Frequenties > Noord-Brabant

Versteijnen, de Barge Terminal's Tilburg en de NS

(1/4) > >>

Wijkensis:
In Tilburg bevinden zich twee Container Terminals;  logistiek 2018.
Het zijn terminals die containers kunnen verwerken, via scheepvaart, wegvervoer (en via een andere firma) een Spoorlijn verbinding.
BTT 1 (barge terminal tilburg) ligt langs het Wilhelminakanaal aan de Letostraat en is onderdeel van Industrieterrein Vossenberg 1,
BBT 2 is te vinden aan de zuidkade van de havenmonding, industriehaven Loven.
Het bedrijf Railport Brabant BV, aan de Jules Verneweg Tilburg met aan haar achterzijde (oostzijde ) een terminal met een spoorverbinding
op het baanvak naar 's-Hertogenbosch, speelt hierin een belangrijke rol.

De containers, met 100 ! te gelijk, komen met moderne binnenvaartschepen als "de Bieze-hopper", "Poolster" en "Prins-Alexander", waarvan de lange stuurbrug,
electrisch tot boven de containerlagen omhoog gebracht kan worden; nu reeds ieder etmaal in beurtvaart naar Rotterdam op-en-neer varend;
en over een tijdje met de hypermoderne vol electro , Tesla-schepen à 280 containers per lading vanuit Rotterdam naar Tilburg.
Het Transport over water en de beide terminals zijn een megaproject van het Tilburgsche transport bedrijf Versteijnen.

Bij dit alles is de dagelijkse container stapeling, omslag en organising, waarbij iedere week 4 maal een schip, 3x een
volledige goederentrein, en vele trailer-truck's  worden behandeld; ondenkbaar zonder onderling radio contact.

Daarvoor gebruikt men tot op heden nog altijd analoog materiaal.
De containers, vanuit Rotterdam via BTT binnen gereden; worden uitgesorteerd en in plan opgesteld om daarna op de goederenwagon's geladen te worden.
(of vice versa naar een vrachtwagen combinatie) hiervoor gebruikt men de zgn Kalmar laadtrucks waarbij iedere chaufeur een portofoon bediend.
Men staat met elkaar verbonden met gebruik van de volgende frequentie's FM 171.9900 - 167.3900 - 173.5100 - 168.9100;
Waarbij 171.9900 bij alle 4 de frequenties binnen komt, en de overige frequenties op hun beurt slechts afzonderlijk op 171.9900.
frequentie 173.5100 is bijv niet te beluisteren op 167.3900.

Het gebruik is dagelijks talrijk, en zo kan men (op den duur soms wel saai) het sorteer en laadproces helemaal volgen.
Op het eind van de termijn is het interessant om de laatste check te volgen voordat een volle trein word vrijgegeven aan de machinist
van de NS, Welke dan te volgen is op 429.8075, in zijn respond met de verkeersleiding in 's-Hertogenbosch.

Ook onderhouden de schepen een verbinding, vanuit Tilburg met de havens te Antwerpen, via (eens weer via Oostrhout terug op de Maas);
het Rijn-Scheldekanaal.
tip:  bezoek de site : marinetraffic.com .....een volledige scheeps radar, die vrij up-to-date de exacte ligging van ieder schip aangeeft, zo lokaal als wereldlijk je maar wilt.

Het stuur personeel van de schepen op het Wilhelminakanaal gebruik bij nadering Tilburg(oost) Marifoonkanaal 18 Tilburg 20  en Tilburg verlatend naar Oirschot 22
Alle aansturing geschied van uit de Verkeers-centrale  van Rijkswaterstaat aan de Hendrik Zwaardekroonstraat te Tilburg.

kan 18) 156.9000-161.5000
kan 20) 157.0000-161.6000
kan 22) 157.1000-161.7000

Over alle genoemde frequenties werden vandaag en afgelopen week doorgangen ontvangen in goede kwaliteit, vanuit Tilburg hoogte JvBeverwijkstraat.

Johan Beck:
Leuk verhaal, alleen even 2 puntjes. De NS is hier helemaal geen partij in. Tevens zit de verkeersleiding niet in Den Bosch maar in Eindhoven.

Wijkensis:
Inderdaad Johan, Pro-rail begeleid (voor zuid-Nederland) vanuit Eindhoven,
waarbij het zenuwcentrum natuurlijk in Utrecht zit.
Ik was even in de war met 's-Hertogenbosch centraal, waar de frequentie ook word gebruikt op de porto's van de station serveillance.

Maar dat NS niets te maken heeft met mijn ondervindingen, mag je nog eens uitleggen.

Er werd bijvoorbeeld afgelopen vrijdag avond weer druk gerangeert naast het baanvak Tilburg-'s-Hertogenbosch
ter hoogte van de Jules Verneweg, om de containerwagons, dit maal 37 stuks, op het baanvak te krijgen
richting Tilburg dit keer, omdat deze trein in Oss werd verwacht.

Hierdoor is men genoodzaakt om ten westen van Tilburg via wissel op het baanvak Tilburg-Eindhoven te geraken.
Bij Boxtel word vervolgens de trein via wissel omgestoken, om op baanvak Den Bosch-Oss te komen.
Op Industrieterrein Elzenburg boven Oss; ligt aan de Merwedestraat ; Ooc terminals met een verbinding op uiteindelijk rivier de Maas.

Nu zou het kunnen dat al dat goederen vervoer plaatst vind door particuliere firma's, waarbij de baanvakken
voor die momenten worden afgehuurd, maar de berichtvoering ten aanzien van aankoppelen en vertrek te Tilburg, gebeurt echt via 429.8875,
en ik weet niet beter dat, dat een frequentie is die algemeen door de NS word gebruikt.

Johan Beck:
De NS doet al 20 jaar geen goederenvervoer meer, dat werd toen vervolgens Railion, DB Cargo, DB Schenker.
Dat de 429.8875 wordt gebruikt voor onderling verkeer hoeft niet te betekenen dat NS er iets mee heeft te maken. Deze frequentie is kennelijk landelijk voor allerlei doeleinden aan spoorbedrijven toegekend waardoor NS kennelijk niet het alleenrecht heeft. Kijk maar eens naar al die VHF frequenties die al jaren in gebruik zijn. Ook die worden niet langer alleen door NS gebruikt maar ook door goederenvervoerders op de Kijfhoek.

Maar vreemd vind ik het aan de ene kant wel, waarom niet gewoon een VHF frequentie voor het onderling verkeer tijdens het rangeerwerk.

Ron 01:
Barge:
173.5100 tq67
173.5100 tq146.2

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie