gezegd, heruitzending op de andere antennes , vindt hierbij dus niet plaats.
MVT7100, UBC125XLT, Uniden Bearcat, div. porto's en mobi's

Offline PythonManiac

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 27
Re: 398,02500 Maastricht Radar (GAT Special Operations West)
« Reactie #23 Gepost op: 19 april 2022, 17:45:54 »
Super, bedankt.
Huug