Frequenties > Burgerluchtvaart

EHRD / PH5BW, wat is dat / Brandweer??

(1/4) > >>

Edwin uit 070:
Ben ik op mijn hobbyzolder bezig, dan luister ik altijd met een half oor naar het radioverkeer op de frequenties van Rotterdam-The Hague airport.

Zojuist hoor ik de PH5BW eerst kontakt zoeken met "Delivery" op 122.1800 Mhz. voor een radiocheck. Dat werkt en vervolgens krijgen ze toestemming om met de toren kontakt op te nemen. Op 118.2050 hoor ik ze dan de toren aanroepen, en wordt er iets gezegd in de trant van:"...onze locatie is xxxxxweg en we willen daar gaan vliegen...". De toren geeft ze daar dan toestemming voor. En dat allemaal in keurig luchtvaart Engels.  Dit soort gesprekken heb ik al eerder gehoord, maar steeds als ik niet goed op zit te letten. De call heb ik dit keer echter wel 100% goed gehoord.

Ik ben natuurlijk nieuwsgierig wat dat is. Het lijkt, zeg ik voorzichtig, op zo'n drone-team van de brandweer maar misschien sla ik wat dat betreft de plank wel volledig mis.

Wie weet wat dit is en kan er iets meer over vertellen?

Discriminator:
Inderdaad een drone - https://airdatasearch.com/reg/PH-5BW

Exacte frequenties zijn overigens 122.1750 en 118.2000 MHz. 122.180 en 118.205 zijn de RT-aanduidingen van deze frequenties.

elsinga:
Ben ik wel benieuwd of we als zendamateurs de call PH5BW nog zouden kunnen kiezen... Is namelijk precies het goede formaat. Als ze nu zendamateur calls gaan uitdelen aan drones, dan kan het hard gaan met schaarste.

Discriminator:
PH-5BW is in dit geval geen zendamateurcall. De toegewezen frequentieruimte bepaalt het gebruik.

Vergelijk marifoonroepletters in de vorm PH1234 en zweefvliegtuigen, met een soortgelijk format.

elsinga:
Dat het geen amateur call is, dat snap; ik. ;) Is wel in hetzelfde format, in tegenstelling tot vliegtuigen (alleen letters), marifoon en zweefvliegers (beide met alleen cijfers na de prefix kennelijk). Tot nu toe werd het formaat PX9XXX alleen voor amateurs gebruikt, nu kennelijk niet meer. Dat heeft vast gevolgen voor de beschikbaarheid van calls voor amateur gebruik.

Stel dat een drone de call PH5BW krijgt, dan kan een amateur die niet meer krijgen. Denk ik. En dat was dus mijn vraag...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie